La nivel local, pretul carburantilor nu a urmat, pana acum, acelasi salt spectaculos cu materia prima. In timp ce titeiul s-a scumpit cu 90%, preturile practicate la pompa de principalii operatori locali, Petrom si Rompetrol, au crescut cu pana la 10% in ultimele 12 luni. Insa consultantul financiar Aurelian Dochia apreciaza ca, spre deosebire de 2007, anul acesta, corelarea dintre scumpirea titeiului pe plan international si majorarea preturilor la carburanti pe piata locala va fi mult mai stransa.

Constantin Tampiza, director general la Lukoil Romania, a declarat ieri pentru Business Standard ca, pe fondul scumpirii titeiului, LukOil a inregistrat de la inceputul anului pierderi de sase milioane de dolari, deoarece nu a putut creste corespunzator preturile la pompa, in dorinta de a nu pierde din cota de piata.

“Daca va creste cotatia, pierderile se vor adanci. Un pret al titeiului de 109 dolari pe baril este un pret foarte mare si foarte greu de suportat de catre consumator.

Eu cred ca, pana la sfarsitul anului, barilul va fi cotat la 125 de dolari, ceea ce va determina un pret final la carburant de patru lei pe litru”, a declarat pentru Business Standard Constantin Tampiza, directorul general al LukOil Romania. LukOil Romania, detinuta de gigantul rus cu acelasi nume, opereaza rafinaria Teleajen si proceseaza titei rusesc.Conform unei analize Mediafax, carburantii comercializati de principalii operatori locali, Petrom si Rompetrol, s-au scumpit, de la inceputul anului, cu pana la 0,24 lei/litru, reprezentand o majorare de 6% in cazul motorinei si de 5% la benzina.

Cele doua companii detin aproximativ 50% din piata locala de produse petroliere, insa numai Petrom, aflata in portofoliul companiei austriece OMV, detine resurse proprii de titei. Potrivit informatiilor transmise de Rompetrol, cotatiile tipurilor de titei folosite la fabri

carea carburantilor au inregistrat ian ultimele 12 luni o crestere de maxim 56%. Ponderea materiilor prime semifabricate si a celor auxiliare se poate ridica la 92% din costul de productie al carburantilor.

Business Standard