Pasajul Basarab, inspectat pe motive de siguranta. Prefectul Capitalei, Mihai Atanasoaei, a cerut inspectorilor ISC, institutie subordonata Ministerului Dezvoltarii si Turismului, sa verifice astazi datele rezultate in urma testelor efectuate la Pasajul Basarab. "La prima ora, o comisie a ISC-ului va merge la proiectant, ca sa vada ciferele rezultate in urma testelor efectuate pe pod. Dupa ce vor analiza toate datele, vom vedea daca intarzierea inaugurarii podului are vreo legatura cu testele", a explicat, pentru EVZ, prefectul Capitalei. Conform legii, inspectorii au dreptul sa ceara datele rezultate in urma testelor si sa verifice daca pasajul este sigur sau nu. In plus, daca in timpul exploatarii pasajului vor avea loc accidente soldate cu victime, din cauza unor defectiuni tehnice ale pasajului, ISC poate formula plangeri penale impotriva factorilor de decizie care au hotarat proiectarea, construirea si darea in folosinta a podului, scrie EVZ.

Subiectele ZileiFoto: Colaj foto

Liviu Dragnea a incheiat contracte cu fostii colegi de facultate, pe care spunea ca nu-i cunoaste. Ziarul "Adevarul de Seara" a dezvaluit saptamana trecuta ingineriile financiare cu bani publici, marca Liviu Dragnea, care ar putea sa ne coste 743 de milioane de euro, reprezentand fonduri europene. Mai exact, secretarul general al PSD a semnat, in 2009, in calitate de presedinte al Consiliului Judetean Teleorman, contracte de 40 de milioane de euro cu o firma de asfaltari din Teleorman, pe care el ar controla-o din umbra. Un audit al Comisiei Europene, ale carui rezultate nu au fost date inca publicitatii, ar fi scos la iveala faptul ca doua contracte semnate de Dragnea cu Tel Drum fac obiectul unui conflict de interese. Printre actionarii acestei firme se numara, printre altii, si Lucian Liviu Dobrescu si Sorin Mugurel Gheorghias, anunta Adevarul.

Politicieni si fosti ofiteri de informatii implicati in traficul de combustibil. 30% din PIB este nivelul la care a ajuns economia subterana. Marile afaceri "gri" se desfasoara sub protectie politica si juridica de la nivel inalt, desi lovesc bugetul statului si economia nationala. Romania libera publica de azi o serie de investigatii despre zonele cel mai afectate de evaziune fiscala. Primul episod este dedicat produselor petroliere. Traficul de combustibil aduce in fiecare an Romaniei pagube de 2 miliarde de euro. Suma este aproximativ egala cu gaura din bugetul national de pensii. Banii din comertul ilegal cu produse petroliere au alimentat ani de-a randul inclusiv conturile partidelor politice. In cele ce urmeaza va prezentam modul de organizare si functionare a afacerilor din acest domeniu, precum si metodele folosite pentru evitarea taxelor catre stat, informeaza Romania Libera.

Cat de buna este benzina din Romania. Calitatea carburantilor vanduti in Romania a scazut in ultimele luni, ceea ce a dus la cresterea numarului de probleme tehnice ale masinilor, sustin reprezentantii transportatorilor. "Nu se respecta aditivarea, gasim, cand mergem la service, apa in rezervoare. Cifra octanica este mica, motiv pentru care creste consumul de carburanti. Carburantii au impuritati, sondele, jiglerele si filtrele sunt pline de mizerie. Trebuie facut ceva", a declarat pentru gandul Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT). Transportatorii au depus miercuri o sesizare in acest sens la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANCP), scrie Gandul.

Exclusiv: 300 de bogatasi vor fi luati la puricat de ANAF. Sorin Blejnar e aproape laconic cand e intrebat despre viitoarea Directie de Verificare a averilor mari. Il opreste legea secretului fiscal, dar stie si ca mata cu clopotei nu prinde soareci. Sustine ca prefera sa faca mai intai si sa vorbeasca dupa aceea. Dar grupurile tinta au fost stabilite, s-au facut simulari si exista o idee despre identitatea posesorilor de averi mari care vor intra in verificari. O echipa de la FMI, dar si experti de la fiscul american, de la cel francez si cel italian au nasit aceasta directie. Desi recunoaste ca exista piedici aparent insurmontabile in taxarea marilor averi, Sorin Blejnar degaja liniste si optimism, anunta EVZ.

Legaturi periculoase in "procesul secolului". Este deja celebru in Europa procesul prin care compania romaneasca Metalexportimport si colosul german ThyssenKrupp se judeca pe "teritoriul" juridic romanesc inca din 1983. Vorbim despre conflictul pornit de la o livrare de tabla groasa desfasurata la inceputul deceniului '80 din secolul trecut, pe care furnizorul ICE Metalexportimport pretinde ca beneficiarul Otto Wolf (astazi ThyssenKrupp) nu a mai platit-o. Valoarea totala a marfii (tabla groasa produsa la Combinatul Siderurgic Galati), adusa la zi, este de aproape 50 de milioane de euro. A fost si inca mai este o miza care a incins atat de mult "piata" locala a litigiilor comerciale - a bulversat chiar si lumea judecatorilor - incat nici pana azi lucrurile nu sunt transate definitiv. Cel putin datorita duratei sale neobisnuit de mari, acest litigiu are toate sansele sa ajunga in Cartea Recordurilor, iar presa internationala il numeste deja "procesul secolului", informeaza Adevarul.

Pelerinajul de la Sighet. De Inaltare, la Memorialul Victimelor Comunismului si Rezistentei deschis la Sighetul Marmatiei chiar in sediul cumplitei inchisori in care si-au gasit sfarsitul unii dintre cei mai importanti lideri politici ai Romaniei interbelice, s-a sarbatorit Ziua Memoriei. Sute de fosti detinuti politici si de oameni care au trait oroarea deportarii in Baragan au venit din toate colturile tarii pentru a rememora, asa cum o fac in fiecare an de Inaltare, zi dedicata in calendar eroilor neamului, crimele comunismului. Nici varsta inaintata, nici calatoria lunga de 16 ore cu trenul nu i-a speriat pe fostii detinuti politici plecati in numar mare din Bucuresti inspre Sighet, scrie Romania Libera.

Reportaj BBC despre Romania rurala: "Daca aveati impresia ca toata lumea o duce prost, va inselati". Un vechi obicei romanesc, smalzul sau masuratul laptelui la oi, a ajuns subiectul unui reportaj BBC , potrivit caruia Romania rurala, desi aflata la limita saraciei, stie sa bucure de viata. Jurnalista Caroline Juler relateaza ca traditia pare a fi una arhaica desi tara "a trecut prin numeroase reforme de la caderea comunismului". Alaturi de 60 de locuitori ai unui sat de la poalele Carpatilor, in sud-vestul Romaniei, reporterul BBC a luat parte la o petrecere campeneasca prilejuita de smalz, obicei care are loc la stana, primavara, cand oile sunt mulse pentru prima data, anunta Gandul.

Sandu Geamanu', portret de interlop pocait. Fratii penticostali ai predicatorului Alexandru Ilie, mai cunoscut opiniei publice drept interlopul Sandu Geamanu', s-au adunat, ieri dupa-amiaza, pentru a se ruga Domnului Iisus, ca el sa fie eliberat. Reporterilor EVZ li s-a permis sa participe "ca sa afle si opinia publica ca Sandu Geamanu' nu mai e infractoru' de odinioara, ci predicatorul de azi si maine, stalpul comunitatii din Chitila-Mogosoaia". Acuzat, oficial, de omor deosebit de grav si violare de domiciliu, in stare de recidiva, Geamanu' s-a convertit - sustin fratiorii sai - in urma cu doi ani, si-a devenit "usa de Biserica". Slujba condusa de pastorul Florin Covaci s-a tinut in casa lui Sandu Geamanu", pusa la dispozitia Domnului Iisus si-a celorlalti enoriasi, prin "buna vointa renascutului prin botez Alexandru Ilie", informeaza EVZ.

Cum s-a murit la Targoviste. La Targoviste, la Revolutie, prima persoana a murit in seara de 23 decembrie. Aurel Simion, 39 de ani, lucra ca lacatus mecanic la Intreprinderea Comerciala de Stat pentru Marfuri Industriale si facea parte din Garzile Patriotice. Fusese trimis sa asigure paza magazinului Muntenia 2, pentru ca mai multe spatii comerciale erau vandalizate in acele zile. In jurul orei 22.00, militarii si garzile patriotice intretineau un schimb de focuri cu forte "contrarevolutionare" nevazute. Aurel Simion se afla impreuna cu angajatele magazinului, la subsol. Iesind sa vada ce se intampla afara, a fost lovit in cap de un proiectil, scrie Adevarul.

Europenii descopera Romania pe bicicleta. 40 de trasee de mountainbike au fost realizate de o asociatie de voluntari din Resita numai in Muntii Banatului. Turismul cu pedale este totusi in stadiul de experiment la noi. Francezi, olandezi, germani, alte natii au venit pana in Romania pe bicicleta. Agatat de portbagaj, zici ca poata cu ei jumatate de casa. De la cort si saci de dormit pana la ustensile de bucatarie. Cicloturistul european este de varsta medie si vrea o vacanta activa. Strabate Europa mai ales prin reteaua Euro Velo. Pe langa sosele, Europa e strabatuta de numai putin de 12 trasee pentru biciclete, de la nord la sud si de la est la vest, anunta Romania Libera.

TR-85M1 zis si Bizonul, singurul tanc produs in Romania. Romania mai produce un singur model de tanc: TR-85M1 zis si Bizonul, la Uzina Mecanica Bucuresti. E un tanc cu sasiu rusesc, modificat pentru un motor german, cu electronica frantuzeasca si munitie israeliana. Dupa luni de tratative cu MAPN, o echipa Playboy a aflat secretele acestui tanc romanesc si a scris un reportaj revelator in numarul din iunie al revistei. Spre deosebire de stramosii sai rusofili, "Bizonul" e fabricat in colaborare cu francezii de la Aerospatiale Matra, Sagem, Kollmorgen-Artus sau Racall. "Are sisteme electronice si de comanda a focului identice cu cele de pe tancul de ultima generatie, Leclerc, fabricat de francezi", spune pentru Playboy Marius Georgescu, actualul director de 41 de ani al Uzinei Mecanice Bucuresti. "Mai are un sistem modern de stabilizare electrica a tunului si o camera termala pentru comandant, pe care le gasim la tancurile moderne", continua el. "Bizonul" se bazeaza pe tehnologie occidentala de la mijlocul anilor '90. Desi este cel mai modern tanc al armatei, e deja cu 20 de ani (o generatie) in urma ultimelor modele din Vest. "Dar inca trage bine", spune Georgescu.