Ford. Dupa 70 de ani. Au ramas mai putin de 24 de ore pana cand pe poarta unei uzine romanesti va iesi, din nou, un automobil Ford. Prima oara, spune istoria, se intampla acum 70 de ani, iar uzina constructoare era pe Calea Floreasca din Capitala. Acum, americanii s-au intors, dar nu la Bucuresti, ci la Craiova, unde au mai fost francezii de la Citroen si coreenii de la Daewoo, scrie Business Report.

Daca aleg cu grija marca pe care o reprezinta, distribuitorii unici pot castiga atat ca volum de business, cat si ca notorietate pe piata. Unii producatori le ofera distribuitorilor training, know-how sau protejarea teritoriului pe care sunt prezenti. Insa firmele mici pot ramane captive fata de producatori, depinzand de evolutia afacerii acestora. “Un distribuitor unic este compania care detine singurul contract de distributie pentru un furnizor sau un brand international intr-o anumita zona geografica sau de piata. In acest fel, distribuitorul respectiv este, practic, unicul reprezentant al brand-ului respectiv in zona respectiva”, spune pentru startups.ro Marius Ghenea, investitor in Orbital Solution, companie specializata in distributia produselor de confort termic si accesorii, reprezentant unic al societatii italiene Ivar. In general, contractul semnat intre producator si distribuitor ii impune distribuitorului unic sa nu distribuie produse ale competitiei sau ale altor distribuitori, scrie Business Report.

Doar cinci etichete ecologice au fost acordate in Romania pana in prezent. Obtinerea etichetei nu este obligatorie si se face contra cost, dar unele firme pot obtine reduceri de pana la 50% din pretul care trebuie platit. Avantajele incep de la imbunatatirea imaginii companiei si pot ajunge pana la cresterea vanzarilor si profitului. “Eticheta ecologica europeana, creata in 1992, este o schema facultativa care sporeste increderea clientilor si imbunatateste imaginea externa a firmei in contextul in care cultura si pentru produse ecologice este in continua dezvoltare”, spune pentru startups.ro Geta Diaconu, Director Environmental Services la KPMG Romania. Etichetarea ecologica, administrata oficial de catre Comisia Europeana, este o actiune benevola pe care o poate intreprinde orice companie. Aceasta este creata pentru a incuraja firmele sa comercializeze produse si servicii prietenoase cu mediul, scrie StartUps.

Guvernul ar trebui sa transmita astazi Parlamentului proiectul legii salarizarii unitare pe care isi angajeaza raspunderea, insa este putin probabil ca aceasta lege sa rezolve intr-un viitor apropiat discrepanta uriasa intre salariile din institutiile "speciale" - Ministerul de Interne, servicii secrete, diverse agentii,- fata de salariile profesorilor, ale medicilor si chiar ale inaltilor functionari publici cum este cazul presedintelui sau al ministrilor. Presedintele a avut in 2008 un salariu lunar de 6.410 lei, in vreme ce acela care il pazeste - seful Serviciului de Paza si Protectie (SPP) - a avut un salariu mai mult decat dublu, adica 13.750 lei pe luna. Ofiterii debutanti din Ministerul de Interne castiga de patru ori mai mult decat un medic rezident sau un profesor la inceput de cariera, scrie Ziarul Financiar.

Cea mai grea toamna din ultimii 10 ani pentru economia romaneasca. Isi va reveni cererea de consum? Cat va fi cursul? De unde cash? De unde crestere fara credite? Cea mai grea toamna din ultimul deceniu vine cu o intrebare cruciala pentru mediul de business: sunt sanse sa revenim pe crestere pana la sfarsitul anului sau ne scufundam si mai adanc in recesiune. Insuficienta cererii, blocajul financiar, ratele ridicate ale dobanzilor la credite si deprecierea leului sunt principalele amenintari pentru oamenii de afaceri. Toate acestea intr-un climat general complet incert, marcat de apropierea alegerilor prezidentiale care antreneaza noi tensiuni intre partidele aflate la guvernare - PD-L si PSD - si mineaza capacitatea Executivului de a lua decizii economice eficiente pentru grabirea iesirii din criza, informeaza Ziarul Financiar.

Situatia economica din Statele Unite este inca departe de redresare, in ciuda semnalelor pozitive transmise de oficiali si analisti in ultima perioada. Inca cinci banci americane si-au anuntat falimentul, ajungand astfel la 89 de institutii bancare raposate de la inceputul acestui an. In plus, una dintre cele mai mari banci elvetiene isi avertizeaza clientii sa vanda toate actiunile sau titlurile de valoare pe care le au legate de moneda americana. Wegelin&Co a publicat un avertisment intitulat „Despartirea de piata de capital americana”, in care mentioneaza ca SUA vor incerca sa isi revina impunand mai multe impozite, care vor afecta si firmele straine. Una dintre taxele pregatite este cea de succesiune. Wegelin&Co sustine ca, pentru a stabili nivelul impozitarilor, SUA pregatesc un sistem prin care sa oblige institutiile financiare din lume sa-i raporteze situatiile economice ale clientilor lor, scrie EvZ.

Piata muncii, la pamant pana in 2011. Ofertele de munca sunt cu 70% mai putine decat inainte de criza, iar ce este mai rau abia acum urmeaza, arata ultimele previziuni ale expertilor romani in resurse umane. Valuri noi de restructurari, volum mare de munca, posturi putine scoase la consurs si micsorarea salariilor sunt doar cateva dintre previziunile nefaste ale specialistilor pentru urmatoarea perioada. Cu toate ca piata muncii din Romania a fost deja puternic zdruncinata de efectele crizei, consecintele cele mai rele sunt asteptate la inceputul anului viitor. „Romania, in urmatoarele doua semestre, se va duce mult mai in jos. Cred ca inceputul anului viitor o sa fie cel mai rau”, considera head-hunterul George Butunoiu, scrie EvZ.

Ce sperie si ce atrage firmele straine in Romania? De ce pleaca unele companii? Specialistii de la PricewaterhouseCoopers Romania (PwC) enumera printre principalele motive rambursarea greoaie a Taxei pe Valoarea Adaugata (TVA) in tara noastra sau cresterea costurilor cu forta de munca cu 47% de la aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana (UE). Contextul care determina plecarea companiilor din Romania este detaliat de Cosmin Panaete de la PwC. Potrivit acestuia, principalul argument in decizia de relocare este nevoia companiilor de a-si mentine marjele de profitabilitate in conditiile climatului economic dificil. Consumul scade si, odata cu el, si preturile. Astfel, veniturile sunt mai mici, iar companiile isi indreapta atentia spre scaderea costurilor, scrie Cotidianul.

Afacerile lui Videanu pe bursa, de patru ori mai mari decat ale lui Patriciu. In luna august, casa de brokeraj a lui Adriean Videanu a intermediat tranzactii de peste 11,6 milioane de lei, iar a lui Dinu Patriciu, de doar 2,62 milioane de lei. Datele statistice de la Bursa de Valori Bucuresti (BVB) arata ca in luna august firma de brokeraj Equity Invest, la care ministrul Economiei, Adriean Videanu, detine 25% din actiuni, a intermediat tranzactii de 11,664 milioane de lei, detinand o cota de piata de 0,86%. In aceeasi perioada de timp, firma Fairwind Securities, controlata de omul de afaceri Dinu Patriciu, a intermediat tranzactii de doar 2,629 milioane lei, cota de piata fiind de 0,23%. Sub valoarea tranzactiilor intermediate de casa de brokeraj a lui Videanu se afla si Rombell Securities, compania lui Dan Voiculescu, care a intermediat in august tranzactii de 3,099 milioane lei, respectiv casa de brokeraj Eastern Securities, controlata de senatorul UDMR Attila Verestoy, care a avut tranzactii de doar 1,724 milioane lei, scrie Cotidianul.

Companiile de transport aerian trec prin turbulentele crizei. Piata de transport aerian low cost a fost marcata in primul semestru de falimentul companiilor SkyEurope si MyAir. Piata de transport aerian low cost a fost marcata de cresteri ale afacerilor, insa si de falimente rasunatoare in primul semestru al anului. Intr-o perioada in care foarte multe companii au anuntat restrangerea activitatii, principalele companii de transport aerian low cost care opereaza pe piata locala au raportat cresteri de pana la 35% ale afacerilor. In plus, companiile low cost mizeaza in semestrul al doilea pe avansul numarului de clienti din categoria business, pe fondul semnalelor pozitive privind revenirea economiei globale, dupa ce in prima parte a anului acestia si-au redus drastic bugetele de calatorie din cauza crizei financiare, scrie Romania Libera.

In jur de 30 de milioane de euro. Aceasta este paguba pe care a facut-o criza vara aceasta in conturile agentiilor de turism, numai pentru sejururile de la mare. “Pana la mijlocul lunii octombrie, cand se vor incheia programele turistice speciale pentru litoral, estimam ca incasarile vor ajunge la 270 de milioane de euro, fata de 300 milioane de euro, in 2008, cifre care au luat in calcul si diferenta de curs”, a declarat Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, scrie Gandul.

300 de lei degeaba sau 300 de euro la call-center? Tinerii absolventi de facultate si fara experienta isi cauta cu disperare un loc de munca in domeniul in care au finalizat studiile. Insa, fata de anii trecuti, oferta de joburi s-a redus considerabil, iar companiile care mai fac angajari in perioada de criza cauta personal cu experienta. In aceste conditii, absolventii au doua variante: sa aplice pentru ajutorul de somaj de 300 de lei, sau sa-si incerce norocul in alte domenii, unde nu li se cere experienta. „In momentul de fata, absolventii nu mai sunt la mare cautare si sunt destul de putine locuri de munca pentru care ar putea aplica. Cei fara experienta pot opta pentru posturi in marketing sau call-center-uri sau in domeniul serviciilor de televiziune digitala. In ultimul timp am primit si solicitari pentru vanzari door-to-door. Acum si serviciile bancare se vand asa. Pentru aceste locuri de munca nu e nevoie de un om cu experienta. In medie, salariile sunt de 300 de euro pe luna, fara nici un alt bonus”, a declarat Corina Diaconu, managing partner la ABC Human Capital, scrie Gandul.

Regele asfaltului, Dorinel Umbrarescu, patronul firmei UMB Spedition, abonat la contracte cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, cåstiga licitatii la pachet, «uitånd» sa onoreze contractele asa cum ar trebui. Firma UMB Spedition a cåstigat patru licitatii pentru reabilitarea DN 12 Chichis - Toplita si DN 15 Reghin - Toplita, la un pret de dumping de circa 180 milioane de euro, fara TVA. Firma patronata de controversatul om de afaceri nu respecta caietele de sarcini in ceea ce priveste reabilitarea drumurilor nationale si toarna strat de uzura, fara a consolida fundatia soselei. De partea cealalta, Dorinel Umbrarescu ne-a declarat ca „respectam caietul de sarcini si cele doua drumuri nationale se largesc de la sapte la noua metri“, scrie Gardianul.