Istoria unei tari ar putea fi redata si explicata facandu-se referire la elementele vestimentare iconice pentru un anume personaj sau moment.

Pentru a ne face o idee despre felul in care moda romaneasca a fost influentata de principalii actori ai istoriei, am vorbit cu specialistul in moda Ovidiu Buta si antropologul Alec Balasescu. Ambii au cazut de acord asupra faptului ca istoria se traduce vizual si ca analiza hainelor unei epoci vorbeste despre schimburile ei economice si culturale, aspiratiile si sursele imaginarului sau. „Pana pe la mijlocul secolului al XIX-lea, boierii si dregatorii din Tarile Romane erau influentati de moda otomana, purtau barbi imense, turbane turcesti sau caciuli cu trimiteri bizantine, blanuri si caftane care amintesc de moda musulmana“, spune Alec Balasescu, amintind ulterior despre mutatiile pe care orientarea catre Rusia le-a produs in moda. „Alexandru-Ioan Cuza a fost cel care a impus moda militara la nivel de demnitar de stat, iar Carol I de Romania a desavarsit-o“, a completat antropologul.

Costumul roz Chanel purtat de Jackie si patat cu sange in momentul in care John F. Kennedy a fost asasinat, uniforma lui Hitler cu centura din piele, chipiul, svastica si mustata lui Chaplin ii vorbesc lui Ovidiu Buta despre anumite momente istorice mai mult decat textele din manuale. „Interesant este ca aproape fiecare personaj este caracterizat de o singura tinuta sau element vestimentar si fiecare marcheaza o etapa exacta a evolutiei stilului vestimentar romanesc. In termeni actuali putem sa vorbim despre ei ca niste trendsetteri“, spune criticul de moda, amintind de cusma lui Mihai Viteazul, un hibrid intre cusma ciobaneasca si caciulile bizantine, jacheta militara a Ecaterinei Teodoroiu sau palaria inalta a lui Vlad Tepes. Din istoria VIP-urilor, Alec Balasescu da exemplul iilor pe care principesa Martha Bibescu le-a introdus in saloanele frantuzesti, impactul lor fiind atat de puternic incat Matisse a avut o intreaga serie de picturi pe aceasta tema.

Integral in Cotidianul