Accizele cresc din ianuarie, după o pauză de 2 ani. Scumpiri la carburanți, țigări, bere, electricitate. După doi ani în care au stat pe loc, nemajorându-se, dar nici scăzând, în pofida deflației înregistrate în această perioadă, accizele pentru anul viitor cresc peste nivelul prevăzut în actualul Cod Fiscal, prin actualizare cu inflația, noile niveluri fiind agreate acum, oficial, la nivel guvernamental. Astfel, dacă la benzină cu plumb, acciza ar fi trebuit să rămână și anul viitor, potrivit Codului Fiscal, de 1.976 lei/1000 litri, din prima zi a anului viitor aceasta va fi de 2.038 lei/1000 de litri, cu 3,15% mai mare decât în prezent, potrivit Profit.ro.

BusinessFoto: Colaj foto

Comentariu DW: Război împotriva automobilului. Interdicții de trafic şi o dezbatere isterică despre poluare cu particule fine. Iată ingredientele necesare distrugerii unui domeniu cheie şi poate şi a libertăţii individuale. Dorim acest lucru? Nu, spune Henrik Böhme. etăţeanul socialist nu avea nevoie de mobilitate, aşa că n-avea decât să utilizeze autobuzul şi tramvaiul. În acest fel a fost frânat avântul constructorilor auto de mare tradiţie din Zwickau şi Eisenach. Ei bine, la aşa s-ar putea ajunge din nou în "Republica Interdicţiilor Germania". Oponenţii transportului individual, care au găsit un duşman în automobil, se agită, întreţinând o dezbatere realmente isterică despre poluarea cu particule fine, potrivit Deutsche Welle.

Banca Mondială: Reforma ANAF este suspendată de 12 luni, Banca nu a mai decontat noi plăți. România este statul UE cu cea mai mică rată de colectare a veniturilor fiscale ca procent din PIB (25,6% în 2017, față de o medie europeană de 40%), trendul fiind unul descendent în ultimii 3 ani. Situația actuală nemulțumește conducerea Băncii Mondiale, care, într-un răspuns oficial transmis cursdeguvernare.ro, precizează: ”Stadiul actual de implementare al proiectului face ca acesta să fie expus unor probabile decizii de anulare și de reorientare a resurselor către alte priorități”.

Reuters: Draghi, președintele BCE, despre piețele financiare: Vorbim de un impuls mai slab, nu de o recesiune. În ciuda faptului că perspectivele de creștere economică sunt tot mai mult ascunse de norii negri, Banca Centrală Europeană - BCE s-a arătat optimistă: a reiterat, joi, că va opri achizițiile de active la finele acestui an și a menținut dobânda cheia, informează agenția de presă Reuters, citată de Mediafax. Programul de achiziții de active al BCE, de 2,6 trilioane de euro (3 trilioane de dolari), va fi încheiat la finele acestui an, așa după au afirmat reprezentanții instituției încă din iunie. În plus, reprezentanții BCE au reinterat că, din partea a doua a anului viitor, pot schimba ciclul de politică monetară, începând o creștere a acesteia. În timp ce a recunoscut o pierdere a impulsului de creștere economică și că există o „serie de incertitudini”, în ceea ce privește protecționismul comercial și volatilitatea piețelor, Mario Draghi, președintele BCE, a respins îngrijorările privind evoluția economiei, susținând că zona euro se reîntoarce la un ritm normal sau natural de expansiune, după un 2017 excepțional.

Statistica: numărul angajaților din Cluj a crescut într-un an cu echivalentul Huedinului. Salariul mediu brut – 1.100 euro. Numărul angajaților din Cluj a crescut cu echivalentul unui oraș de talia Huedinului, arată datele publicate azi de Direcția Regională de Statistică. E vorba mai exact de o creștere cu 13.622 persoane într-un an, în august față de aceeași lună a anului trecut. În total în județul Cluj figurează ca angajați un număr de 253.724 persoane, arată instituția. Câştigul salarial mediu nominal brut realizat în august a fost de 5.000 lei, adică aproximativ 1.100 euro, în creștere cu 15% într-un an, scrie Actual de Cluj.

Metroul spre Otopeni şi spaţiile de co-working, pariurile de sute de milioane de euro ale dezvoltatorilor de clădiri de birouri din Bucureşti. Una dintre noile zone unde vor fi livrate noi clădiri de birouri este Bulevardul Expoziţiei - Piaţa Presei, acolo unde mulţi dezvoltatori au pariat pe realizarea liniei de metrou spre Otopeni. Investitorii au găsit aici terenuri disponibile şi au cumpărat, unul după altul, loturi pentru birouri, dar şi pentru locuinţe. "Bineînţeles, toată lumea pariază pe metrou, dar ştim că focusul s-a diminuat, deci nu o să mai fie finalizat pentru 2020. Acolo unde este metrou, va fi mai uşor, unde nu există şi se aşteaptă, e doar un pariu, care poate să funcţioneze sau nu, vom vedea peste trei, patru, cinci ani", mai spune Marius Şcuta, potrivit Economica.net.

Un asigurător american pentru marijuana medicinală alege România. Compania americană Novus Acquisition and Development, furnizor de servicii de asigurare în domeniul marijuanei medicinale, vrea să se extindă pe 15 noi piețe, inclusiv în România. Compania, cu sediul la Miami, Florida, pregătește extinderea pe plan internațional a programului Novus MedPlan, prin care furnizează companiilor, medicilor și pacienților polițe de asigurare și soluții în vederea reducerii costurilor asociate cu tratamentele pe bază de marijuana și cannabidiol, potrivit Profit.ro.

(Cam) când adoptăm euro: scenariile necesare de creştere, în formă simplificată. Teoretic am putea reuşi un senzaţional 5% pe acest an şi următorii trei ani ( valori mai mari de acest prag sunt prognozate oficial – vezi prognoza intermediară de vară din 2018, care vine cu o medie de 5,5% şi o „aterizare” la 5% din 2021 încolo). Greu de crezut că am putea adopta, totuşi, euro în 2022. Anul 2021 l-am cam pierdut deja în acest sens. Mai întâi pentru că trebuia să intrăm în anticamera ERM II încă din 2019 şi, mai ales, pentru că nu vom putea bifa toate criteriile de la Maastricht, scrie cursdeguvernare.ro.

Austriecii de la ÖBB intră pe piaţa de transport călători din Romania, cu trenuri pe ruta Viena – Cluj Napoca. ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) a inclus în premieră destinaţii din România în programul său de transport călători din 2019, când va fi liberalizată şi piaţa de transport persoane pe calea ferată din România. Astfel, anul viitor compania va introduce trenuri pe ruta Viena – Budapesta – Oradea – Cluj Napoca., anunță Economica.net.