EvZ: Evreul care a gasit stralucirea aurului la Auschwitz

de Andrei Craciun, Vlad Stoicescu     Evenimentul Zilei
Joi, 23 iulie 2009, 10:49 Revista Presei | Subiectele Zilei


Otto Adler, un supravietuitor
Foto: EvZ
Teribilismul lui Radu Mazare de a purta o uniforma a Wehrmachtului deschide un subiect de obicei evitat in media - modul in care se raporteaza romanii la Holocaust - si forteaza aparitia unui serial EVZ programat, initial, inspre toamna. Otto Adler a supravietuit si s-a intors din lagare convins ca ”viata e frumoasa si surprinzatoare, ca stralucirea aurului de 24 de carate”.

Otto Adler nu mai vede bine. I se amesteca pe retina niste puncte care se unesc in  contururi vagi si foarte ciudate, ca si cum ar privi in continuu un tablou pictat de Pablo Picasso. Are optzeci de ani, se lupta zambind cu un cancer de prostata si lucreaza, ajutat de fiica sa, la o carte despre genetica urii si alte lucruri importante.

Otto Adler stie ce spune. Este un evreu care a supravietuit secolului XX. Nu e putin lucru. Pentru ca a fost la Auschwitz si s-a intors, marturiseste ca nu plange ”decat daca este absoluta nevoie”. Si mestesugeste fraza aceasta antologica: ”Viata este frumoasa si suprinzatoare, ca stralucirea aurului de 24 de carate”. Despre moarte vorbeste degajat. Ar vrea sa i se intample ca vechilor indieni. Sa se retraga in padure, langa un copac batran, si sa astepte.

Integral in Evenimentul Zilei








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3718 vizualizari

  • +6 (12 voturi)    
    doar asa, ca fapt divers (Joi, 23 iulie 2009, 11:27)

    kamyqaz [anonim]

    "Where Nazism's crimes affected 25 million, Communist regimes have committed crimes affecting 100 million. Described as the first global balance sheet on Communism, here is how The Black Book of Communism breaks down that figure: China: 72 million, Soviet Union 20 million, Cambodia 2.3 million, North Korea 2 million, Africa 1.7 million, Afghanistan 1.5 million, Vietnam 1 million, Eastern Europe 1 million, Latin America 150,000.

    All these millions of Communism's victims were fathers and mothers, aunts and uncles, grandparents, children or other special loved-ones. Every death was a tragedy, not a statistic. Yet, unlike the world's proper remembrance of the victims of Nazism, little is said today about the fate of Communism's victims. As Tony Judt comments: From the point of view of the exiled, humiliated, tortured, maimed or murdered victims, it's all the same. in the sorry story of our century, Communism and Nazism are, and always were, morally ndistinguishable. That lesson alone took too long to learn, and it justifies a complete recasting and rewriting of the history of our times. _ http://vip.latnet.lv/LPRA/100MilVictims.htm "

    http://economics.gmu.edu/bcaplan/museum/comfaq.htm
    http://www.victimsofcommunism.org/history_communism.php

    //doar asa, ca fapt divers
    • -10 (18 voturi)    
      Struti cu capul in nisip (Joi, 23 iulie 2009, 11:58)

      Dana [anonim] i-a raspuns lui kamyqaz

      Romanii ar trebui sa se maturizeze si sa isi asume responsabilitatea in fata Istoriei. Nu putem nega ca am trimis la moarte sute de mii de oameni si sa mai si pretindem ca e mai putin grav fata de cati au murit sub comunism. De altfel, nu se poata compara. Nazistii au vrut disparitia totala a unui intreg popor. Chiar vi se pare mai putin grav ? Dar hai sa vorbim cifre, sa vedem cum s-au facut aceste calcule : 25 mil evrei omorati in patru ani, in Europa. 100 mil victime ale comunismului de la revolutia rosie pana in zilele noastre... in toata lumea. Mai ganditi si cu capul, nu numai cu resentimentele.
      • +13 (13 voturi)    
        25 milioane (Joi, 23 iulie 2009, 12:38)

        roman [anonim] i-a raspuns lui Dana

        de evrei omorati in 4 ani?!!! De unde ai scos cifra asta?Numarul total al oamenilor morti in ww2,in intreaga lume,este de aproximativ 60 milioane.
        Nu te mai juca cu cifrele cand este in discutie un subiect sensibil,nu de alta,dar evreilor le-ar putea venii ideea sa ceara despagubiri in vurtutea acestor cifre.
        • +10 (10 voturi)    
          Prost e cine da, nu cine cere... (Joi, 23 iulie 2009, 12:51)

          Traficantu_De_Influentza [utilizator] i-a raspuns lui roman

          Nu vad logica in a plati pentru pacatele inaintasilor...
          • -10 (10 voturi)    
            nu? (Joi, 23 iulie 2009, 13:16)

            csacsi [anonim] i-a raspuns lui Traficantu_De_Influentza

            Domnule daca nu crezi ca trebuie sa platesti pentru faptele inaintasilor, atunci nici de mostenirea valorilor lasate de ei sa nu fii interesat.

            .........
            • +7 (7 voturi)    
              Evreii sa plateasca pentru genocid (Joi, 23 iulie 2009, 14:38)

              Axul [anonim] i-a raspuns lui csacsi

              Primul genocid cunoscut in istorie este al amalecitilor, ucisi pana la unu de evrei. Pentru amaleciti cine plateste si cui? Nu de alta, dar evreii chiar se mandresc cu aceasta "mostenire culturala" a inaintasilor lor!
        • -12 (12 voturi)    
          Tot struti (Joi, 23 iulie 2009, 13:05)

          Dana [anonim] i-a raspuns lui roman

          Scuze, am vrut sa spun victime ale nazismului. Totusi, marea majoritate cred ca erau evrei... tu ce crezi ? E adevarat ca vicitme au fost si tiganii, si homosexualii, si hadicapatii... Insa scopul nazistilor era indiscutabil exterminarea evreilor.
          • 0 (0 voturi)    
            Nu are importanta (Joi, 23 iulie 2009, 20:46)

            Roman. [utilizator] i-a raspuns lui Dana

            ce crede unul sau altul,conteaza doar adevarul istoric,din ce in ce mai alterat de interesele financiare ale evreilor.
            Si nu,nu cred ca majoritatea erau evrei,cum nu cred ca vietile oamenilor ucisi in ww2 apartinand altor natii erau mai putin valoroase decat ale evreilor.De aceea apar in permanenta 2 intrebari:DE CE TREBUIE SA LI SE PLATEASCA NUMAI EVREILOR DESPAGUBIRI<SI PANA CAND?Si de ce trebuie sa primeasca Israelul despagubir,cand in timpul ww2,nici nu exista.Nu-ti miroase a afacere?
      • +7 (7 voturi)    
        exagerare (Joi, 23 iulie 2009, 13:31)

        un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui Dana

        Exagerezi cu cifrele, si nu ajuta nimanui.

        Uite ce scrie in wikipedia, si e un subiect destul de important incat sa fie cu siguranta corectat de experti:

        "Overall, about 5.7 million (78 percent) of the 7.3 million Jews in occupied Europe perished (Gilbert, Martin. Atlas of the Holocaust 1988, pp. 242-244)"

        "Some scholars maintain that the definition of the Holocaust should also include the Nazis' systematic murder of millions of people in other groups, including ethnic Poles, the Romani, Soviet civilians, Soviet prisoners of war, people with disabilities, gay men, and political and religious opponents.[4] By this definition, the total number of Holocaust victims is between 11 million and 17 million people.[5]"

        Deci sunt 5.7 milioane de evrei sau 11-17 milioane de oameni victime ale holocaustului in 4 ani.
        • -5 (5 voturi)    
          Asa e... (Joi, 23 iulie 2009, 16:08)

          dana [anonim] i-a raspuns lui un_om_de_cal

          N-au murit destule milioane... aveti dreptate, si ar trebui sa uitam aceasta parte din istorie, in care romanii sunt total nevinovati... ba chiar nici sa nu sa numai pomeneasca de nazisti in manualele de istorie, nici de Garda de Fier etc etc etc. Nu e prea important... nu ies destule milioane la calcul !!!!
          • +3 (3 voturi)    
            ba (Joi, 23 iulie 2009, 17:39)

            un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui dana

            Ba au murit mult prea multe milioane, atat in urma nazismului, cat si in urma comunismului.

            Eu am spus ca nu e bine sa deformam cifrele. Ar fi fost mai bine sa te informezi inainte de a face acea comparatie (in care vroiai sa demonstrezi cu cifre importanta mai mare a Holocaustului).

            In orice caz, nu sunt de acord cu logica "2 rele fac una buna". Crimele nazistilor (si ale romanilor) nu scuza crimele comunistilor. Si nici invers.
            Nu trebuie sa le uitam nici pe unele, nici pe celelalte ca sa fim siguri ca nu se va mai repeta asa ceva.

            Deocamdata, Holocaustul este cunoscut, recunoscut si comemorat in Romania si in Europa. Copiii romani invata la scoala despre ce au facut inaintasii lor.
            Dar crimele stalinismului sunt recunoscute in mult mai mica masura in Europa si mai deloc in Rusia. Trebuie sa luptam pentru recunoasterea acestora asa cum evreii au luptat si lupta pentru recunoasterea Holocaustului.
      • +6 (6 voturi)    
        aberezi (Joi, 23 iulie 2009, 13:42)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Dana

        cu capul.25 de miloane de evrei? Nici macar wiesenthal-ul de trista amintire nu sustine asa o enormitate.
      • 0 (0 voturi)    
        hei, domnisoara (Joi, 23 iulie 2009, 20:26)

        io [anonim] i-a raspuns lui Dana

        evreii din ardeal fugeau in romania pentru ca de aici nu-i trimitea nimeni la auschwitz, citeste si tu despre raul sorban, cel numit de evrei drept intre popoare. antonescu NU a trimis evrei la auschwitz, fortat de germani a dat o lege conform careia evreii ce vor sa treaca granita ilegal IN Romania sa fie impuscati, dar nu a transmis acest ordin pentru ca sa nu fie pus in aplicare. evreii din ardeal au fost prigoniti de unguri, nu de romani, vezi si masacrele hortiste, unde au fost omorati romani si evrei. in romania au fost pogromurile de la iasi si acestea au fost si ele provocate de actiuni teroriste ale unor evrei, dupa care au venit represalii impotriva intregii populatii evreiesti - e groaznic, dar nu are legatura cu holocaustul. iar peste prut cititi saptamana rosie a lui goma sa vedeti ce si cum.
        atata timp cat scrieti in romana sunteti datoare sa nu mintiti cu privire la istoria tarii dumneavoastra. daca sursa dumneavoastra e elie wiesel, acela e un mitoman notoriu, iar "opiniile" dumneavoastra sunt rizibile.
      • 0 (0 voturi)    
        250 de miliarde de evrei (Joi, 23 iulie 2009, 22:41)

        danut10 [utilizator] i-a raspuns lui Dana

        25 milioane?????
        Existau circa 11-12 mil. de evrei in Europa inainte de razboi !!!!!!!!!
    • +2 (6 voturi)    
      comparatii.... (Joi, 23 iulie 2009, 12:31)

      capatu' satului [anonim] i-a raspuns lui kamyqaz

      imi plac comparatiile Dvs., problema este ca ele privesc doar asa zisele regimuri totalitare, ar fi interesent de spus ca europenii ajunsi in State au ucis 100 mil. de amerindieni, in conditiile in care isi spuneau si se considerau crestini si "democrati" , fara sa mai punem la socoteala oamenii ce au avut nenorocul de a se afla in raza de actiune a armelor folosite in ultimii 50 de ani de catre americani in lupta lor "pentru pace": Vietnam, Panama, Irak, Bosnia, Afganistan, si binenteles fara sa cuantificam efectele loviturilor de stat finantate de SUA in America Latina, recunoscute explicit de catre CIA - dar ce sa facem americanii sunt si crestini si democrati spre deosebire de nazisti si comunisti,
      oricum se pare ca nemtilor si japonezilor le-a priit experienta WW2, ma refer la efectele asupra psihologiei colective, astazi se afla pe o pozitie mult mai puternica pe glob decat inainte de WW2,
      • +1 (5 voturi)    
        . (Joi, 23 iulie 2009, 13:44)

        un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui capatu' satului

        Daca tot te iei de americani, de ce nu dai si niste cifre in legatura cu moartea cator oameni au provocat ei in ultimul secol, comparativ cu URSS?

        In opinia mea, comparatie le este net favorabila americanilor.


        Nu e chiar corect sa pui la socoteala si amerindienii. Crimele impotriva acestora au avut loc pe o perioada indelungata, in care vest-europenii se cam razboiau si omorau si intre ei. Multi dintre amerindieni au fost ucisi de boli aduse de europeni.
      • -1 (7 voturi)    
        100 (Joi, 23 iulie 2009, 13:47)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui capatu' satului

        de miloane de indieni americani? Cum i-ai numarat matale? Aberatii marxistoido-tiermondiste, mai flacau. Pai daca ar fi fost atitia in America la sosirea europenilor, alta ar fi fost situatia.
        Mai lasati aberatiile si faceti folositor, mai baieti, ca e criza. O afacere, ceva, nu mai stati pe spinarea taxpayers-ilor.
        • -6 (6 voturi)    
          Da' matale ce faci ? (Joi, 23 iulie 2009, 15:53)

          Dana [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

          Noi macar suntem in concediu dupa un an de munca. Tu de ce stai ?
      • 0 (0 voturi)    
        Epidemiile în Lumea Nouă (Joi, 23 iulie 2009, 19:13)

        Dr. Mengele [anonim] i-a raspuns lui capatu' satului

        Afirmaţia potrivit căreia cvasi-extincţia populaţiei amerindiene s-ar datora Colt-urilor şi Winchester-elor este greşită. După toate datele existente, ravagiile au fost făcute de epidemiile bolilor aduse din Lumea Veche, faţă de care băştinaşii nu puteau opune nici un fel de imunitate naturală. Exemple în acest sens sunt febra tifoidă, holera, variantele de ciumă, tuberculoza, et caetera... . Cu stimă.
  • 0 (8 voturi)    
    comparatie interesanta (Joi, 23 iulie 2009, 11:38)

    Emil [anonim]

    comparatia cu aurul de 24 de carate nu este intamplatoare in cazul lui!
    RIP cei 6 milioane de evrei
    RIP cele 48.000.000 de alte victime ale WW2 !
  • -4 (6 voturi)    
    de admirat (Joi, 23 iulie 2009, 13:15)

    scepticu [utilizator]

    un om caruia nazistii i-au provocat suferinte greu de imaginat si care inca iubeste viata si oamenii.
    Ar fi bine sa invatam din experienta lui si sa nu uitam ce poate produce dementa tiranica.
  • +4 (6 voturi)    
    geru de crezut (Joi, 23 iulie 2009, 14:34)

    Costi [anonim]

    scepticule, nici macar Israelul - patria lui - nu a invatat din suferinte ba chiar se baga cu mare placere la unele noi - vezi atacarea palestinei si atacarea copiilor palestinieni cu bombe cu fosfor alb. Asta nu-i nimic pe langa ce-o sa vina cu Iranul.
    Ce te face sa crezi ca omenirea o sa realizeze vreodata cata suferinta exista in ceea ce numim...civilizatie?
    • +3 (3 voturi)    
      ok (Joi, 23 iulie 2009, 15:52)

      scepticu [utilizator] i-a raspuns lui Costi

      daca citesti articolul din ev.zilei vei vedea ca patria lui este romania, nu israelul.
      in ceea ce priveste atitudinea israelului sunt in esenta de acord cu tine -> un popor agresiv care i-a dat afara pe palestinieni din tara lor, si-i casapeste pe cei care nu-s de acord cu asta.
      raman la parerea ca d-nul Otto Adler merita respectat - ca unul care a ramas om dupa un tratament absolut inuman.
  • +3 (3 voturi)    
    aham, se gasi cine sa se vorbeasca (Joi, 23 iulie 2009, 15:27)

    Florin D. [anonim]

    Un evreu moare, ajunge in rai si merge la Dumnezeu : - Doamne, vreau sa ma primesti in rai! - Bine mai, dar ce-ai facut tu ca sa te primesc in rai? - Am dat un leu la un cersetor! - Bine, dar nu-i de ajuns! Ce ai mai facut? - Am mai dat un leu la un cersetor! - Bai, bravo, dar nu-i destul, ti-am mai spus. - Doamne, Doamne, dar am mai dat un leu la un cersetor! - Petre, da-i lu'asta 3 lei si da-l afara!

    acum lasand gluma la o parte nu vreau sa-l apar pe mazare in dobitocia lui crasa care in loc sa se ocupe de primaria lui se tine de prezentari de moda si alte indeletniciri pe care un primar nu ar trebui sa le face, insa hai sa nu amplificam acuma idiotenia comisa de primarul constantei la nu stiu ce nivel pentru ca nu de alta da evreii stiu sa o speculeze mult prea bine...
  • +5 (5 voturi)    
    Da... (Joi, 23 iulie 2009, 15:27)

    Rhadoo [utilizator]

    Astept deja de ani de zile sa se scrie un articol si despre eroii romani din al doilea razboi mondial, respectiv despre victimele comunismului de la noi din tara. De asemenea astept si un monument pus la loc de cinste in Bucuresti in memoria acestora. Din nefericire constat ca prioritatile sunt altele, iar un parc deja a fost distrus pentru a se construi, pe timp de criza, din bani publici, fara referendum sau macar sondaj de opinie, un monument al Holocaustului.
    Eu cred ca pe primul loc trebuie sa-i punem pe predecesorii nostri, abia apoi pe ai altora, indiferent ca sunt ei evrei sau altii.
    • -5 (5 voturi)    
      Eroi (Joi, 23 iulie 2009, 16:12)

      Dana [anonim] i-a raspuns lui Rhadoo

      Nu avem destui eroi ca sa le facem monument.
      • +1 (1 vot)    
        Dano (Joi, 23 iulie 2009, 19:02)

        nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Dana

        Tu esti chiar blonda de tot.

        Am incercat din rasputeri printre mesajele tale sa gasesc vreun fir brunet la tine, dar nici poveste.

        La ce emiti, nici nu ar trebui sa mai scrii sau sa vorbesti limba romana.

        Mi-e sila cand intalnesc astfel de "romani".
  • 0 (2 voturi)    
    Exterminarea- tragica actiunen poitica (Joi, 23 iulie 2009, 16:10)

    Toni [anonim]

    Actiunea de exterminare a evreilor a fost explicita si intentionata ca si exterminareac celei mai mici nuante de opozitie in comunism ; sau ca exterminarea a peste 1 milion de armeni de catre turci in zorii sec. XX. Atunci cand Columb a descoperit America intreaga populatie a globului putea fi in jurul a 100.000.000. Inafara de aceasta este de amintit ca Hernan Cortez, cel care a cucerit Mexicul, a putut sa-si duca planul la indeplinire cu ajutorul triburilor indiene inamice aztecilor dominanti si care se comportau abominabil cu supusii lor. Prozonierii de razboi erau pusi la ingrasat pentru a fi mancati sau a se li smulgea inima vie din piept in varful piramidelor rituale si in urletul hoardei de bastinasi. Asta era insa cultura si civilizatia lor. Daca amerindienii ar fi avut insa mijloace si posibilitati, dupa cum s-au comportat social si militar cu semenii lor,e probabil ca Europa ar fi fost cucerita de ei si supusa cu brutaitate. Din nefericire un coportament care nu onoreaza omenirea. Ei au avut nesansa insa de a avea dreptatea de partea lor si istoria impotriva, asa cum spunea Joe Hamman-. In ce priveste exterminarea brutala a amerindienilor de catre colonisti, ea dezonoreza pe agresori. Mari mase de amerindieni au fost eliminate si de variola si de gripa pe care ei nu erau pregatitisa le infrunte. Totusi in America Latina un insemnat numar de amerindieni a supravietuit in conditiile in care cuceritorii iberici s-au amestecat cu bastinasii acordandu-le in final un statut diferit de cel din nord. In Peru si Bolivia amerindienii sunt dominanti ca numar , limbile lor se vorbesc ior in Paraguay limba autohtona guarani este studiata in scoli si este a doua limba oficiala.. In America latina amerindienii au dat nume rasunatoare in arta ( muzica, pictura, literatura) si politica - inclusiv ca sefi de state , asa ca nu se poate vorbi in prezent de exterminarea si reprimarea lor decat in scopuri pliticianiste.
    • +2 (2 voturi)    
      observatie (Joi, 23 iulie 2009, 16:48)

      hail to the thief [utilizator] i-a raspuns lui Toni

      foarte interesant si de apreciat ce tu ai scris, iti dau dreptate
      insa fac o observatie
      amerindieni sunt o rasa care se intinde pe un continent
      versus evreii un popor - o mina de oameni in orientul mijlociu, un fel de tigani care au plecat si au venit si s-au mutat si s-au perindat
  • -3 (3 voturi)    
    Multa sanatate, Domnule profesor (Joi, 23 iulie 2009, 16:51)

    Daniela [anonim]

    In anii '70 cand ne-ati fost profesor am aflat ca ati fost in lagar.Tare greu a fost.
    La 29 de ani de la absolvire imi aduc aminte cu mult respect si considerare de dumeavoastra Domnule Profesor.
    Va doresc sanatate si sa puteti ierta ce se poate ierta
    Cu consideratie
    Daniela
  • -3 (3 voturi)    
    Cine sunt Ei, de fapt ? (Joi, 23 iulie 2009, 17:14)

    Toni [anonim]

    Evreii sunt un popor care stie sa scrie si sa citeasca de cca. 3 mii de ani de cand invata in scoli Tora ,pe de rost. Din sanul lor au iesit foarte multi intelectuali remarcabili si laureati ai premiului Nobel . ( Printre acestia se numara si eminentul chimist F. Haber (?) care a descoperit si gazul Cyclon!!) In tara lor au fost agresati in antichitate in mod absolut ( economic, politic si religios) de catre romani. Evreii s-au opus acestora cu fanatismul specific rasei semite care ocupa Orientul apropiat. In consecinta romanii i-au reprimat cu brutalitate , le-au distrus fortaretele si i.-au alungat din tara lor. Evreii s-au raspandit in tot imperiul roman, fara voia lor. In evul mediu s-au amestecat cu chazarii ( de origine turca si religie mozaica= a lui Moise) veniti dinspre stepele ruse si ucrainiene care au dat bancheri vestiti. Alungati din Spania evreii au penetrat imperiul turc ( inclusiv tarile romane) si vestul Europei. Din motive religioase si de persecutie s-au izolat de sociatatea majoritara.Au penetrat in negot, arta, finantele publice, stiinta. Din cauza religiei si a succeselor profesionale au fost izolati si agresati. S-au solidarizat generand invidia si ura celor din jur care-si ucideu reciproc caprele.. NU sunt mai rai sau mai buni decat alte natii. Poate mai abili sau intreprinzatori sau mai infatuati si enervanti; chiar pentru ceilalti evrei . Au si oameni remarcabili. M-as referi la profesorului meu de fizica Schwartz Ludovic caruia elevii recunoscatori - romani si maghiari- i-au dedicat un sit. Cititi-l; veti vedea cati Oameni si profesionisti a format acest evreu modest caruia parintii ii multumeau pentru reusita copiilor la facultate iar fostii elevi ii dedica gandurile lor. Imi amintesc de batranul care matura strada pe care stateam , si in surdina bombanea constant impotriva evreilor. Pana cand un alt vecin i-a zis:- Ce tot vorbesti ? Du-te si bate-l pe "mutu " - un croitor evreu din vecini. - Pe "mutu" ? Da-i un om asa bun..
    • +1 (1 vot)    
      Nevoia de inchinaciune (Joi, 23 iulie 2009, 19:05)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Toni

      Observ nevoia de inchinaciune al unora dintre noi.

      Va rog, terminati cu aberatiile gen "popor ales" etc. Exemple ilustre putem gasi oriunde.
      • -2 (2 voturi)    
        Daaaa??? (Joi, 23 iulie 2009, 23:13)

        max [anonim] i-a raspuns lui nano2k

        atunci fa tu 2 liste: una cu evrei laureati ai premiului Nobel si alta cu arabi laureati ai aceluiasi premiu. (raportul populatiilor e de zeci de ori in favoarea arabilor)
      • 0 (0 voturi)    
        Care inchinaciune ? (Vineri, 24 iulie 2009, 0:08)

        Toni [anonim] i-a raspuns lui nano2k

        Oare a spune ca Fritz Hader,savant evreu care a descoperit gazul Cyklon cu care au fost gazati ( asasinati ) milioane de evrei in lagarele de concentrare este o inchinaciune ? Sau este sublinierea unei grosolane ironii a destinului - nevazuta daca nu e subliniata explicit ?
        Nu am afirmat catusi de putin ca evreii ar fi " poporul ales" caci nu obisnuiesc sa risc afirmatii pe care nu le consider reale. Nemaivorbind de faptul ca evreii isi disputa acest titlu cu multe alte popoare (si ideologii) care se considera indreptatite sa conduca lumea. Sa facem insa o concesie realitatii: grecilor, care au dezvoltat o civilizatie admirabila si chiar mai mult, italienilor care au
        "brevetat" renasterea si rafinamentul artistic etc. Mergand pe firul asta gasim intradevar multipe exemple ilustre. Inclusiv la poporul roman care desi este un popor "tanar" are realizari incontestabile- fara vreo aghesmuire- in tehnica, medicina, literatura, arta, poezie, muzica etc. Nu intamplator il amintesc pe marele Liviu Rebreanu care a scris " Itic Strul dezertor", in care se simte intelegerea lui Rebreanu pentru bietul jidan si pentru sarmanul ostas roman , amandoi traind napastuiti in acelasi viespar al razboiului.
  • -2 (2 voturi)    
    Komunizm (Joi, 23 iulie 2009, 18:45)

    Dcoios [anonim]

    Komunizm is nazism and vice-versa. Radu are mazare in Kap - a demonstrt-o el insusi! Cereti-i demisia! Este un simplu idiot.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by