Specialiştii în statistică şi matematică aplicată susţin că, în cazul procentelor de promovare de la Bac, nu se respectă Curba lui Gauss. „Cunoscută ca legea normală a repartiţiei, Curba lui Gauss funcţionează numai când lucrurile se desfăşoară în mod natural. La Bac-ul din 2008, Curba lui Gauss s-a deteriorat din cauză că au intervenit factori agresivi", consideră Octavian Stănăşilă, profesor doctor în matematică aplicată la Universitatea Politehnică Bucureşti.

În opinia lui, un examen normal este acela în care cei mai mulţi elevi au note între 6 şi 7, şi nu 8, 9 sau 10, cum s-a întâmplat la Bac. Profesorul de matematică Ştefan Vlaston completează: „Potrivit statisticii matematice, procentul de promovare în majoritatea judeţelor ar fi trebuit să fie între 50 şi 75%, or la noi este de peste 78%".

Rezultatele excepţionale obţinute la Bac sunt demontate de un mecanism simplu: Curba lui Gauss

Matematicienii susţin că judeţele în care examenul a fost cinstit sunt cele în care procentele de elevi reuşiţi se situează între 50 şi 75%.

În celelalte, rezultatele sunt suspecte. Specialiştii în statistică susţin că nu se respectă Curba lui Gauss în cazul procentelor de promovare de la Bac. Există prea multe note mari şi procente de promovare uriaşe. În mod normal, procentele de promovare ar fi trebuit să se situeze între 50 şi 75%, numai că în 21 de judeţe procentajul absolvenţilor cu diplomă de Bac în buzunar a depăşit 78%, conform profesorului de matematică Ştefan Vlaston.

Ce reprezintă Curba lui Gauss?

„Cunoscută ca legea normală a repartiţiei, Curba lui Gauss funcţionează numai când lucrurile se desfăşoară în mod natural. La Bacalaureatul din 2008, Curba lui Gauss s-a deteriorat din cauză că au intervenit factori agresivi", consideră Octavian Stănăşilă, profesor doctor în matematică aplicată de la Universitatea Politehnică din Bucureşti. În opinia lui, un examen normal e acela în care cei mai mulţi dintre elevi iau note între 6 şi 7. Nota 8 o primesc mai puţini elevi, iar nota 9 şi mai puţini.

Integral in Adevarul