Ce a castigat si ce a pierdut CNSAS in urma ordonantei de urgenta care a statuat supravietuirea institutiei?

Ladislau Csendes: In primul rand vreau sa va spun ca presedintele Colegiului are doua misiuni foarte dificile. Sa se lupte cu un anumit tip de haos cauzat de lipsa informatiei. (In acest context vreau sa va spun ca acum suntem in faza in care preluam de la Ministerul de Interne si Reformei Administrative (MIRA) primele dosare de cadre). In al doilea rand, presedintele trebuie sa armonizeze pozitiile din interiorul Colegiului. In acest sens vreau sa va spun ca infirmarile sau confirmarile notelor de constatare au fost luate, aproape intodeauna, in ultima vreme, cu unanimitate de voturi. Cred ca 80-90% din cazuri au fost solutionate in felul acesta.

Acestea sunt, in esenta, problemele pe care eu trebuie sa le gestionez. Putem spune ca datorita Ordonantei de Urgenta a castigat opinia publica, pentru ca exista un acces mai direct la informatiile privitoare la securitate. Mai mult, sedintele Colegiului sunt publice, situatie pe care noi intelegem sa o respectam. Evident sunt si unele situatii care nu pot fi publice... Acum opinia publica afla, pe baza actelor, daca (n.r. - o persoana) a colaborat sau nu cu securitatea. Prin urmare, oamenii pot cunoaste adevarul din dosare. Noi nu mai suntem niste interpusi, noi suntem cei care deschidem aceste arhive.

Eu asa vad lucurile. Acest fapt consider ca este un castig... Cu toate acestea eu cred ca CNSAS-ul a pierdut timp din cauza faptului ca legea a fost modificata de nenumarate ori, schimbari ce au culminat cu decizia Curtii Constitutionale, ce a obligat guvernul sa dea o ordonanta de urgenta care sa asigure continuitatea CNSAS. Modificarile nenumarate ale cadrului legal ne-a obligat si pe noi sa ne revizium procedurile interne, sa ne revedem fluxurile si sa reorganizam munca, este o intreaga birocratie care trebuie gestionata. Acesti timpi morti nu au ajutat misiunii pe care CNSAS si-a asumat-o.

Ordonanta Guvernului este neclara. Cei care vor candida la alegerile parlamentare de anul acesta vor fi verificati din oficiu sau la cerere?

L.C.: In primul rand avem nevoie de o lege... pentru ca totul sa fie clar. Dar trebuie sa va spun ca in regulamentul de organizare si functionare al institutiei, la articolul 32, alineatul 1, se prevede ca CNSAS “verifica din oficiu personele care candideaza sau care au fost alese ori numite in demnitatile ori in functiile prevazute la art 3 lit. a)- h) din Ordonanta de Urgenta nr. 24/ 2008”. Aici (n.r. - lit. a) intra atat deputatii, cat si senatorii. Va dati seama - CNSAS are de verificat un milion de persoane...

Candidatii pentru Parlament vor fi obligati sa declare pe propria raspundere daca au colaborat sau nu cu securitatea?

L.C.: Da. Este absolut necesar. E stipulat in ordonanta. Si va mai spun inca ceva si aceste declaratii au devenit publice.

Credeti ca exonerarea celor care in decembrie 1989 nu aveau 16 ani de obligatia de a da o declaratie pe proprie raspundere (daca vor candida pentru Legislativ) este corecta?

L.C.: Sa nu exageram, credeti ca un copil poate fi invinuit la varsta de 15 ani. Cred ca este foarte bine ca s-a reglementat in felul acesta. Totusi, este greu de stabilit o limita, pentru ca unii se maturizeaza mai repede, altii mai greu. Nu se poate judeca un copil...

Cum este ales presedintele Colegiului, potrivit noilor reglementari?

L.C.: Potrivit regulamentului, “Colegiul CNSAS functioneaza dupa principiul egalitatii membrilor sai. In termen de 5 zile de la constituire, acestia aleg, pentru o perioada de un an, Biroul de coordonare, compus din presedinte, vicepresedinte si secretar”.

Ce inseamna sintagma “principiul egalitatii membrilor”?

L.C.: Inseamna ca presedintele nu mai decide in caz de egalitate de voturi in Colegiu. Acest lucru nu este atat de important pentru ca votul Colegiului in cazul constatarilor a fost de fiecare data covarsitor.

Sa revenim putin la documentele care trebuie predate de MIRA CNSAS-ului...

L.C.: Lucram la preluarea documentelor. Unele nici nu sunt dosare. Unii ne acuza ca vrem sa preluam arhiva MIRA, noi vrem sa preluam partea care priveste CNSAS. Au fost multi aceia care au spus ca CNSAS-ul este mort...

Ce sa inteleg? Exista si nume grele in acele documente sau dosare?

L.C: Vor fi si surprize, sunt si nume grele… Dar eu nu fac deosebire, pentru mine nu conteaza daca e Ionescu sau Popescu, pentru mine este acelasi lucru, important este continutul acelor hartii. Marea pierdere este aceea ca pana acum nu s-a terminat preluarea, a trebuit sa reorganizam totul...

Credeti ca “luptele” in care a fost implicat CNSAS in ultimii ani l-au facut mai putin credibil?

L.C.: Nu cred. Nu ne simtim nici macar victime, noi doar transmitem niste informatii. Sa va spun si altceva. Acum avem in lucru structurarea unei retele alcatuite din romani, germani si bulgari. Vom traduce si compara cu ei legile pe baza carora lucram. Mai mult, vom organiza conferinte, expozitii si vom face schimb de cercetatori.