Incepand din vara anului trecut Romania face fata unui val de scumpiri succesive ale carburantilor, care au ca argument urcarea cotatiilor petrolului pe pietele internationale. Un plin de benzina la pompa costa insa astazi mai mult ca in Bulgaria sau in Cipru, tari care nu au productie proprie de petrol. Cresterea pretului litrului de carburanti a depasit atat marirea salariilor, cat si pasul inflatiei. Romania produce aproape jumatate din petrolul pe care il consuma si analistii spun ca Ministerul Finantelor ar putea inventaria costurile de transfer ale marilor producatori, care fac parte din corporatii transnationale, pentru a vedea daca nu transfera din profituri la firma-mama.

Caz in care, spune Cristian Parvan, oficial al AOAR, ar putea impune taxe suplimentare pe profiturile volatile. Insa statul este probabil principalul beneficiar al scumpirii carburantilor, deoarece aproape jumatate din pretul acestora intra in buzunarul sau, asteapta dividende de la Petrom, impoziteaza profiturile firmelor petroliere. Avocatul Gabriel Biris spune ca este putin probabil ca statul sa accepte vreo reducere de TVA sau de accize, pentru a calma preturile, deoarece pe de o parte bugetul depinde masiv de taxele indirecte si pe de alta parte fiscalizarea carburantilor este un model european.

Integral in Romania libera