Nume mari din industria aeronautica americana si europeana se lupta pentru a inlocui MiG-urile ruginite. In CSAT, seful statului si cel al Guvernului isi apara fiecare optiunea.

Guvernul Romaniei vrea sa cheltuiasca 4,5 miliarde de euro pentru inlocuirea celor 80 de MiG-21 Lancer pe care, din 2007, a inceput sa le scoata treptat din uz. Banii ce urmeaza a fi investiti in program provin din surse extrabugetare, respectiv credite bancare. Pe 9 septembrie, ministrul Apararii, Teodor Melescanu, a anuntat ca o comisie interguvernamentala trebuie sa se intruneasca pentru a propune CSAT procedura de achizitie. In urma cu o saptamana, Corneliu Dobritoiu, secretar de stat in Ministerul Apararii, a afirmat ca institutia pe care o reprezinta si-a exprimat deja pozitia in cadrul CSAT, dar a refuzat sa dezvaluie care a fost propunerea ministerului.

In prezent, cinci producatori straini asteapta o decizie politica in acest sens din partea Guvernului de la Bucuresti. Potrivit ministrului Apararii, Teodor Melescanu, avioanele care indeplinesc criteriile de performanta sunt monomotoarele F-16 produse de americanii de la Lockheed Martin si Saab JAS 39 Gripen, grifonul suedez gandit de Gripen/Saab pe de-o parte, si mai costisitoarele bimotoare frantuzesti Dassault Rafale, F-18 Hornet produs de Boeing si luptatorul supersonic Eurofighter Typhoon.

Favoritul pare a fi producatorul american Lockheed Martin. Scott A. Harris, reprezentantul concernului in Europa, a declarat, citat de NewsIn, ca guvernul american urmeaza sa faca, „in urmatoarele saptamani”, o oferta Bucurestiului pentru vanzarea avioanelor multirol F-16. Harris a adaugat ca se asteapta ca Romania sa accepte oferta cu „o configuratie similara cu cea a NATO”. In plus, Harris a aratat ca nu se teme de concurenta europeana pentru ca „F-35 va fi avionul european”.

Integral in Cotidianul