Doua aeronave au fost pe punctul de a se ciocni pe Aeroportul Otopeni in data de 11 iulie, sustin ziaristii de la tabloidul Libertatea, care au publicat luni discutiile dintre controlorii de trafic aerian si pilotii celor doua avioane, zborurile Aegean Airlines, AEE4553, si TAROM ROT382.

"Aoleu! I'm so sorry!", este prima reactie a unui controlor de trafic aerian din turnul de control al Aeroportului Henri Coanda din Otopeni, dupa ce a observat ca un avion se pregatea sa aterizeze in momentul in care pe pista se afla deja o alta aeronava.

Avionul Boeing 737-700 al TAROM, inmatriculat YR-BGI, urma sa aterizeze la Otopeni. La 500 de metri in fata sa, se pregatea de decolare un Airbus A320 al grecilor de la Aegean.

Din discutiile cu controlorul de trafic, scrie Libertatea, pilotul grec pare sa fi inteles ca se poate alinia pe pista pentru decolare.

In acel moment, controlorul roman dadea insa aprobarea de aterizare pe aceeasi pista cursei TAROM. Dupa cateva clipe, a observat avionul grecilor.

"Aoleeeu! I'm so sorry! Aegean Stooop! Tarom 382, Go-around!", se aude spunand controlorul de trafic.

Ambele aeronave au urmat instructiunile.

"Am notificat autoritatile din Grecia, care vor hotari daca pornesc o ancheta. A fost o interpretare gresita, iar pilotul Aegean a intrat din proprie initiativa pe pista, fara sa primeasca aprobare. Controlorul a dirijat avioanele corespunzator", a afirmat Mircea Ciuca, seful Directiei Investigatii Transport Aerian din Ministerul Transporturilor.

Filmul evenimentelor, descris de Libertatea:

  • Controlorul roman cere cursei Aegean sa astepte aterizarea unui avion
  • Avionul Aegean opreste langa pista, pe calea de rulaj;
  • Avionul TAROM intra pe panta finala, pentru aterizare 
  • Intre controlorul de trafic si pilotul grec incepe o discutie. Desi nu asa cere protocolul, pilotul grec intreaba care sunt instructiunile dupa ce va decola. Controlorul roman ii raspunde grecului, chiar daca aceste informatii se transmit, conform regulamentului, doar dupa alinierea pe pista si dupa ce se acorda permisiunea de decloare;
  • Pilotul grec intra pe pista, considerand probabil ca in urma discutiei are aprobarea de aliniere si decolare;
  • Controlorul roman acorda permisiunea de aterizare cursei TAROM
  • Pilotul grec, desi aude in casca permisiunea acordata TAROM, continua manevrele de decolare
  • Controlorul roman cere pilotului grec sa opreasca manevrele iar romanilor de la TAROM sa anuleze aterizarea