"Am fost invitată să mă întâlnesc cu oficialități și oameni relevanți, dar am fost pusă să stau sub un arbore de Ginkgo Biloba ca să iau energie pozitivă", povestește ziarista franceză Irene Costelian despre o vizită în Moldova, organizată de autoritățile de șa București pentru jurnaliști străini, înaintea preluării președinției UE de către România. Într-un articol publicat de Vice România, Costelian descrie "cea mai proastă vizită din viața mea", în care ghida îi întreba pe ziariști dacă știu ce e Sfânta Treime, iar un enolog îi îndemna să nu scuipe vinul la o degustare, ci să îl bea, că altfel "ar fi păcat".

Articol Vice - press trip MoldovaFoto: Captura Vice Romania
  • UPDATE HotNews.ro a solicitat MinisteruluI Turismului lămuriri în privința acestei vizite de presă. În detaliile transmise HotNews.ro vineri după-amiază, Ministerul Turismului spune că au existat în total șase vizite organizate pentru jurnaliști străini, iar ministrul de profil, Bogdan Trif, a fost ghid în 3 dintre acestea. Pentru cea din Iași, ministerul spune că ziariștii s-au întâlnit cu ministrul delegat pentru afaceri europene și cu un secretar de stat din Ministerul Turismului. Ce a răspuns ministerul - mai jos

Irene Costelian scrie pentru Liberation și este o bună cunoscătoare a României. Ea provine din Bordeaux, precizează ea în articolul publicat vineri de Vice România, în momentul în care descrie vizita la Cotnari. Acolo, scrie ea, a fost fost îndemnată să înghită vinul de degustare și "ne-am plimbat practic printr-un combinat pustiu".

Ea precizează, în text, că a făcut parte dintr-un grup mai mare de ziariști din țări europene, veniți să afle mai multe despre țara care va prelua președinția UE. O parte au ajuns la Timișoara și, spune ea, s-au declarat mulțumiți de vizită, ce a inclus o întâlnire cu primarul.

Dar ceilalți, anume grupul ei, au ajuns la Iași. Acolo, povestește Costelian, nu s-au întâlnit cu nicio oficialitate, niciun actor economic sau politic, "măcar un om din Iași care să ne spună ceva concret. Răspunsul a fost clar și fără apel: 'Nu este în program'".

În drumurile prin regiune, mai scrie ea, li s-au refuzat pauze sau cereri precum aceea de a vedea castelele romilor din Iași, despre care le-au vorbit însoțitorii români.

Ziarista povestește:

  • "O echipă de la TVR ne însoțise pe tot parcusul zilei și au tot insistat să ne ia interviuri. Noi i-am tot refuzat, dar, până la urmă, cel mai tânăr dintre noi, un finlandez, a trebuit să se sacrifice și a vorbit pentru televizunea română. Insistența asta m-a făcut să mă gândesc la un regim totalitar, nu la o democrație."
  • "(...) grupul din Timișoara văzuse o cu totul altă Românie: s-au întâlnit cu primarul, au fost la un concert, au văzut Muzeul Comunismului, au avut timp să iasă în oraș, să vadă cum trăiesc tinerii, cum trăiesc localnicii. Noi, cu povestirile noastre din Iași, păream evadați din Coreea de Nord."

Articolul integral - aici

Ce spune ministerul despre vizitele organizate pentru jurnaliști străini:

"Ministerul Turismului a organizat, alături de Ministerul Afacerilor Externe, o amplă campanie de promovare a României în contextul pregătirii preluării președinției Consiliului Uniunii Europene.

Astfel, de la începutul anului, ministerul a organizat 6 vizite de informare pentru jurnaliști, cu scopul de a crește notorietatea României ca importantă destinație turistică.

În cadrul acestor infotrip-uri, au fost invitați jurnaliști din toate statele membre UE care au vizitat zone reprezentative din punct de vedere turistic ale României.

Cazarea tuturor reprezentanților mass-media a fost asigurată la hoteluri de 4 stele, au fost însoțiți de ghid turistic și de reprezentanți ai Ministerului Turismului pe toată perioada petrecută în România.

Astfel, vizitele de informare au avut loc în Oradea, Cluj-Napoca, Delta Dunării, Brașov, Bran, Sibiu, Constanța, Iași și Timișoara.

În vizita care s-a desfășurat în Oradea și Cluj-Napoca, jurnaliștii au vizitat, printre altele, Cetatea Oradea, centrul orașului Oradea, Piața Unirii din Cluj-Napoca, vestigiile arheologice de proveniență romană, Catedrala Romano-Catolică „Sfântul Mihail” și Catedrala Mitropolitană Ortodoxă. Vizita care s-a desfășurat în Delta Dunării a cuprins traseele turistice din Rezervația Biosferei Delta Dunării, dar și vizitarea Palatului Parlamentului și a Muzeului Național al Satului din București. Totodată, în vizita care a avut loc în zona Brașov-Bran-Sibiu, jurnaliștii invitați de Ministerul Afacerilor Externe au putut vizita, printre altele, Castelul Bran, Centrul Istoric al Brașovului, Cetatea Făgăraș, Muzeul Astra din Sibiu, Centrul Vechi al Sibiului, stațiunea balneo Ocna Sibiului, dar și Lacul Bâlea și Transfăgărășan.

În cea de-a patra vizită organizată de Ministerul Turismului, jurnaliștii străini au mers pe litoralul Mării Negre, în stațiunea Mamaia și în municipiul Constanța. De asemenea, au putut vizita Portul Turistic Tomis, Centrul Vechi al orașului Constanța, Complexul Muzeal Științe ale Naturii Constanța, dar și cramele recunoscute din zona Dobrogei. În cea de-a cincea vizită de informare organizată în România, jurnaliștii străini au putut vizita Centrul Pietonal al Timișoarei, Piața Libertății, Bastionul Theresia, dar și Muzeul Revoluției. Vizita a continuat cu o deplasare cu tramvaiul turistic, dar și cu o degustare de vinuri organizată la cramele din această zonă.

În cel de-al șaselea infotrip organizat în Iași, jurnaliștii străini au vizitat Mănăstirea Trei Ierarhi, Mănăstirea Galata, Centrul Vechi din Iași, dar și Castelul Sturdza.

În cadrul tuturor vizitelor, au fost incluse cele mai importante atracții turistice din zonele menționate, dar și cele care au fost relevante pe specificul fiecărei vizite organizate.

În cadrul tuturor vizitelor, reprezentanții mass-media au fost primiți de către conducătorii ministerelor Turismului și Afacerilor Europene. De altfel, ministrul Turismului, Bogdan Trif, a fost ghid pentru o zi în 3 din cele 6 vizite de documentare, în Sibiu, Constanța și Delta Dunării. În celelalte vizite, oficialii ministerului au dialogat cu jurnaliștii la sediul instituției. Astfel, reprezentanții mass-media prezenți la infotripul din Iași au avut întâlniri, atât la Ministerul Afacerilor Europene cât și la sediul Ministerului Turismului, cu ministrul delegat pentru afaceri europene, respectiv cu un secretar de stat din cadrul Ministerului Turismului.

În urma vizitelor, România a beneficiat de creșterea notorietății ca destinație turistică datorită articolelor publicate în presa internațională."