Un milion de someri in 2009. Potrivit estimarilor EVZ, bazate pe informatiile provenite din diferite sectoare economice, somajul va atinge cote alarmante anul viitor, ajungand la un nivel dublu fata de anul acesta, adica de circa 10%, depasind, in total, un milion de persoane. Potrivit Institutului de Statistica (INS), in al doilea trimestru din acest an, rata somajului a fost de 5,6%, scrie EvZ.

Dobanzile la creditele in lei cresc la peste 20%, iar la depozite sar de 12%. Marile banci de pe piata au scumpit luna aceasta creditele in lei si in euro cu pana la patru-cinci puncte procentuale, astfel ca dobanzile nominale la imprumuturile de consum in lei revin la peste 20% pe an. BCR, Raiffeisen, UniCredit Tiriac sau ING au scumpit deja creditele, iar Volksbank va lua o astfel de decizie probabil chiar inainte de sfarsitul saptamanii. Unele banci au decis sa aplice majorari de dobanda si pentru creditele aflate in sold, scrie Ziarul Financiar.

RAR estimeaza 500.000 de masini second hand importate in 2009. Registrul Auto Roman estimeaza ca anul viitor vor fi introduse in tara circa 500.000 de ani second hand din Uniunea Europeana, a declarat Flavius Campeanu, director tehnic in cadrul Registrului. Potrivit acestuia, pana la sfarsitul acestui an, in Romania vor fi aduse alte 300.000 de masini second hand, dintre care 200.000 au ajuns in ultimele 3 luni, scrie Capital.

Scad ofertele de joburi in soft si finante. Solicitarile de angajare pentru specialistii din domeniul financiar-contabil au scazut cu 1% in luna septembrie 2008 fata de perioada similara a anului trecut, in timp ce numarul ofertelor de joburi in software IT s-a diminuat cu 8%, iar in arhitectura cu 15%, potrivit datelor furnizate catre Business Standard de site-ul de joburi Bestjobs. In aceeasi perioada, a crescut semnificativ oferta de joburi pentru ingineri - 22%, specialisti in telecomunicatii - 83%, servicii clienti - 107% sau asigurari - 128%, scrie Business Standard.

Efectele crizei: 2 ani de recesiune pentru piata auto mondiala. Viziunea asupra viitorului pietei auto mondiale este, cu foarte putine exceptii, pesimista: aceasta va traversa cel putin 2 ani de recesiune, apogeul crizei urmand sa se manifeste in 2009, cand vanzarile auto se vor reduce cu cel putin o treime, estimeaza specialistii, pentru DailyBusiness.ro.

Regii asfaltului - razboi pe autostrada. Patronul firmei Spedition UMB, Dorinel Umbrarescu, considerat unul dintre regii asfaltului, este negru de suparare. A participat in ultimele luni la sase licitatii organizate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) pentru modernizarea unui drum national si pentru intretinerea altor mii de kilometri de drumuri, pe care initial le-a castigat avand cele mai mici preturi si cele mai scurte termene de realizare. Ulterior insa, celalalt rege al asfaltului, Costel Casuneanu, patronul firmei Pa&Co, a contestat deciziile CNADNR la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), iar Consiliul i-a dat castig de cauza, obligand CNADNR sa reevalueze ofertele, scrie Cotidianul.

Rating scazut din cauza populatiei sarace si a institutiilor fragile. Moody’s: Bugetul pe 2009 este construit pe previziuni optimiste si nu exista plan de urgenta in perioada de criza. Fitch: Datoria guvernamentala mica raportata la PIB, de circa 20%, sustine ratingul. Fitch si Moody’s, nu au de gand sa coboare ratingul Romaniei in viitorul apropiat, intrucat pentru analistii lor Romania este mai riscanta decat tarile care au intrat oficial in criza, deoarece are o populatie mai saraca si institutii publice fragile. Deocamdata raspunsul pietei financiare romanesti a fost neutru, leul fiind acoperit de protectia dobanzilor mari din piata monetara, iar bursa a reactionat, mai degraba, la pas cu marile piete ale lumii, unde cotatiile actiunilor au urcat, scrie Romania libera.

Vom avea 300 de masini la mia de locuitori. In urmatorii 5 -7 ani, piata auto romaneasca va inregistra aproximativ 2,3 milioane autovehicule noi vandute. In ceea ce priveste numarul total de masini, acesta va ajunge la 300 unitati la mia de locuitori, fata de 210 cate sunt in prezent, scrie Gandul.

Grigoriu a intrat in afacerea de marketing digital Kinecto. Dragos Grigoriu, fondatorul agentiei de publicitate Tempo, a incheiat un parteneriat cu Radu Ionescu, fondatorul companiei de comunicare digitala Kinecto, in urma caruia fiecare detine cate 50% din Kinecto. Cei doi antreprenori apreciaza ca prin aceasta operatiune valoarea companiei depaseste 5 mil. euro. Veniturile din consultanta in comunicare digitala ale Kinecto si Tempo sunt bugetate pentru acest an la 1 million de euro, dintr-o piata de publicitate online estimata anul acesta intre 12 si 20 mil. euro, scrie Ziarul Financiar.

Strategia Becali pe timp de criza. George Becali, unul dintre cei mai mari proprietari de terenuri din Bucuresti, nu mai este interesat de achizitii inca de la inceputul crizei, iar la cele pe care le-a scos la vanzare nu scade pretul, chiar daca in aceasta perioada nu mai are cumparatori, a declarat patronul echipei de fotbal Steaua Bucuresti pentru Business Standard.

Asus lanseaza in Romania laptop-ul din bambus. Asus, unul dintre principalii jucatori pe piata de notebookuri la nivel mondial, va lansa miercuri in Romania noua serie de notebook-uri Asus U6 Bamboo, avand carcasa fabricata din bambus, potrivit unui anunt emis de companie. Pretul la nivel mondial a fost estimat la circa 1.500 de lire sterline, potrivit presei internationale, scrie Daily Business.

Tariceanu a pierdut pe Bursa in patru luni salariul de premier pe doi ani. Valoarea portofoliului de actiuni listate detinut de primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu a scazut cu 137.734 de lei (37.000 de euro) de la mijlocul lunii iunie pana in prezent, din cauza scaderilor de pe Bursa, in conditiile in care numarul de actiuni detinute a ramas acelasi, potrivit celei mai recente declaratii de avere a premierului, de pe 17 octombrie, scrie Ziarul Financiar.

Detalii despre noul Mercedes Gullwing. Divizia de performanta de la Mercedes-Benz lucreaza din greu la supercarul C197, care va deveni, pe piata, noua generatie Gullwing. Gullwing va avea un pret de pornire in jurul valorii de 150.000 euro, plasand acest model in segmentul lui Lamborghini Gallardo si Ferrari F430. Supercarul va debuta in anul 2009 la Salonul Auto de la Frankfurt. Motorul AMG in configuratie V8 si capacitate de 6.2 litri a fost modificat si va fi montat frontal. Puterea ar trebui sa ajunga la 572 cai putere si cuplul motor la o valoare de 700 Nm, scrie Automarket.