Compania de Autostrazi a cerut Executivului informatii despre modul in care firmei americane Bechtel i se mai pot plati inca trei miliarde de euro, pe linga cele 2,24 miliarde de euro, la care aceasta este indreptatita prin contractul initial, pentru construirea autostrazii Transilvania. Daca ar primi acesti bani, Bechtel ar urma sa construiasca cea mai scumpa autostrada din Europa, la un pret care depaseste 10 milioane de euro pe kilometru, adica dublul sumei platite in prezent in Polonia pentru un proiect similar.

Contractul initial prevedea drept pret „tinta“, pentru realizarea celor 415 kilometri de autostrada dintre Brasov si Bors, 2,24 miliarde de euro. Pretul pus de guvernul Nastase pe autostrada a fost stabilit pe baza unor studii vagi facute de firma Search Corporation in perioada 2003-2004. In contract s-a pr

evazut doar o „cooperare indeaproape a partilor“ pentru incadrarea in aceasta suma, nicidecum o obligatie legala a acestora. Potrivit contractului, plata lui Bechtel se face pe baza unor preturi unitare, mentionate intr-o anexa secretizata de Guvern si de constructorul american. Costurile unitare se inmultesc cu volumul lucrarilor efectuate si rezulta suma pe care ar trebui sa o primeasca firma americana.

Odata realizate proiectele tehnice pentru primele doua din cele opt tronsoane ale autostrazii, CNADNR si firmei Bechtel

le-a devenit clar ca suma „tinta“ este ridicol de mica in comparatie cu ceea ce s-a angajat statul fata de firma americana. Deoarece valoarea contractului a fost aprobata prin hotarire de guvern in 2004, orice depasire a acesteia, sau chiar doar a unor capitole de cheltuieli, reprezinta o incalcare a legii. Sorin Scarlat, fost sef de proiect al autostrazii, spune ca au fost inregistrate depasiri minore ale unor capitole de cheltuieli, spre exemplu „cheltuielile indirecte de capital“, unde Bechtel trebuie sa primeasca cu aproximativ 5% mai multi bani decit ce i se cuveneau potrivit contractului.

Pentru a se mentine in cadrul legal, CNADNR a trimis Guvernului, in 24 septembrie, o solicitare in care cere sa i se spuna daca valoarea-tinta poate fi depasita si ce pasi legali trebuie parcursi pentru aceasta. Totodata, CNADNR cere Guvernului sa i se spuna ce interpretare a contractului este corecta, cea personala, potrivit careia suma de

2,24 miliarde de euro este ferma, sau cea a firmei Bechtel, conform careia „valorile sint tinta si ca urmare nu exista nici un impediment in depasirea acestora“, se arata in scrisoarea trimisa Executivului. Ca argument in vederea majorarii sumei, CNADNR informeaza Executivul ca cele doua tronsoane aflate in lucru, respectiv 2B si 3C, vor costa cu 91 si respectiv 231 de milioane de euro mai mult decit sumele prevazute initial.

Plata a 5,502 miliarde de euro catre firma americana ar semnifica un pret mediu pe kilometru de 13 milioane de euro. Acesta este egal cu cel platit pentr

u un kilometru de autostrada, intr-o zona de munte, in oricare tara central sau est-europeana si este mai mult decit dublul sumei la care in alte tari se construiesc autostrazi in zonele de ses sau de deal.

Potrivit unui material aparut in octombrie 2007 in „Polish Construction Review“, ministrul Transporturilor din aceasta tara, Jerzy Polaczek, doreste rezilierea unui contract de concesiune semnat cu firma GTC pentru construirea a 90 de kilometri intre Gdansk si Grudziadz. Concesionarul a cerut 7,6 milioane de euro pe kilometru, iar statul polonez crede ca il va putea face din resurse proprii cu doar cinci milioane de euro.

La acest moment nu se poate spune daca firma Bechtel se va incadra nici macar in suma de 5,202 miliarde de euro, presupunind ca aceasta ii va fi acceptata spre plata. „

Depinde foarte mult ce arata proiectarea, deoarece in contract sint preturi unitare. Nu pot avansa o limita superioara a valorii contractului“, spune Bogdan Sgircitu, purtator de cuvint al firmei americane.

Cotidianul