Comisia Europeana si DNA ancheteaza dezastrul ecologic produs de inceperea construirii unui drum-fantoma care brazdeaza Delta si ingineriile cu fonduri europene si din bugetul Ministerului Transporturilor aferente acestei afaceri.

Visul lui Ceausescu de a realiza un drum intre municipiul Tulcea si orasul Sulina, prin inima Deltei Dunarii, a fost pe cale sa fie pus in practica, pe sest, de regimul Iliescu, proiectul fiind continuat si sub mandatul actualului Executiv. In 2001, Guvernul Nastase a adoptat HG 398 care clasifica mai multe drumuri locale la solicitarea consiliilor judetene. In anexa la respectiva hotarare apare si drumul comunal din judetul Tulcea cu simbolul DC2, cu o lungime de 126 km. Traseul acestui drum este: Nufaru (la trecerea cu bacul) - Partizani - Gorgova - Sulina (strada I din orasul Sulina) - Plaja Sulina - Cardon - Sfistofca - C.A. Rosetti. Drumul ar fi trebuit sa asigure o cale terestra de acces catre megastatiunea "Europa".

Mitrea, in vizorul DNA si UE

Actuala conducere a Consiliului Judetean (CJ) Tulcea a aflat de existenta acestui drum, care taie in doua cea mai mare rezervatie a bisoferei din Europa, zilele trecute, in urma unei solicitari a Sectiei Teritoriale Constanta a DNA de a transmite, in copie, toate documentele oficiale ale investitiei "Modernizare DC2 Sulina-Plaja Sulina". DNA a informat CJ Tulcea ca are in lucru dosarul 55/P/2005 care vizeaza fapte de coruptie ce privesc modernizarea unui drum din Delta. Ar fi vorba de utilizarea ilegala a unui milion de dolari din fonduri PHARE si a 53,1 miliarde de lei vechi din bugetul Ministerului Transporturilor.

La cateva zile de la primirea de la DNA de catre CJ Tulcea a adresei privind investigatia de coruptie in legatura cu derularea investitiei de pe plaja Sulina, autoritatile judetene din Tulcea au fost contactate de experti trimisi de Comisia Europeana pentru a investiga existenta unui drum public care traverseaza, de la est la vest, Rezervatia Biosferei Delta Dunarii. Expertii europeni au descins la Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD), la Primaria Sulina si la Consiliul Judetean Tulcea pentru a afla temeiul legal al infiintarii drumului prin inima Deltei si modul cum au fost cheltuite fondurile PHARE pentru modernizarea unor portiuni din respectivul drum.

Guvernatorul Deltei spune ca nu stie

Paul Cononov, guvernatorul ARBDD, a declarat ca "institutia noastra nu a fost consultata cand s-a legalizat acest drum prin hotarare de Guvern. Era nevoie de un aviz de la ARBDD pentru existenta acestui drum, de un studiu de impact ecologic, dar nu a fost solicitat respectivul aviz si nici impactul ecologic nu a fost stabilit. Nici modernizarea drumului de pe plaja Sulina nu a fost autorizata de ARBDD, dar s-a realizat".

Constantin Cabuz, secretarul Consiliului Judetean Tulcea, care detine aceasta functie din 1992, a declarat ca nu a emis vreun aviz de legalitate privind infiintarea drumului din Delta. "Nu am fost solicitat sa avizez acest demers, iar daca se cerea un aviz juridic as fi refuzat. Drumul, infiintat prin HG 398/2001, cu exceptia unui segment de 16 kilometri intre cartierul Prospect din Sulina si satul C.A. Rosetti realizat de CJ Tulcea din fonduri proprii si din fonduri atrase de la Ministerul Transporturilor, nu exista. In rest, DC2 este doar pe hartie. Traseul Nufaru - Partizani - Gorgova nu poate fi clasificat drept drum public pentru ca nu este amenajat corespunzator. Este amplasat pe digurile de aparare a localitatilor de inundatii, iar circulatia mijloacelor de transport pe astfel de diguri este interzisa prin lege. De la Gorgova la Sulina, malul canalului Sulina nu permite accesul autovehiculelor pentru ca nu exista un dig corespunzator", a mai declarat Cabuz.

Romania Libera