"Rebelul de serviciu" al pietei de capital, Cristian Sima, presedintele casei de brokeraj WBS, a acordat un interviu ziarului "BURSA". Prezenta domnului Sima in presa nu este o raritate - apare la televiziune, tine un blog, isi publica opiniile in ziare iar agentiile de presa ii preiau declaratiile. De fiecare data ravaseste, mototoleste, vestejeste. Si nu ca ar fi nonconformist (de fapt, cunoaste toate regulile si nu doar pe cele de politete - a se vedea ce profituri marcheaza), ci este viu si nu inghite neajunsurile. Vrea mai mult si nu din lacomie, ci pentru ca ii place jocul. Interviurile cu Cristian Sima fac deliciul. Urmariti-l pe acesta. Veti avea trei episoade.

Reporter: Mugur Isarescu este singurul bancher din Romania! Nu este prea usor sa spuneti asta?

Cristian Sima: Cand toata lumea scadea dobanzile, eu am zis ca Isarescu o sa le ridice si bine o sa faca.

Reporter: Dar de ce este bine sa ridice dobanzile cand toata lumea le scade?

Cristian Sima: Pentru ca, in momentul in care se obtine foarte usor un credit, in momentul in care deficitele macroeconomice sunt foarte mari, avem derapaje mari. Daca am fi avut un deficit bugetar mare cu un deficit de cont curent mic, era mult mai simplu. De ce? Pentru ca orice deficit bugetar, mai ales anul trecut cand leul era si tare, se putea acoperi imprumutandu-te la propria populatie. Tarile dezvoltate, inclusiv Germania si Franta au derapat de la celebrul Maastricht Agreement, s-au dus si in 4,20%. Au facut deficit bugetar, au sprijinit o crestere economica. Noi ar fi trebuit sa facem deficitul asta bugetar pe ultimii opt ani de zile. Din 2000 pana acum, trebuia sa avem deficit bugetar si sa bagam bani in infrastructura, lucru care ne lipseste dupa cum se vede... Mercedes nu a venit in Romania pentru ca nu avem infrastructura. Oricine vine in Romania intampina o singura problema: infrastructura. Timpul dintre Cluj si Bucuresti este foarte mare. Distanta intre Bucuresti si Brasov ar trebui facuta in 45 de minute... si asa mai departe. Nu avem linii ferate, desi suntem in secolul 21. Fara infrastructura nu facem nimic. Nu avem trenuri, in timp ce alte tari au trenuri care merg cu 350 de km la ora. Este adevarat ca il dam drept exemplu pe minis-trul elvetian care a declarat ca este ecologist si care nu se mai deplaseaza decat cu trenul, nici macar cu masina de serviciu.

Dar ministrul elvetian, in Elvetia plina de minuni, are trenuri cat cuprinde... se duce de oriunde, oriunde, cu trenul. Daca iei avionul sa te duci la New York si trenul sa te duci la Oradea, la New York ajungi mai repede.

Reporter: Nici chiar asa. La Oradea ajungi in 6 ore...

Cristian Sima: Ajungi la Oradea in 6 ore... in Franta, pe aceeasi distanta faci 2 ore si 40. Suntem de trei ori mai lenti si, atunci, economia o sa fie de trei ori mai lenta. N-am facut deficite bugetare pentru ca nu stiam cum sa le cheltuim. Bani de la Comunitate, nu absorbim...Portugalia, care a intrat in Comunitate ca cea mai saraca tara, are o infrastructura de vis. Cea mai lata autostrada din Europa, pe 8 benzi, este in Portugalia: Porto - Lisabona. Toate satucele au luat bani de la Comunitate, au dezvoltat si turismul. Unde sa se faca la noi turim? Pe Valea Prahovei? Cate ore faci pana pe Valea Prahovei? Nu avem infrastructura... vorbim de autostrazi... am facut o autostrada la mare care nu servea... este o autostrada sezoniera... merge din luna mai pana maxim in luna septembrie. In schimb, autostrada numarul unu a Romaniei, Bucuresti - Sibiu sau Bucuresti - Brasov, nu exista. Nu avem autostrazi nici in Podisul Transilvaniei unde sunt usor de facut si n-o sa le avem nici de acum in zece ani.

Reporter: Bechtel ce face?

Cristian Sima: Bechtel se mai cearta... Bechtel este aceeasi afacere ca ABN Amro cu privatizarea Tarom. ABN Amro, in 1993, a castigat sa privatizeze Tarom. Si nici nu vrea sa privatizeze atata timp cat ia sute de mii de euro de la statul roman ca sa se ocupe de privatizare in fiecare an. Si, de 15 ani, il tot privatizeaza. Pentru ca nu li s-a spus ca are o suma de bani sa privatizeze, daca nu, ii vor da inapoi sau vor plati penalitati... sau nu mai primeste niciun ban. Iar Isarescu trebuia sa se lupte cu sistemul. Totdeauna un bancher central lupta cu guvernul din tara respectiva. Greenspan s-a luptat din 1987 pana in 2007 cu diverse administratii din SUA si a reusit sa salveze crizele, apeland la parghiile pe care le avea. Si cea mai importanta parghie este dobanda de referinta a Bancii Centrale... s-a liberalizat si cursul... este foarte bine ca Banca Centrala nu se uita la curs. Nici la 3,1 care era anormal, nici daca se va duce in 4 lei, care este anormal... Desi, un curs de 4 lei la euro ar reduce artificial, dar macar ar reduce, deficitul ala de 14%, care ne costa. Deficitul de cont curent este ca si cum tu ai cheltui bani pe care nu ii ai si te tot imprumuti. Dar el se acopera. S-a acoperit ani de zile din banii capsunarilor. Acum, o familie care munceste in Franta sau Italia, pe 1000 de euro pe luna, isi face o socoteala si vede ca dobinda la credite ca sa isi faca o casa acolo il costa 4,6 % pe zece ani... vine si cere un credit in Romania si ii arunca astia de la 7% in sus; daca il cere in lei, se sperie, ca aude de 14-15%; mai mult, locuintele sunt mai ieftine acolo. Exista case in Bucuresti care costa mai mult decat la Saint Moritz, mai mult decat la Saint Tropez si asa mai departe.

Reporter: Dar asta nu este pentru ca se fac afaceri la noi? Pretul in imobiliare nu reflecta un posibil castig in localitatea respectiva?

Cristian Sima: Nu, la noi nu.

Reporter: Este o corelatie...

Cristian Sima: Este. E clar ca, la Bucuresti, casele or sa coste mai mult decat la Cluj si o sa se si castige mai mult decat la Cluj. Este evident! O casa costa cam la fel sa o construiesti in orice oras din tara, dar pamantul costa diferit.

Revenind la Mugur Isarescu, el a marit dobanzile pentru ca daca nu o facea, atunci astazi inflatia ar fi fost mai mare decat dobanda si dobanda ar fi fost real negativa. Putem sa facem si dobanda real negativa... nu este nicio problema... In America, este super real negativa... inflatia este peste 4%, iar dobanda, nu cea a Bancii Federale care este 2%, cea a titlurilor de stat la zece ani este sub 4%. Dar acolo s-a vrut salvarea unei crize. S-a redus drastic dobanda. Acum, se va mari din nou, in ideea de a nu avea recesiune, de a avea crestere economica.

Problema noastra este ca aceasta crestere economica pe datorie, care merge din ce in ce mai bine, sa nu cada brusc.

Reporter: Cand este o economie supraincalzita sau incalzita?

Cristian Sima: O economie incalzita este o economie unde derapajele macroeconomice sunt mari. Unde avem ori deficit bugetar enorm, ori inflatie enorma, ori somaj mult, ori somaj putin... Noi avem somaj foarte mic, aproape zero...

Reporter: Stiu ca se vorbea despre incalzirea economiei din China. Asta insemna o dezvoltare accelerata...

Cristian Sima: In momentul in care tu cresti mai repede decat creste nivelul de trai si castigurile populatiei, inseama ca ai o problema. Care este problema? Te urci in masina, apesi acceleratia pana la 300 de km la ora, ea merge, pistoanele merg extraordinar, dar nu ai nici cauciucuri de 300 la ora, nici ulei de 300 la ora, nici caroserie de 300 la ora. Motorul merge... si atunci ce se intampla?... ori explodeaza motorul si se rupe si caroseria... si cauciucurile si asa mai departe, ori schimbi cauciucurile si caroseria, dar este cam greu... ori daca nu, iei piciorul de pe acceleratie, si de la 300 la ora te duci cu 120, dar macar stii ca ajungi. Si de obicei, toate economiile, la un moment dat, devin supraincalzite... si America a fost supraincalzita... in 2004, a avut un trimestru in care a crescut opt si ceva la suta... cat este ea de economie americana...problema este... aterizam incet? Sau aterizam fara tren de aterizare... Daca noi aterizam incet, avem sanse sa mai decolam o data. Daca rupem tot la ateizare, nu mai avem sanse. Ciclurile economice sunt repetitive... cresti, cresti, cresti si la un moment dat trebuie sa si scazi...

Reporter: Care este explicatia?

Cristian Sima: Economia este ca si organismul uman. Nu poti sa faci 100 de metri in 9 secunde la infinit... urmatoarea suta n-o mai faci, o faci in 12 secunde... si daca mergi la 5000 de metri, esti alergator de cursa lunga...si alergatorul de cursa lunga mai are la un moment dat niste sprinturi...

Reporter: De obicei ei spun ca sunt sapte ani grasi, sapte ani slabi...

Cristian Sima: Nu sunt sapte ani... sunt 7,8, 9 si asa mai departe... Irlanda a crescut 20 si ceva de ani... anul asta intra in recesiune. Asta este. Nu poti sa cresti la infinit.

Reporter: Nu vad de ce nu poti sa cresti la infinit...

Cristian Sima: Ba poti sa cresti, dar daca ai crestere moderata. Dar populatia este cea care face economia. Economia este facuta de oameni. Oamenii muncesc, oamenii produc bunuri, oamenii consuma, oamenii asigura circulatia banilor, oamenii fac tot. Tot! Oamenii astia ... in momentul in care le merge bine si alearga si au putere, nu se gandesc mai departe...ciclurile sunt normale... o economie perfecta ar creste incet, constant, ani si ani de zile. De fapt, economia americana este celebra ca, totusi, daca ne gandim bine, cu toate recesiunile care nu au fost mai mari de un an jumatate, a avut norocul sa aiba, din 1929, pana acum, o crestere.