DNA confirma ca a deschis un nou dosar Transalpina. Intr-un raspuns oficial transmis Digi24, procurorii anticoruptie spun ca urmarirea penala a inceput inca din noiembrie anul trecut. Investigatiile preliminare in acest caz arata ca CNADNR ar fi platit ilegal peste 20 milioane euro, iar trei oficiali ai Companiei de Drumuri si Autostrazi sunt urmariti penal pentru abuz in serviciu, scrie Digi 24.

Doua dosare penale, doua anchete guvernamentale, doi ministri vizati, sute de milioane de euro si o sosea nefinalizata - este bilantul proiectului Transalpina. Soseaua trebuia sa fie perla coroanei infrastructurii romanesti. De 7 ani, este tot in stadiul de santier. O afacere paguboasa, de 300 de milioane de euro. Dosarul Transalpina 2 are la baza o sesizare din mai 2014, inaintata de Corpul de Control al primului ministru.

In aprilie 2008, Compania de Autostrazi a scos la licitatie proiectul pentru modernizarea Transalpina. Romstrade, firma lui Nelu Ioradache, a castigat contractul in valoare de 345,4 milioane de euro. Pentru derularea sa, CNADNR a ales metoda creditului furnizor - constructorul ia un imprumut bancar si face lucrarile, iar statul i le deconteaza ulterior.

Corpul de Control al Guvernului sustine ca utilizarea creditului-furnizor ar fi fost un paravan pentru ca statul sa fie prejudiciat cu peste 300 milioane lei. Printre responsabili, se arata in raport, ar fi fostii ministri, Varujan Vosganian si Ludovic Orban.

Ludovic Orban afirma insa: "Costul finantarii unui obiectiv de investitii nu poate fi considerat prejudiciu. Atunci ar insemna sa ii bagam in puscarie pe toti membrii guvernelor din in ultimii 25 de ani si nu numai, care s-au imprumutat pentru a finanta bugetul de stat. Doi: nu am fost implicat in nici un fel in derularea licitatiei, in negocierile care au avut loc pentru semnarea contractului."

Fostul ministru mai spune ca acest tip de finantare a fost utilizat destul de des. Toutsi, nu-si aminteste un proiect similar. Inspectorii guvernamentali spun ca Transalpina a fost singura sosea reabilitata prin sistemul credit-furnizor.

Corpul de Control al Guvernului Ponta sustine ca Ludovic Orban a promovat in Executiv o hotarare care avea ca scop finantarea de la buget a acestui proiect. Actul normativ n-a avut insa avizul specialistilor Ministerului Economiei si Finantelor. Documentul a fost contrasemnat, pentru ministrul Transporturilor, de catre secretarul de stat Septimiu Buzasu si de ministrul de atunci al Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.

Citeste continuarea pe Digi 24.