"Romania libera" si biroul WAZ de la Bruxelles continua serialul "Dupa 20 de ani", in care ne-am propus sa examinam schimbarile petrecute in statele fostului lagar socialist, urmarind 20 de teme majore. Serialul lunii august analizeaza felul in care viata romanilor s-a schimbat din decembrie 1989 pana acum si evolutia preocuparilor acestora – ce fac in timpul liber, cat citesc, de ce nu mai merg la cinematograf si de ce se lasa acaparati de televizor.

Perioada de tranzitie a modificat radical comportamentul oamenilor, care au trecut de la asuprire la libertate, dar si de la coada la paine la cea pentru cumpararea unui Ferrari.

Daca inainte de 1989 romanii aveau ceva bani, dar le lipseau produsele pe care sa-i cheltuiasca, acum ei sunt fascinati de cumparaturi si de petrecerea timpului liber in malluri.

Valoarea lor fundamentala este banul, care le ofera atat placerea de a-si umple cosurile in hipermarketuri, cat si o pozitie mai buna in cadrul comunitatii. La nivel regional, Romania este una dintre cele mai atractive piete regionale pentru brandurile de top ale industriei luxului, alaturi de Ucraina, deoarece in ultimii 20 de ani apetitul romanilor pentru lux a devenit de nerecunoscut.

Pe vremea lui Ceausescu, etichetele supreme ale luxului erau gentile-diplomat bulgaresti, hainele de astrahan, caciulile de vulpe argintie, covoarele de Cisnadie, deodorantele Farmec si televizoarele Snagov. Astazi, romanii isi afiseaza luxul prin masini care cu greu pot fi intalnite prin marile capitale ale Europei, prin haine cumparate direct de la Milano si prin case de sute de mii de euro. In ciuda evolutiilor financiare multumitoare, romanilor le lipsesc inca reperele morale si culturale.

Integral in romania Libera