Ministerul Justitiei a organizat o licitatie pentru achizitia a peste 200 de masini, dar a croit caietul de sarcini astfel incit cerintele sa fie indeplinite doar de Skoda Octavia si de Volkswagen.

Ministerul Justitiei (MJ) a achizitionat luna trecuta 203 autoturisme, 202 berline si un microbuz, pentru a reinnoi parcul auto al institutiei si al instantelor din tara.

Pentru aceasta a organizat o licitatie in luna octombrie la care s-au prezentat trei firme: SC Porsche Romania SRL, SC Midocar SRL (dealer Porsche Romania) si SC Proleasing Motors SRL (dealer SC Romcar SRL). In caietul de sarcini al licitatiei, reprezentantii MJ au trecut o serie de cerinte extrem de rigide, unele dintre ele incalcind reglementarile in vigoare ale institutiilor de profil.

Concret, MJ a cumparat patru loturi de masini, trei loturi cu berline si unul cu un microbuz. Cel mai tentant a fost primul lot, de 136 de bucati, unde au concurat Porsche Romania si Proleasing Motors.

Caietul de sarcini pentru acest lot prevedea, printre altele, ca lungimea masinii sa fie de minimum 4.500 de milimetri, latimea de minimum 1.700 de milimetri, culoarea sa fie obligatoriu bleumarin, scaunul dreapta pasager sa fie cu reglaj pe inaltime, radio CD cu minimum patru incinte acustice, motorul sa aiba cel putin 100 de cai-putere, iar suta de kilometri pe ora sa fie atinsa in maximum 12 secunde.

Pentru a indeplini aceste conditii si caracteristici tehnice, Porsche Romania a concurat cu masina Skoda Octavia Tour 1,6, iar Proleasing Motors, cu Ford Focus 1,6. Problema la Ford Focus a constat in dimensiunile sale, avind o lungime de doar 4.488 de milimetri. Din cauza celor 12 milimetri lipsa, firma Proleasing Motors nu a mai indeplinit cerintele din caietul de sarcini, iesind din competitie.

Skoda Octavia Tour a indeplinit cerintele la mustata: are o lungime de 4.507 milimetri, cu 7 milimetri peste conditia din caietul de sarcini, 1.731 de milimetri latime, 102 cai-putere, iar suta de kilometri pe ora o prinde in exact 11,8 secunde, fata de cele 12 secunde din caietul de sarcini. Inainte de a fi eliminata din cursa, Proleasing Motors a explicat reprezentantilor MJ ca cerintele din caietul de sarcini sint gresite:

„Potrivit segmentarii categoriilor auto din publicatiile APIA, cit si din publicatiile altor organisme internationale, segmentul compact (clasa C) pentru varianta caroseriilor berline are dimensiuni intre 4.400 si 4.550 mm. Masinile incadrate in segmentul D au dimensiuni intre 4.600 si 4.750 mm.

Consideram ca, prin introducerea lungimii minime in palierul superior al segmentului C, se ingradeste posibilitatea ofertarii unor produse care asigura indeplinirea performantelor sau a cerintelor functionale solicitate“. Proleasing a explicat reprezentantilor MJ ca prin modificarea lungimii nu se schimba performantele tehnice ale masinii.

„Specificatiile tehnice din caietul de sarcini ramin nemodificate pe parcursul derularii procedurii“, a raspuns MJ. De aceasta licitatie s-a ocupat Adrian Tudor Tuleasca, directorul Directiei Economice din MJ, care ocupa aceasta functie din august 2007. El este din Iasi si a fost adus in minister de Chiuariu.

„Aceasta licitatie ridica suspiciuni. In ansamblu, caietul de sarcini a fost facut astfel incit sa se plieze pe caracteristicile tehnice ale Skodei Octavia Tour 1,6, care e un model vechi. Noi am oferit un pret de vinzare mai bun decit cel oferit de Porsche Romania“, ne-a declarat ieri George Stanciulescu, directorul de vinzari al firmei Proleasing Motors. Firma Porsche Romania a fost contactata inca de luni, dar nu ne-a trimis un punct de vedere la redactie.

Celelalte trei loturi de masini au fost cistigate tot de familia Porsche: lotul 2 - 46 de berline pe motorina - l-a cistigat Porsche Romania tot cu Skoda Octavia, lotul 3 - 20 de berline pe motorina, de clasa superioara primelor doua loturi - a fost adjudecat de Midocar, cu Volkswagen Passat, care si-a atribuit si microbuzul din lotul 4.

Cotidianul