Compania suedeza SAAB a propus AVAS cumpararea partiala a fabricii Avioane Craiova, cu pastrarea implicarii statului in managementul uzinei, dar solutia a fost refuzata.

Suedezii de la SAAB au dorit sa cumpere o parte din actiunile fabricii Avioane Craiova, dar nu 80,9%, cum este oferta de privatizare lansata de AVAS, ci mai putin, pentru ca Guvernul roman sa-si pastreze o parte din responsabilitati si riscurile sa fie impartite.

Potrivit directorului de marketing pentru Romania al firmei Gripen International (parte a concernului SAAB), Richard Smith, SAAB a cumparat caietul de sarcini pentru privatizarea uzinei de la Craiova, alaturi de alti concurenti, dar inca nu a luat o decizie daca va face, pana la urma, o oferta de cumparare sau nu.

Inainte de aceasta faza insa, SAAB a dorit sa investeasca progresiv la Craiova, printr-un parteneriat cu statul, urmand sa devina, treptat, unic proprietar al fabricii de avioane.

Suedezii au vrut ca riscul asumat de ei sa fie cat mai mic, deoarece fabrica mai are datorii la stat sau ar putea aparea pretentii, avand in vedere ca avionul IAR 99 Soim (lungime 11.100 centimetri, inaltime 3.900 cm, anvergura 9.800 cm) a fost dezvoltat impreuna cu iugoslavii.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a agreat ideea, dar nu a putut accepta oferta suedezilor. Serviciul de presa al AVAS ne-a comunicat ca firma suedeza ar fi solicitat acordarea societatii prin incredintare directa, prin majorare de capital, dar legislatia actuala nu permite o astfel de metoda.

Intrebat daca investitia la Craiova ar fi parte a contractului de offset, dupa vanzarea unor avioane JAS39 Gripen pentru armata romana, sau ar fi facuta indiferent de semnarea acestui contract, Smith a spus ca ar conta foarte mult incheierea unui acord in acest sens, dar afacerea de la Craiova este independenta de contractul pentru avioane multirol, iar uzina trebuie sa fie in sine o afacere rentabila.

Cotidianul