Descoperirea unei fosile de pterozaur foarte bine conservate ofera noi indicii cu privire la aceasta specie de reptile zburatoare care au trait in Era Dinozaurilor, acum mai bine de 65 de milioane de ani. Fosila care dateaza de aproximativ 160 de milioane de ani a fost descoperita in China si ofera prima dovada legata de sexul acestor reptile disparute, informeaza AFP.

Fosila a fost descoperita in provincia Liaoning din nord-estul Chinei, intr-o formatiune geologica care dateaza din perioada Jurassicului Mijlociu.

"Fosila este a unui Darwinopterus (un fel de pterozaur), care si-a gasit sfarsitul in timp ce depunea un ou, ceea ce ne demonstreaza faptul ca a fost femela. Descoperirea ne-a permis sa determinam cu certitudine sexul animalului, un eveniment foarte rar in ceea ce priveste studiul fosilelor si o premiera in cazul pterozaurului," a declarat David Unwin, paleo-biolog la Universitatea din Leicester, Marea Britanie si co-autor al studiului despre pterozauri care va fi publicat maine in revista Science.

Fosila denumita "Doamna T." are o anvergura a aripilor de 78 de centimetri si soldurile mai late decat pterozaurii masculi. Moartea reptilei a fost provocata, cel mai probabil, de o eruptie vulcanica, intrucat acestea erau foarte frecvente in acea perioada in China.

Analiza oului a indicat faptul ca sistemul reproducator al pterozaurului este mai apropiat de cel al crocodililor sau al altor reptile decat de cel al pasarilor. Oul este mic in raport cu dimensiunea pterozaurului (doar 6,1 grame), iar coaja sa este moale, ceea ce demonstreaza ca specia obisnuia sa isi ingroape ouale intocmai precum reptilele din ziua de astazi, lasandu-si puii sa absoarba substantele nutritive din sol. Referitor la oul de pterozaur, cercetatorul David Unwin a declarat ca descoperirea nu este deloc surprinzatoare, intrucat un ou mic necesita mai putina energie, iar aceste animale isi foloseau o mare parte din energie pentru a zbura.