Ziua in care Capitala a fost ingropata. La 32 de ani de la cumplitul cutremur din 1977, „Evenimentul zilei” reconstituie momentele de suferinta, confuzie si solidaritate din Bucurestiul aflat in ruina. Bucurestiul a ars, s-a inecat, s-a prabusit sau a fost ros pe dinauntru de boli, de-a lungul istoriei. Ca in orice metropola a lumii, si viata capitalei Romaniei a fost lovita de dezastru in repetate randuri. Existenta orasului nu aduce cu cea a unui „Paradis”, ci mai degraba cu a unui loc pur omenesc, supus greselilor locuitorilor ei sau capriciilor naturii. „Focul cel Mare” de la 1847 a ars un sfert din oras, „Ciuma lui Caragea” a rapit intr-un singur an 90.000 de suflete, iar inundatiile din secolele XIX si XX au aratat ca Dambovita poate fi un dusman periculos, scrie EvZ.

Taxa auto si criza ingroapa leasingul. Specialistii din domeniu spun ca, in cel mai bun caz, piata va scadea in acest an cu 20%-30%. Taxa de poluare aplicata de la 1 iulie, dublata de criza, a avut un efect devastator asupra pietei de leasing, a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB). Cel mai mult a fost afectat segmentul auto, care detine si o proportie de 71% din piata, adica 3,38 miliarde euro. Aceasta este cu 1% mai mare, comparativ cu anul 2007, cand totalul era de 3,36 miliarde euro, scrie EvZ.

Vacanta pe tichete, aleasa de patron. Patronul va decide unde-si va petrece salariatul concediul, potrivit normelor privind acordarea tichetelor de vacanta, care vor fi discutate astazi in guvern. In proiectul obtinut de EVZ se mentioneaza ca in contractul dintre angajator si firmele emitente de tichete va fi prevazuta si o lista a unitatilor afiliate la care salariatii pot folosi tichetele de vacanta. Tot angajatorul este cel care decide suma care va fi acordata in contul bonurilor, precum si numarul persoanelor care vor beneficia de ele, scrie EvZ.

Romania, spionata de „reprezentantii puterii straine Ucraina“. Procurorii sustin ca au dovezi potrivit carora beneficiarii informatiilor secrete furate de subofiterul MApN, Floricel Achim, sunt „reprezentantii puterii straine Ucraina“. Seful SRI pentru Gandul: „A fost evitata prejudicierea securitatii nationale“. Ministerul de Externe nu comenteaza, presedintia nu comenteaza, Guvernul nu comenteaza. Singura reactie de protest a Romaniei fata de acest act de spionaj este expulzarea atasatului militar al Ucrainei la Bucuresti, informatia fiind data de un parlamentar de la Kiev, scrie Gandul.

Reabilitarea termica a locuintelor- intre utilitate si discriminare. In conditiile in care costurile energiei termice sunt tot mai mari, un ajutor venit din partea statului pentru reabilitarea termica a locuintelor este binevenit. Totusi, nu toti cetatenii se bucura de aceeasi atentie din partea Guvernului. Statul contribuie cu 80% din costurile izolarii termice doar in cazul blocurilor de locuinte, nu si al caselor. La fel, subventia de 90% acordata pentru instalarea de panouri solare este valabila doar pentru institutii si asociatii de locatari, informeaza Adevarul.

Banca Mondiala ne critica pentru ca umflam costurile autostrazilor. „Se ajunge la unele dintre cele mai ridicate costuri din Europa”, sustine un raport al Bancii Mondiale, obtinut in exclusivitate de Gandul. O alta deficienta majora este interferenta politica in numirea directorilor. Renegocierea contractelor de infrastructura platite din bani publici catre companii private, practica ce conduce la majorarea costurilor finale de doua-trei ori fata de valoarea initiala, ajungandu-se la “unele dintre cele mai ridicate costuri din Europa”, este una din principalele cauze pentru care sistemul romanesc de transport este mult ramas in urma, din punct de vedere calitativ si al eficientei. Aceasta este una dintre concluziile unui raport al Bancii Mondiale, la care facea referire saptamana trecuta presedintele Senatului, Mircea Geoana, si care a fost obtinut de ziarul Gandul.

Basescu nu s-a mai dus la Kiev pentru ca stia de iminenta expulzare a unui diplomat. Ucraina, tara care aspira la aderarea la NATO, a fost oprita din drumul spre Alianta la summitul de la Bucuresti, de anul trecut, cand nu a primit Membership Action Plan (MAP). In contextul in care actiunile de spionaj ale Ucrainei par sa dureze de mai multi ani, decizia Aliantei pare justificata. Romania l-a declarat persona non grata, luni, pe atasatul militar al Ucrainei la Bucuresti si a decis expulzarea sa, a anuntat presa ucraineana, fara a preciza numele persoanei, scrie Gardianul.

Spionul bulgar l-a denuntat pe tradatorul roman. Bulgarul Petar Marinov Zikolov a fost primul arestat in dosarul de spionaj si tradare din Ministerul Apararii, iar acesta l-a denuntat pe partenerul sau roman, subofiterul Floricel Achim. Sentinta prin care au fost arestati cetateanul bulgar Petar Marinov Zikolov si subofiterul MAp Floricel Achim arata ca bulgarul a fost primul arestat in acest caz, iar romanul a fost prins datorita ajutorului pe care Zikolov l-a acordat autoritatilor romane, noteaza Cotidianul.

Tintele spionilor: unitatile de la Babadag si Medgidia. Scandalul spionilor care au furat si transmis informatii secrete ale Armatei catre Rusia, prin intermediari bulgari si ucraineni – dupa cum sustin surse militare – face prima victima: atasatul militar al Ucrainei la Bucuresti, Serghei Ilnitski, a fost expulzat din Romania fiind suspectat de implicare in spionaj. Nimeni de la biroul atasatului militar din Bucuresti nu a raspuns ieri la telefon pentru a comenta informatia. Coincidenta sau nu, presedintele Traian Basescu si-a anulat recent vizita programata in Ucraina, scrie Romania Libera.