De ce nu are bani CFR-ul? Intrebati-l pe Cristian Burci!
Singura posibilitate legala de reziliere a contractelor ar fi inceperea urmaririi penale a faptuitorilor si trimiterea in judecata expres pentru aceste contracte semnate. Insa, anchetele DNA care vizeaza contractele cu firmele lui Burci treneaza fie din cauza expertizelor, fie din cauza ca faptuitorul Mihail Necolaiciuc, fost director general al CFR, trimis in judecata, actorul principal al devalizarilor de peste 17.000 de miliarde de lei, a disparut, el fiind cautat cu mandat international de arestare.
Burci venea des prin minister, insotit de un interlop
Afacerile feroviare ale lui Cristian Burci au inceput in 2001, dupa instalarea lui Miron Mitrea la carma Ministerului Transporturilor. De notorietate este infiintarea televiziunii ministerului, MTC-TV Constanta, in asociere cu una dintre firmele controlate de Burci, catre care institutia statului a transferat dintr-un foc peste 5 milioane de euro.
si aceasta afacere se afla de trei ani in ancheta procurorilor anticoruptie, dar nu s-a dat nici o solutie in dosar.
Tot in 2001, Burci a pus bazele firmei SERVTRANS Invest, creata special pentru a face concurenta serviciilor de transport feroviar ale CFR Marfa. "Burci a pornit de la zero, folosindu-se de infrastructura CFR Marfa. La inceput, inchiria vagoane si locomotive de la CFR Marfa si organiza transporturi, facand astfel concurenta neloiala institutiei statului.
Ordinul era dat de ministru, iar executantul unor astfel de contracte oneroase a fost Necolaiciuc. Lui Burci i-a fost foarte usor sa penetreze sistemul pentru ca s-a folosit de unul dintre directorii nostri, George Buruiana, fost director la CFR Marfa, pe care si l-a luat director la SERVTRANS", ne-a declarat unul dintre fostii directori ai CFR sub protectia anonimatului. Dupa cum povestesc unii dintre functionarii CFR, intre anii 2001 si 2004 "Cristian Burci venea des prin minister si trecea si prin birourile noastre.
De obicei, venea insotit de asociatul sau, Dumitru Crestin, despre care presa a scris ca e lider al lumii interlope. El obtinea ce voia cu ordin de sus, de la ministru. Nimeni nu indraznea sa se opuna".
Vagoane noi, vandute la pret de fier vechi
Urmatorul pas pentru inzestrarea firmei "Servtrans" a fost achizitionarea la pret de fier vechi a sute de vagoane si locomotive aproape noi, dar scoase la vanzare de CFR Marfa, dupa cum ne-a relatat fostul director CFR.
"Mitrea, prin ordin de ministru, muta locomotivele si vagoanele de la o structura la alta din cadrul CFR-ului. Pe urma, acestea erau cumparate de firme preferate de conducerea ministerului, intre care se afla si «Servtrans»-ul lui Burci. «Servtrans» s-a servit cu ce a vrut din baza noastra de la Chitila, unde erau bagate toate importurile facute de CFR, importuri de zeci de milioane de euro. Intre 2001 si 2004, nu s-au inregistrat aceste importuri in inventare, asa ca fiecare s-a servit cu ce a vrut.
Inventarul s-a facut abia la sfarsitul anului 2004, dar nu s-au consemnat disparitii pe motiv ca piesele ar fi fost gasite pe teren. Au fost gasite, dar erau cele vechi si uzate. Eu stiu sigur ca Baza de aprovizionare Chitila a CFR a fost cumparata de Burci prin «SERVTRANS» si vanduta imediat, ca sa nu se descopere cine a sustras marfurile depozitate acolo." Spusele fostului director sunt confirmate si de un ordin al ministrului Mitrea prin care se muta locomotive si vagoane dintr-o societate in alta a statului, precum si de o nota de control in care se consemneaza ca inventarul importurilor de la BAD Chitila nu s-a facut din 2001 pana in septembrie 2004.
Capitalizare cu averea statului
Cu banii acumulati din afacerile cu televiziunea Ministerului Transporturilor si cu contractele de capitalizare derulate de firme-capusa gen Servtrans, Carpat Cargo sau Protan SA, Cristian Burci a reusit sa achizitioneze, la preturi modice, firme importante, producatoare de material rulant precum "Romvag" SA Caracal, "Meva" SA Drobeta-Turnu Severin si "Astra Vagoane" Arad. Acum, aceste firme dicteaza preturile pietei la achizitii de vagoane, locomotive si mai ales la reparatiile de profil. La aceste firme apeleaza si Compania Nationala CFR SA. Exista cont
racte ferme pana in anul 2010, in valoare de sute de milioane de euro, cu firmele controlate de Cristian Burci. "Romvag" si "Meva" au fost preluate de la stat intre anii 2001 si 2004 de firma International Railway Systems SA- Luxemburg, aflata sub controlul lui Burci. Preturile au fost derizorii, iar preluarea s-a facut in conditii dubioase, dupa cum a relatat presa. Singura societate platita cu bani grei a fost Astra Vagoane Arad, cumparata de Burci de la firma americana Trinity Industries. Potrivit unui director din cadru
l CFR, Burci ar fi avut banii pentru achizitionarea acestor societati tot din contractele derulate cu CFR despre care am amintit mai sus. Ca supliment, pana in 2004, Burci a primit de la CFR un contract de 600 de miliarde de lei pentru erbicidare intre sinele de tren. Acest contract a fost incheiat (tot pe 10 ani!) cu PROTAN SA, firma controlata tot de Burci si preluata (potrivit obiceiului romanesc
) de la stat tot pe mai nimic. Asupra afacerii "Protan" vom reveni intr-un episod viitor. Mentionam ca toate contractele CFR semnate de fostul director general Mihail Necolaiciuc cu firmele Servtrans si Carpat Cargo sunt cercetate de DNA.
Romania Libera

Experiențe personale: 5 tineri din România povestesc cum au folosit pandemia pentru a se reinventa
Cum să devii imun la reclame pentru a nu-ți arunca banii aiurea. Ghidul minimalistului fericit
România și trenurile internaționale - O istorie de 130 de ani, de la trenurile ce parcurgeau peste 3.000 de km până la rutele mult mai scurte din prezent
Walker, Texas Ranger, se întoarce! / Vești bune pentru fanii Indiana Jones / Noi dovezi despre formarea găurilor negre supermasive
ce varza e in capul tau...
CFR Marfa si CFR SA sunt doua societati diferite. Necolaiciuc a fost sef la a doua, care se ocupa cu liniile de cale ferata, semnalele, firele electrice, garile, macaze, etc... Ce legatura poate avea Necolaiciuc, director al CFR SA cu firmele de vagoane (spui tu in articol "La aceste firme apeleaza si Compania Nationala CFR SA. Exista contracte ferme pana in anul 2010, in valoare de sute de milioane de euro, cu firmele controlate de Cristian Burci."). CFR SA nu mai are vagoane din 98 decand s-a despartit de celelalte prin desfiintarea SNCFR SA
Spui tot tu "Ordinul era dat de ministru, iar executantul unor astfel de contracte oneroase a fost Necolaiciuc. " Executantul nu putea fi Necolaiciuc atata timp cat Servtrans inchiria intotdeauna de la el doar calea de reluare pentru care platea TUI (taxa pentru utilizarea infrastructurii). Executantul nu putea fi decat cineva din CFR Marfa care inchiria in mod direct mijloacele fixe. Apoi daca Servtrans reusea sa inchirieze de la CFR Marfa chestii si apoi sa aiba preturi mai bune, bravo lor si rusine pentru CFR Marfa, fie ca inchirierea era la un pret poate derizoriu fie ca CFR Marfa nu reusea sa eficientizeze activitatea.
Insa daca ai avea putina decenta sa te uiti pe www.mfinante.ro ai vedea ca CFR Marafa este singura societate feroviara care raporteaza profit, asa ca titlul tau nu se mai justifica.
Aveam o parere proasta despre ziaristi, ca stiu putin despre nimic, si mi se confirma... am mare dreptate...
\Ai postat exact acelasi comentariu dar cu alt nume pe pagina Romaniei Libere. Probabil ca esti in solda klui Burci si ti-ai facut norma. Dar, te rog, nu ne lua drept oligofreni. CFR Marfa si CN CFR SA si CFR Infrastructura si SAAF-rile etc tot sub palaria lui Mitrea, care plimba vagoanele de la o societatea la alta ca sa le piarda urma,si sa se poata servi Burci si altii asemenea lui, asa cum corect a scris jurnalistul de la Romania Libera