Chiar daca nu s-au inregistrat accidente soldate cu victime, CFR s-a jucat cu nervii calatorilor: anul trecut, peste 4.500 de trenuri au intarziat, in total, 35 de zile. O nota interna a Companiei de Cai Ferate arata ca siguranta calatorilor este pusa in pericol sau asigurata „la limita“ pe tot mai multe sectoare feroviare.

„Pe intreaga retea de cai ferate, adica 13.730 km (linii curente si directe) exista un numar de 1.054 puncte periculoase, din care 319 sunt de categoria I, iar din acestea - 119 sunt pe linii magistrale si principale“, se arata in nota semnata de directorul CFR Infrastructura, Constantin Manea, in ianuarie 2008. Expertii tehnici ai CFR sustin insa ca o parte din acestea sunt cauzate de alunecari de teren sau caderi de stanci, dar banii de la buget alocati pentru reparatii nu permit inlaturarea pericolului din acele zone.

Sub 50 km/h pe o treime din linii

In toiul conflictului cu Ministerul Transporturilor, sindicalistii acuza ca feroviarii lucreaza in conditii dificile si ca starea infrastructurii pune in pericol zi de zi traficul de persoane si de marfuri.

„S-a ajuns sa se circule cu viteze de sub 50 de km pe ora pe o lungime de peste 30% din linii, iar defectiunile care apar pun in pericol atat munca angajatilor, cat si siguranta pasagerilor“, ne-a declarat Ionel Socaciu, presedintele Federatiei Elcatel.

Pana la aceasta data, Autoritatea pentru Siguranta Feroviara (ASFR) nu a publicat inca numarul accidentelor si incidentelor produse in 2007, insa oficiali ai Ministerului Transporturilor ne-au declarat ca statistica acestora s-a inrautatit anul trecut fata de anii precedenti. In 2007 s-au produs peste 19.500 de deranjamente la instalatii care au avut ca efect intarzierea a 4.512 trenuri cu 51.117 minute (peste 35 de zile in total - n.r.), potrivit datelor oficiale ale CFR.

„Incidente cu victime umane eu nu stiu sa se fi produs, dar au fost cazuri in care au luat foc locomotive sau au cedat osii ale vagoanelor“, sustine Ioan Pintea, directorul general adjunct tehnic al CFR.

Raportul ASFR pe 2006 arata ca mai multe vagoane ale unor trenuri de marfa au deraiat si s-au rasturnat din cauza defectiunilor tehnice. Tot din aceleasi cauze si din cauza uzurii peste limita a retelei si vagoanelor un tren de calatori a deraiat la Balotesti, in ianuarie 2006, si altele la Predeal, Dambu si Medgidia-Mircea Voda. In cazul incidentului de la Medgidia- Mircea Voda, cauza a fost ruperea sinei sub sarcina trenului.

Evenimentul Zilei