Index necruțător la Capitalul Uman: la doar 60% din potențialul său de productivitate va ajunge, în medie, un tânăr român la maturitate. În medie, un copil născut în România, în 2017, va atinge la 18 ani doar 60% din potențialul său de productivitate, în condițiile actuale ale sistemelor de educație și de sănătate, potrivit unei analize a Băncii Mondiale prezentate marți. Este cel mai mic scor din UE al Indexului Capitalului Uman (HCI – Human capital Index), calculat de Banca Mondială, începând cu 2018, pe baza mai multor factori, precum: rata mortalității, media anilor pe care copiii îi petrec în sistemul de educație, rezultatele la testările internaționale etc, conform Curs de Guvernare.

Business reportFoto: Colaj foto

Tarom vinde vechile ATR-uri. Cât vrea să încaseze pe ele. Compania aeriană naţională a scos la vânzare vechile ATR-uri, pe care le înlocuieşte în prezent cu unele noi şi speră să încaseze 32,26 milioane de dolari. Mai precis, Tarom vrea să vândă şapte ATR-uri model 42-500, cu preţuri între 2,66 şi 2,93 milioane de dolari fiecare, produse între anii 1997 şi 2000. Totodată, compania vrea să vândă două ATR-uri model 72-500, cu 6,28 şi 6,47 milioane de dolari fiecare, produse în 2009. Operatorul aerian precizează că toate modele sunt folosite, dar încă operaţionale, potrivit Adevărul.

Efectul 737 Max - pentru prima dată din 1962, Boeing nu are în ianuarie nicio comandă pentru avioane. Grupul aeronautic american Boeing Co nu a înregistrat luna trecută comenzi pentru avioane, fiind pentru prima dată din 1962 când în luna ianuarie "a rămas cu mâna goală", ceea ce arată adâncirea crizei provocate de modelul 737 MAX. Începând din martie 2019, avioanele Boeing 737 MAX au interdicție de zbor la nivel mondial după două catastrofe aeriene care au avut loc în decurs de cinci luni și în care a fost suspectată o funcționare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor (MCAS) menit să împiedice intrarea avionului în picaj. În plus, datoria Boeing s-a dublat anul trecut la 27,3 miliarde de dolari, relatează Profit.ro.

Elveția organizează referendum pentru a limita libera circulaţie a cetățenilor europeni. Cum ar afecta relația țării cu UE. Guvernul elveţian i-a îndemnat marţi pe alegători să respingă referendumul prin care Partidul Poporului încearcă să pună capăt acordului cu UE în ce priveşte libera circulaţie a persoanelor. Dacă măsura va fi adoptată la referendumul constrângător de pe 17 mai, în ceea ce este numit “momentul Brexit” al Elveţiei, ţara riscă să-şi piardă accesul privilegiat la piaţa unică europeană, vitală pentru economia sa bazată pe exporturi. Totodată, ar putea arunca Elveţia în afara sistemului Schengen şi din Acordul de la Dublin în materie de azil, au subliniat guvernanţii într-un comunicat, informează inCont.ro.

Bani de la stat pentru iluminat ecologic pe străzi și acasă de circa 170 milioane de euro. Statul are în plan sa investească aproape 80 de milioane de euro în iluminatul ecologic stradal și circa 90 milioane euro în programul Casa eficientă energetic, care finanțează pe lângă iluminat și sisteme de încălzire sau de izolatație. Iluminatul ecologic public stradal este un program dedicat autorităților locale. "Vrem sa înlocuim becurile vechi de pe străzi, cu led-uri. Investim în asta circa 384 de milioane de lei (aproape 80 de milioane de euro). Dacă înlocuim sursele de iluminat clasice cu cele ecologice pe străzile din România, vom avea numai de câștigat: și în facturi, și în emisii și în economisirea de resurse", a declarat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe. Anul acesta va fi lansat în premieră programul Casa eficientă energetic, scrie Wall-Street.ro.

Combustibilii fosili, o prioritate pentru România, contrar viziunii europene. Asociația Bankwatch România lansează marţi analiza Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC), care stabileşte strategia României în domeniu până în 2030. Documentul publicat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri la 31 ianuarie 2020 definește țintele pentru energie regenerabilă sau eficiență energetică, însă nu respectă în totalitate recomandările Comisiei Europene, se precizează într-un comunicat de presă al Asociaţiei. Aceasta susţine că lipsa de ambiție a PNIESC limitează oportunitățile României pentru tranziția energetică, dominând în schimb energia costisitoare și poluantă din combustibili fosili, notează Capital.ro.

Top constructori autostrăzi: Umbrărescu, Alpenside şi Trameco au avut cele mai mari progrese în prima lună a anului. Constructorii români au început anul 2020 în forţă, raportând progese neobişnuit de mari pentru o lună de iarnă. Astfel, firmele lui Umbrărescu, Alpenside şi orădenii de la Trameco s-au plasat pe primele locuri în clasamentul constructorilor de autostrăzi, după avansul pe şantiere din ianuarie. Dorinel Umbrărescu ocupă primul loc în topul constructorilor de autostrăzi după progresul raportat în ianuarie 2020 pe Autostrada Moldovei (A7). El a avansat pe şantierul Centurii Bacău cu 7 puncte procentuale, până la un grad de execuţie de 45% în ianuarie, conform datelor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), arată Economica.net.