Surse din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) precizeaza ca raportul referitor la Bechtel, de care a pomenit ministrul Ludovic Orban atunci cand l-a demis pe directorul institutiei, Mihai Grecu, este aproape de finalizare. Autorii raportului sustin ca acest contract a fost tradus mot-à-mot din engleza in romana, fara a fi macar adaptat legislatiei noastre. In schimb, la cinci ani de la demararea lucrarilor, nu s-a facut receptie pentru nicio portiune de autostrada.

„Secretizatul" contract re­pre­zinta, de fapt, "o traducere dintr-o limba straina, engleza, fapt evident pentru orice persoana familiarizata cu legislatia din Romania si normele elementare de drept, dar care reiese si din greselile de traducere", se arata in raport.

Consecintele: "notiunile straine de dreptul roman, aplicabil contractului, erau defavorabile partii romane, pe de o parte, iar pe de alta, duceau la lipsa efectelor juridice pentru foarte multe clauze sau la interpretarea eronata a acestora, cu efecte grave pentru CNADNR S.A., in calitate de beneficiar", se spune in raport.

O alta constatare a CNADNR tine de solutia de arbitraj aleasa prin contract, in cazul in care intre cele doua parti se vor ivi divergente. Si anume, contractul prevede ca solutionarea unui eventual litigiu se va face la Paris, conform regulilor arbitrare ale unui for francez, in limba engleza, dar dupa legislatia... romana.

Renegociere esuata

Un alt argument este acela ca s-au identificat 15 clauze care ii ofera antreprenorului posibilitatea de a prelungi termenul de executie. Pe de alta parte, partea romana poate penaliza Bechtel pentru intarzieri cu 0,15%/zi, dar pe o perioada de maximum un an, chiar daca lucrarile ar intarzia un deceniu.

Statul roman a semnalat "deficiente" in privinta contractului incheiat cu Bechtel inca de acum trei ani, motiv pentru care s-a si incercat o renegociere a anumitor prevederi.

Potrivit surselor citate, partea romana a "reusit" sa mai piarda patru milioane de euro din modul de derulare a contractului in perioada 2003-2005, dobanzi de doua milioane, si a permis Bechtel sa pastreze cei 40 milioane incasati cu titlu de avans, ce au fost reclasificati drept "cheltuieli de mobilizare".

Adevarul