EvZ: Romanitatea lui Ionesco, „o tinichea” pentru fiica sa
Conflictul a pornit ca un tavalug in momentul in care fiica dramaturgului s-a suparat pe Alexandru Dabija, regizorul care a pus in scena la Odeon, in 2007, „Ionesco - cinci piese scurte”. Dabija a scris intr-un caiet de festival ca nu l-a inteles pe Ionesco in tinerete, dar ca intre timp s-a maturizat. Fiica dramaturgului s-a simtit jignita si de atunci a rabufnit cu represalii.
Articolul integral in Evenimentul Zilei

EXCLUSIV Câți bani pentru investiții au primit în ultimii 10 ani spitalele-vedetă ale pandemiei. Care a fost cel mai "răsfățat" spital din prima linie
Katalin Karikó, biochimista care a dezvoltat tehnologia mRNA, despre durata de eficacitate a vaccinului BioNTech - Pfizer, pentru HotNews.ro: „Dacă cei vaccinați nu se infectează, nu vom avea nevoie de o altă doză”
Profesorul Radu Gologan, după prima etapă a Olimpiadei de Matematică, organizată online: „Am descoperit uluiți extrem de multe fraude. Părinți care contestă corupția din România își impun copiii prin corupție”
INTERVIU Paun Rohovei, însărcinatul cu afaceri al Ucrainei: Rusia a pregătit infrastructura militară din Crimeea pentru desfășurarea armelor nucleare / Obiectivul Moscovei - transformarea Crimeii într-un „portavion de nescufundat”
„Recensământul bugetarilor”. Liviu Mălureanu, președinte ANFP: Prin proiectul bugetar vrem să mapăm toți bugetarii, câți sunt, ce salariu au și ce fac / Concursuri naționale pentru posturile din administrație INTERVIU
oare se uita de toti care va simtiti revoltati ca e.ionesco era un monarhist superlucid! el stia ca din clipa cand stalin v-a nasit ca republica totul e pierdut inclusiv identitatea nobila si istorica regala a romanilor. a sperat in acel 20 dec 1990 care l-a naucit prin votul romanilor clonati pana si pe clonatorul de la scanteia brucan de a spus ce a spus la stockholm. dovediti ca nu ar fi asa si ca autorul rinocerilor nu ar sti cine sunt rinocerii care au nenorocit in 20 dec 1990 la fel ca si la 30 dec 1947 romania si romanismul. hai sa nu mai fim ipocriti si nationalisti securisti geto_daci ci oameni normali, romanii de dinainte de clonaj. reflectati la ionesco si deveniti oameni lucizi ca si el. monarhia e cauza acestei decizii a fiicei marelui scriitor care v-ar fi spus-o el acum inca odata cum de mai au tupeu securistii sa vorbeasca si sa se faleasca si cu brandul lui literar dupa ce si-au insusit si brandul cd taranist!
yon_y_or(vizitator) comentariu pe evenimentul zilei
Hai sa fim seriosi. Am fost monarhie mai putin de 90 de ani.
Romanii erau de un mileniu ciobani si agricultori.
"tot ce e complicat si ninteles este frumos si genial! asta pentru ca in felul asta nu ne mai simtim prosti" pe asta a mizat acest ionescu cat si ceilalti fugari la paris!! si mai vine si babeta aia senila si isi da cu parerea ca din altceva oricum nu are din ce trai!! limbi catifelate si creiere spalate asta sunteti toti rromanii!!!
In rest, Ionescu a murit la Paris si a trait in Romania monarhista nu in cea comunista. Nu cred ca poate cineva dintre noi sa spuna cum s-a simtit Ionescu, dar legatura lui cu Romania a fost in perioada infloritoare interbelica, ori in perioada comunista acest contact a fost rupt in totalitate. A fost educat in Franta si a fost foarte apropiat de cultura franceza unde exista de asemenea oameni de cultura care regreta monarhia franceza.
By the way, eu sunt tot anti-monarhist convins, dar E. Ionescu e mai mult decat doar "monarhist"... asta daca am inteles bine comentariul de mai sus...
http://www.gnu.org/philosophy/misinterpreting-copyright.html
Nu neaparat si copii trebuie sa aiba geniul care ii ating pe unii. Norocul lor acum in ziua de azi ca au drept de autor. In rest pot sa fie niste faliti mintal.
Eugen Ionescu a fost si va ramane ca un foarte mare scriitor Roman.
Dupa ce moare cotoroanta de fisa, o data si odata Ionescu tot va fi tradus.
Ce sa-i faci, Ionescu a fost un mare Roman, un mare scriitor, dar pacat ca unii mari oameni nu prea stiu sa-si educe odraslele, mai ales cei plecati din tara, care nu-si invata copii limba Romana, nu isi dau seama de cat de multe lucruri ii priveaza pe copii lor (incepand de la frumoasele povestiri pentru copii, de limbajul dulce al poeziilor, cantecelor, ganditi-va numai la Toparceanu sau Tudor GHEORGHE, Ion Creanga pana la romane scrise de Ionel Teodoreanau, TUdoran, Rebreanu, Preda, pana la marele Roman Eminescu, care oricat l-ai traduce in alte limbi tot in Romana are cel mai bun mesaj.
SI apoi ganditi-va la bancurile Romanesti, si chiar la flexibilitatea de exprimare a Romanilor pe anumite forumuri (nu vorbesc de injuraturi, desi si alea sunt importante).
Pacat si Rusine pentru acesti Parinti , am vazut Rusii si Ungurii si Polonezii plecati de 3 sau 4 generatii din tarile lor in immigratie , iar copii lor toti vorbesc limbile respective chiar foarte bine.
Deci imi pare rau pentru Eugen Ionescu dar nu si-a educat fata cum trebuie, asta o sa ii aduca acum un prejudiciu foarte mare pentru opera sa.
Acest titan a fost "recuperat" de România abia după moartea sa.
Prea multa bere băută noaptea pe căldură asta strica este evident.
brincusi,ionesco si altii au cunoscut afirmarea dupa ce au plecat din tara
nu au nimic comun cu romania decit faptul ca s-au nascut in romania
nu au primit nici un sprijin de la statul roman,
si atunci de ce sa ne sprijine
la paris exista un teatru care de 50 de ani programeaza doar doua piese de ionesco si are intotdeauna sali pline
daca nu stim sa ne pretuim valorile ar trebui sa nu emitem nici un fel de pretentii dupa
Despre Ionescu/o mai putem discuta, ca a avut un parinte francez si unul roman; si Romania face parte din el dar poate nu este atat de fundamental roman pe cat ne-ar placea sa credem.
Dar Brancusi...daca nici Brancusi nu era roman, chiar prototipul omului simplu roman! S-a afirmat in afara, e trist ca trebuie sa pleci din tara ca sa te afirmi, mai zic si altii ca nimeni nu e profet in tara lui. Dar asta nu inseamna ca nu a fost format in Romania si ca nu a avut chiar nici un fel de ajutor, in cazul lui nu e chiar adevarat.
Si e un motiv pentru care oamenii 'periferici' cum ii numeste Neagu Djuvara, care nu apartin unei tari/culturi initial, ajung sa se afirme in cadrul acesteia: aduc ceva nou, ceva interesant, o perspectiva noua. Exact ce au facut Ionescu si Brancusi. Poate daca nu ar fi venit dintr-un mediu ca Romania, nu ar fi reusit asta.
Cam aceeasi chestie probabil si cu Ionesco.
din fericire multi muncesc pe afara si vor sa se intoarca, atunci cand vor aduce experienta de viata de acolo sunt sigur ca nimeni nu se va mai uita la politicieni si vor descoperi mai repede ceea ce e frumos in arta si stiinta!
romanitatea lui Ionesco nu are cum sa dispara din scripte indiferent cine ar dori asta!
restul e can-can!
E cat se poate de romaneste sa negi cine esti.
Si daca era de origine nepalez, erau piesele mai putin valoroase?
Avem noi vreun drept asupra lui Ionesco doar pt ca s-a intamplat sa se nasca in comunitata numita "romani"?! De ce tinem cu tot dinadinsul sa ne "improprietarim" cu ceva asupra caruia nu avem niciun drept?! Argumentul cu "aici s-a format" deci asta a avut un impact semnificativ asupra operei (si deci a succesului) nu tine: 1) el era cam contra apucaturilor romanesti si 2) teoria asta ar duce la o concluzie ca genialitatea ar fi repartizata neomogen pe natiuni, ceea ce cred ca nu e adevarat.
Pt nationalisti: de ce v-ati mandri cu el din moment ce nu avea o parere prea buna despre romani? Ati fi cel putin inconsecventi, daca nu de-a dreptu' oportunisti.
ar trebui sa scapam de chestia asta si sa ne analizam adevaratele defecte, sa le reparam. Deocamdata suntem in stadiul in care ne plangem de mila.
El s-a nascut in Franta si a fost francez 100% si el si-a ales sa fie trecut in acte ca emigrnat pentru a experimenta absurdul.
Stimata doamna Marie-France Ionesco aveti dreptate daca facem reducere la absurd!
Ai de la mine +++infinit !
Iar sa pui un cretin de footbalist sau un cioplitor in piatra pe acelasi plan cu un inginer sau om de stiinta e prea mult. Dar nu e asa: muncitorii, taranii si la urma intelectualii ("fir'ar ai dracului ca nu se mai satura!!")
Extrema RUSINICA pentru acesti Parinti!
Iar cu tatsu... a se scuti... Dupa razboi minca "dulce turcesc" cu polonicul la Paris despre criminalii si fascistii de romani. Cititi articolele lu Absurdu'.
Hai ca ii dam prea mare importanta lu' nenea asta, avem scriitori mult mai mari, dar de, nu au fost luati in brate de stinga franceza/europeana...
Asa ca ii dam importanta prea mare acestei babe sclerozate , care nu merita nici un muc Romanesc.
Ionescu nu a creat pentru Romania, a facut-o pentru el. Si Cioran, si Brancusi si Enescu si altii la fel.
Si eu am doi copii care nu stiu romaneste...mai bine, daca ar citi presa romana sau ar intelege injuraturile de pe strazile Bucurestiului. Asa ii las sa se mandreasca cu originile tatalui in ignoranta lor.
Fiu-meu cand avea 3 ani mi-a spus ca-i jumate roman si intreg francez. Cred ca a spus totul. In plus, nu se spune degeaba "limba materna".
Am avut ocazia sa-l aud pe Ionesco cand in particular spunea de ce nu vrea sa-si revada tara dupa "revolutie". De teama marlaniei. Si avea dreptate, Dumnezeu sa-l ierte.
Si ma intreb, de ce mai au nevoie romanii de un Ionesco cand il au pe Gigi Becali ?
Traim in Frantia de zi cu zi si stim si noi marlania franceza unde ajunge si proasta crestere a francezilor, apoi prostia si josnicia unora care locuiesc Francia, putini sunt francezii adevarati care merita atentie si aia sunt la campagne. Norocul lor ca mai au castelele in picioare si Catedrale care inca nu au fost transformate in moschei, ca sa mai castige si ei ceva euroi pt. Turism si niste branza imputita (care de altfel o ador) si un vin caci altfel se scufunda.
O sa te scufunzi si tu cu ea-adica cu Francia de care esti asa de mandru!
Ai grija sa ii ti la suprafata pe copii tai care nu au nici o vina.
S-ar putea sa-ti plangi ziua cand ai decis sa nu iti inveti copii Romaneste!
"Pe fruntea ta
E scris
Prostie,
Prostie-n ganduri si-n simtiri...."
Dar daca te uiti la mahalaua de dinozauri infatuati care au pe mana teatrul romanesc, la modul complet ermetic in care (nu) comunica teatrul romanesc, la halul in care se prostitueaza 'marii' actori si, in general, daca te uiti la cat de lipsit de coloana vertebrala este acest popor - ei bine, chiar ca iti vine sa dai o lectie usturatoare si sa confisti jucaria cea mai de pret.
Cei care au montat 'Rinocerii' in anii '60, in plin comunism, erau cu totul alti oameni. Poate ca pentru ei ar merita totusi ca Ionesco sa ramana pe piata libera.
Parintii nu ii putem alege!Dar restul...
Incetati sa mai fiti copiii indoctrinati cu getodacisme ieftine sau asa zis folclor gen Irina Loghin si Benone...
Cat despre identitatea nostra de neam pe care unii spun ca ne-o putem pierde...Vrajeala maxima!Ultima data cand am ramas definitiv fara identitate si valori a fost cand au intrat tancurile sovietice in tara si Academia Romana a ajuns sa fie populata de activisti!Pa!
Romania n-a facut nimic pentru oameni ca Ionescu, Eliade, Cioran, Brincusi, Enescu si citi altii. A incercat in anii de comunismului sa-i ademeneasca cu publicarea scrierilor (cititi jurnalele lui Eliade si veti vedea) si sa-i folosesca pentru propaganda comunista. Daca nu i-au atacat ca legionari. Romania iliesciana le-a dat cite o tinichea post mortem, dar ar vrea sa profite de pe urma lor. Si daca nu vrea sa vinda drepturi de autor in Ro? Foarte bine, e dreptul ei. Sa se monteze altceva de Ionesco daca exista (Rinocerii, Scaunele). A avut o casa in Ro? Sa o faca muzeu.
Exista si alte modalitati de a-l omagia. Dar nu, omagierea e un pretext pentru unii in a-l inhama la caruta lor.
Asa si cu Brincusi. Port o amintire urita parcului din Tirgu Jiu. Acum citiva ani am ajunsa acolo si am vrut sa revad operele lui Brincusi. Aiurea. Mi s-au servit "la celofan". Tot parcul era un santier, o mizerie, cica in restaurare. Poate. Dar fara un ghid, o explicatie, o scuza.
Nu ne asumam istoria si deci si erorile, nu me asumam oamenii cu bune si cu rele.
Cind au ales sa ramana in vest au facut bine, altfel le putrezeau oasele la Aiud, Gherla sau Canal.
Sa fie pusi in valoare autorii cinstiti altadata: poetii de curte Paunescu si Vadim, Dinu Sararu, plagiatorul sef Barbu... SI mai gasim, ca doar in presa vremii si la televizia cita era se afirmau din plin.
Exilati din manualele scolare sau numai amintiti, vrem acum sa aratam nemaipomeniti suntem.
De ce nu Everac? Si regizorul-revolutionar Sergiu Nicolaescu.
Au sarit cu gura toti habarnistii si latratorii de serviciu.
Invatati sa respectati deciziile, chiar daca nu va plac si poate peste ani se va dovedi ca a gresit.
doamna a mai avut o problema cu reprezentarea pieselor, dar nicidecum la toate teatrele din Romania, ci numai la TNB pe vremea lui Dinu Sararu, si strict din motive care tin de dinozaurul respectiv si de Virgil Tanase. o spune foarte explicit in scrisoarea asta:
http://www.revista22.ro/furtuna-intr-un-pahar-de-apa-murdara-341.html
daca intre timp si-a schimbat parerea si si-a extrapolat o suparare, greseste. cum spunea cineva mai sus, nu cred ca tatal ei si-ar fi dorit ca piesele lui sa nu mai fie reprezentate in limba romana. tatal ei nu ura limba romana. altfel de ce ar mai fi adaptat in franceza nu una, ci trei piese de Caragiale, impreuna cu Monica Lovinescu? de ce n-ar fi interzis el insusi reprezentarea pieselor lui in romaneste?