Lucrarile la autostrada transilvania sunt in intarziere. Guvernul nu are bani ca sa ii plateasca pe cei de la Bechtel, iar angajatii companiei americane lucreaza cu frana trasa. Teoretic, in acest an ar trebui sa fie gata circa 45 de kilometri de autostrada. Cu toate acestea, ieri, pe parcursul a 10 kilometri, de la intrarea in satul Vlaha si pana aproape de tabara Bechtel, numita Camp Savadisla, doar un buldozer si cateva camioane lucrau. In rest, muncitorii mai masurau terenul, mai trimiteau cate un SMS sau se odihneau.

Cu toate acestea, motii din Apuseni se pregatesc de rascoala pe motiv ca utilajele Bechtel le distrug casele, iar praful ridicat de masini le transforma plamanii in niste saci cu noroi.

Purtatorul de cuvant al Bechtel, Bogdan Sgarcitu, spune ca intarzierile trebuie trecute in contul Guvernului. "Contractul prevede ca tronsonul Gilau-Campia Turzii ar urma sa fie gata in anul 2010. Cei de la AND au cerut sa terminam o portiune anul acesta. Nu stiu daca va fi posibil acest lucru. Ei trebuie sa ne puna la dispozitie terenurile, descarcate de sarcini, cu utilitatile mutate, insa anul acesta nu au facut nici un fel de exproprieri si nici nu au platit muzeele pentru descarcarile de sarcina arheologica. Valoarea contractuala a lucrarilor pentru acest an ar fi de 440 de milioane de euro.

Parlamentul a alocat doar 136 de milioane de euro", spune Bogdan Sgarcitu. El le mai promite motilor ca vor scapa de majoritatea utilajelor Bechtel, pentru ca acestea vor fi deviate pe un drum tehnologic, care va include un pod peste raul Aries.

Un drum ingust, plin de noroi, pe care circula camioane de dimensiuni impresionante, se pierde printre colinele pline de pomi inmuguriti de la poalele Muntilor Apuseni. Pe portiunile uscate, drumul pietruit are culoarea galbena, asemanatoare cu cea a glucozei. Drumul este strajuit de niste terasamente care par niste ziduri de cetate. Acest drum este "samburele" viitoarei Autostrazi Transilvania.

Teoretic, primul tronson de autostrada, lung de 45 de kilometri, intre Gilau si Campia Turzii din judetul Cluj, ar urma sa fie gata in acest an. Insa deocamdata nu exista nici macar un kilometru pe care soferii sa poata circula. Mai mult, muncitorii, imbracati in costume reflectorizante de culoare portocalie si cu casti de protectie pe cap, nici nu par ca s-ar grabi prea mult sa termine lucrarile. Lucreaza agale, pentru ca muncitorii de la Bechtel, aidoma lui Ilie Moromete, stiu ca timpul are rabdare cu oamenii.

Putine dintre utilajele Bechtel lucreaza la intreaga lor capacitate. In rest, buldozerele, macaralele si excavatoarele stau nefolosite ore intregi in fiecare zi. Pe parcursul a 10 kilometri, de la intrarea in satul Vlaha si pana aproape de tabara Bechtel numita Camp Savadisla, doar un buldozer si cateva camioane lucrau ieri. In rest, muncitorii mai masurau terenul, mai trimiteau cate un SMS sau se odihneau. In apropierea Camp Savadisla, lucrurile erau cu totul diferite. Utilajele Bechtel munceau pe rupte.

Camioanele care aduceau diferite materiale de transport stateau la coada. Deocamdata, nimeni nu stie cand va fi gata cu adevarat autostrada, chiar daca autoritatile au inceput sa-si faca deja planuri legate de terenurile ocupate in prezent de Bechtel. In Savadisla, baza companiei americane a fost organizata pe fosta pasune a satenilor din Viisoara, in suprafata totala de 200 hectare de teren.

Romania Libera