Business Report: Becali scoate la vanzare Steaua; Apartamentele noi, de noua ori peste cerere; Statul a cheltuit 500 de milioane de euro pentru confortul angajatilor; Romanii au pierdut 60 de miliarde de euro din cauza crizei; Care sunt cele mai profitabile afaceri eco; Cat a castigat BT in 2008?

de Codrin Taut     HotNews.ro
Luni, 26 ianuarie 2009, 1:54 Revista Presei | Business


Business Report
Foto: Hotnews
Gigi Becali scoate la vanzare Steaua cu tot cu datorii. Strans tot mai des cu usa de DNA, Gigi Becali devine din ce in ce mai mult patronul din umbra al Stelei. Scos pe tusa din politica, prins cu multe terenuri in palmares de criza imobiliara, Gigi Becali ameninta din ce in ce mai mult ca nu va mai finanta clubul de fotbal. Sambata seara, in direct la Realitatea TV, a declarat ca asteapta cumparatori, stabilind chiar un pret de dumping pentru Steaua, cu un milion sub ce a primit de la seici pentru finul Mirel Radoi. „Sa se vada cum e fara Becali. Nu sunt obligat sa dau bani la Steaua. Dupa tot ce am facut, am facut de domeniul imposibilului, Steaua a fost de trei ori in Liga Campionilor. M-am saturat! De la Steaua mi se trage si problema cu DNA“, a afirmat Gigi Becali, scrie Cotidianul.

Oferta de apartamente noi - de noua ori peste cerere. Cumparatorii pot obtine discounturi consistente la negocierile cu dezvoltatorii, care acum sunt concurati si de investitorii care vor sa-si lichideze stocul de apartamente. Investitorii care au achizitionat locuinte in blocurile noi inca din faza de proiect le scot la vanzare si contribuie la o crestere spectaculoasa a ofertei de apartamente noi. Se asteapta ca in acest an cererea sa fie mult mai mica decat oferta. „Pentru 2009, oferta este de 14.000 de unitati, din care 8.000 sunt in proiecte de peste 200 de unitati, 3.000 in proiecte mai mici de 200 de unitati, si 3.000 sunt locuinte scoase la vanzare de investitori. Cererea estimata este de 1.500 de unitati pe an. Deocamdata e o supraoferta. Vom avea o piata a cumparatorilor. Dezvoltatorii trebuie sa fie mai flexibili“, spune Andreea Hamza, senior consultant in cadrul Departamentului rezidential al companiei Colliers, afirma Cotidianul.

Ministerul Transporturilor a atribuit saptamana trecuta lucrarile de construire a infrastructurii rutiere si feroviare care sa faca legatura cu podul Calafat-Vidin, ce urmeaza sa fie realizat de bulgari, asocierii spaniole AZVI VIMAC pentru 66,9 milioane de euro. Aceeasi firma solicitase anterior 61 de milioane de euro in cadrul ofertei sale depuse la o licitatie organizata in luna noiembrie. Din cauza faptului ca nu a fost acceptata nici una dintre cele cinci oferte depuse la acel moment, toate fiind considerate necorespunzatoare, comisia de licitatie a decis respingerea tuturor ofertelor si inceperea negocierilor doar cu primii doi participanti, cu preturile cele mai mici, scrie Cotidianul.

Desi criza economica si financiara s-a facut simitita inca din a doua jumatate a anului trecut, institutiile statului nu au facut economii si au cheltuit pe dotari 500 milioane de euro, de zece ori mai mult decat in anul precedent. Cele mai multe contracte se refera la achizitia de autoturisme, de laptopuri si de piese de mobilier, potrivit Evenimentului Zilei. Spre exemplu, Inspectoratul General al Politiei Romane a cumparat anul trecut 2.923 autoturisme, fondurile alocate fiind de 426,4 milioane lei. Pe locul doi se situeaza Ministerul Sanatatii, care a procurat ambulante de peste 200 de milioane de lei. Locul trei este, la mare distanta de primele doua, Romsilva, care a cheltuit doar 11,6 milioane de lei pe diferite produse. Inspectoratul de Stat in Constructii a cumparat anul trecut 45 de masini de teren in valoare de aproximativ 6 milioane de lei.

Centura Capitalei, mai scumpa cu 35.000.000 €. Transporturile au majorat, in decembrie, prin acte aditionale, pretul centurii Capitalei si al autostrazii Bucuresti - Moara Vlasiei. Cu doar cateva zile inainte ca liberalii sa lase puterea din mana, la Transporturi au fost semnate acte aditionale in valoare de circa 57 de milioane de euro. Mai mult de jumatate din bani au fost alocati firmei Romstrade, detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache, cunoscut ca un apropiat al liberalilor. In ultimii patru ani, cifra de afaceri a Romstrade a cunoscut o crestere spectaculoasa, de circa sapte ori, cea mai mare contributie fiind de la contractele cu Primaria Capitalei si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), scrie EvZ.

Analistii economici critica decizia Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) de a limita dobanzile platite de banci la depozitele mari. Ei sustin ca aceasta masura este neconcurentiala si ar afecta atat consumatorii, cat si sistemul bancar, care, pe fondul lipsei de lichiditati de pe pietele externe, trebuie sa incurajeze economisirea interna. Fata de anii trecuti, cand bancile nu erau prea generoase in ceea ce priveste dobanzile la depozite, incepand din august-septembrie 2008, acestea se intrec in atragerea de fonduri. Randamentele oferite la depozitele la termen in lei depasesc cu mult rata inflatiei, situandu-se in jurul valorii de 15-16%, iar la euro acestea sunt mai mari de 7%. „Limitarea dobanzilor negociate la depozitele mari nu va fi un lucru benefic pentru economia de piata. Aceasta pentru ca bancile isi vor stabili impreuna nivelul dobanzilor, in regim de cartel, nu in regim de concurenta, asa cum ar fi normal intr-o economie de piata concurentiala. Evident ca acest lucru va fi in dauna consumatorului de servicii bancare”, ne-a declarat analistul economic Ilie Serbanescu, scrie Gardianul.

Marile companii de stat cum ar Hidroelectrica, Transgaz sau Loteria Nationala, nu sunt afectate in vreun fel de reducerile de personal hotarate la Palatul Victoria. Dincolo de diferentele semnificative de salarii dintre angajatii ministerelor si cele de la companiile de stat din subordinea acestora, apare si o problema numerica. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, bunaoara, are sub 550 de angajati, ocupand doar doua etaje din imensul Palat CFR situat vizavi de Gara de Nord. Celelalte opt etaje sunt ocupate de sediile companiilor din subordine. Si inca unele societati si regii nu au mai incaput in minister, stabilindu-si cartierele generale in alte colturi ale Capitalei, cum ar fi Baneasa (Autoritatea Aeronautica Civila), strada Turda (CFR Marfa), sau chiar in afara ei, la Otopeni (Tarom), scrie Gardianul.

Ministrul islandez al Comertului, Bjorgvin Gudni Sigurdsson, a anuntat in aceasta dimineata ca va renunta la functia pe care o detine, aceasta fiind prima demisie din executivul de la Reykjavik. Mai mult, acesta a recunoscut ca poarta o parte din responsabilitatea privind colapsul financiar si economic in care se afla tara. "Imi asum partea de responsabilitate privind prabusirea sectorului bancar, chiar daca mai exista si alte personalitati care au partea lor de vina", a afirmat acesta, citat de Revista Capital.

Criza a mancat pana acum circa 4,3 miliarde de euro din averea financiara a romanilor, la care se adauga o pierdere din averea imobiliara estimata la 54 de miliarde de euro cauzata de scaderea preturilor locuintelor, adica un minus cumulat de aproape 60 mld. euro. Pentru prima data in ultimii ani, averea romanilor sub forma de active financiare a scazut in 2008 ca pondere in PIB, criza provocand o pierdere de circa 6 puncte procentuale fata de 2007, de la 33% la 27% din PIB, conform unei analize a grupului UniCredit. Desi salariile au continuat sa inregistreze anul trecut cresteri de doua cifre, deprecierea leului cu circa 16% fata de nivelul cursului din urma cu un an, prabusirea Bursei si reducerea medie cu 20% a preturilor locuintelor au ajuns sa muste din ce in ce mai mult din valoarea activelor financiare si imobiliare, scrie Ziarul Financiar.

Banca Transilvania a castigat anul trecut intre 102 si 123 milioane de €. Banca Transilvania, institutia cea mai mare cu capital privat romanesc, ar putea afisa pentru 2008 un profit net intre 377,9 si 452 mil. lei (102,6 si 122,7 mil. euro, calculat la un curs de 3,6827), in crestere cu aproximativ 32% fata de castigul din 2007, in conditiile in care banca a facut provizionari mai mari in ultimul trimestru al anului, spun analistii financiari chestionati de Business Standard. In ceea ce priveste activele bancii, este asteptat faptul ca acestea sa atinga pragul maxim de 4,71 mld. euro (18,8 mld. lei), la finele anului trecut, potrivit acelorasi surse.

Care sunt cele mai profitabile afaceri eco. Scumpe, dar cautate. Astfel s-ar rezuma situatia actuala a produselor ecologice pe piata de la noi. Prin urmare, viitorul se arata promitator pentru antreprenorii care au in plan lansarea unei afaceri orientate catre comertul cu produse bio. Cu atat mai mult cu cat cererea se mentine in continuare peste asteptarile comerciantilor. “Cererea de produse alimentare romanesti ecologice este departe de a fi satisfacuta de oferta actuala”, spune pentru startups.ro Bogdana Ghinescu, unul dintre fondatorii Pukka Food, mini-market cu produse ecologice si bio din Bucuresti. Printre intiativele care ar avea succes in domeniu, Bogdana Ghinescu enumera fermele de pasari pentru carne sau oua, abatoarele certificate pentru sacrificarea animalelor crescute in sistem eco, fermele de legume, micile fabrici de inghetata eco sau fabricile de branzeturi si imbuteliat lapte. Reprezentantii companiilor din domeniu spun ca, pe langa alimente, incep sa fie cautate si cosmeticele si produsele de ingrijirea casei, care cresc in vanzari de la an la an.

Mercedes Clasa E Coupe este dezvaluit gratie unor surse binevoitoare cu toate ca masina este programata sa apara abia la salonul auto de la Geneva, peste cateva saptamani. Versiunea anterioara a coupe-ului in 2 usi a fost vanduta de germani sub numele de Mercedes CLK. Noul model primeste numele Clasei E, din care face parte de drept, si este mai lung si mai elegant decat vechiul Mercedes CLK. Intentia declarata a celor de la Mercedes este ca noul coupe sa devina o optiune reala pentru cumparatorii tineri. La exterior masina imprumuta din liniile noului Mercedes Clasa E, are farurile formate din doua corpuri, iar sigla supradimensionata sta pe o grila cromata. In masca inferioara se afla de fiecare parte a masinii, sub faruri cate o line de Led-uri. Datorita formei sale generale, noul Mercedes Clasa E Coupe pare a face parte din aceeasi poveste cu Mercedes CLS, coupe-ul cu 4 usi, scrie StiriAuto.ro.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















7901 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by