Orice persoană care a împlinit 16 ani și vrea să-și suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activități casnice necalificate, fie că este șomer, pensionar, elev, student sau angajat va putea face acest lucru începând de marți prin platforma IT tichete.anofm.ro, a anunțat Ministerul Muncii. Guvernul a adoptat marți în regim de urgență o listă extinsă cu 25 de activități casnice, pentru a atinge țintele asumate în PNRR.

Tanar, plătit sa plimbe câini in ArgentinaFoto: Sjors737 / Dreamstime.com

Executivul a adoptat marți o ordonanță de urgență care modifică Legea 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic.

Modificările clarifică o serie de aspecte constatate în etapa de operaționalizare a sistemului de tichete de activități casnice, în raport cu cerința obținerii din implementarea acestui sistem a unor rezultate care să corespundă țintelor fixate în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) privind punerea în funcțiune a unei platforme digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici și operaționalizarea introducerii tichetelor de muncă pentru lucrătorii casnici.

Cel puțin 20.000 de lucrători casnici ar trebui să figureze în platforma IT până la finele acestui an - țintă PNRR

Una din țintele asumate de România în PNRR pentru trimestrul IV din acest an este ca, în platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice, să figureze cel puțin 20.000 de prestatori casnici înregistrați anterior ca șomeri sau inactivi care prestează activități casnice în schimbul tichetelor de activități casnice și cel puțin 10.000 de beneficiari casnici în folosul cărora sunt desfăşurate activităţi casnice în cadrul sistemului de tichete.

Acesta este și motivul pentru care Guvernul a extins marți lista activităților casnice ce pot fi făcute în acest sistem la un număr de 25 de activități.

Platforma electronică destinată beneficiarilor și prestatorilor de activități casnice poate fi accesată pe adresa tichete.anofm.ro și permite achiziționarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfășoară activități ocazionale în gospodărie, a anunțat Ministerul Muncii.

Tichetele sunt purtătoare de beneficii de asigurări sociale și de sănătate. Astfel, lucrătorii beneficiază de servicii medicale decontate, contribuțiile lor fiind valorificate și la pensie.

O altă funcționalitate a platformei este că facilitează interacțiunea dintre beneficiar și prestatorul casnic. Beneficiarii pot posta în secțiunea „Marketplace” serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurată în acest fel medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice.

Platforma accesibilă pe tichete.anofm.ro poate fi utilizată de lucrători (prestatori), de beneficiari casnici și de către angajatori și reprezintă o formă de suport pentru persoanele subocupate care nu sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de stat.

Avantajul pe care îl aduce înrolarea în platformă și furnizarea serviciilor în baza tichetelor valorice este faptul că lucrătorii casnici beneficiază de asigurări de pensie și sănătate cu condiția preschimbării a cel puțin 85 de tichete de activități casnice, respectiv 1.275 de lei/lună.

Din valoarea de 15 lei a unui tichet, 3 lei reprezintă contribuțiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie și sănătate, fără să fie nevoie de un contract de muncă între părți.

Convenția care se încheie între prestator și beneficiarul casnic în vederea prestării activităților, deși nu este obligatorie forma scrisă, va stabili:

  • activitățile şi numărul de ore sau volumul de muncă;
  • faptul că plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnice;
  • volumul de muncă zilnic, care nu poate să depășească 12 ore pentru un adult și 6 ore pentru prestatorii cu vârste cuprinse între 16-18 ani.

Se poate înscrie ca prestator casnic orice persoană care a împlinit 16 ani și care dorește să aibă sau să-și suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activități casnice necalificate, fie că este șomer, pensionar, elev, student sau angajat.

Angajatorii care se înscriu în platformă pot achiziționa și distribui propriilor angajați tichete pentru activități, transformându-i pe aceștia în beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici. Tichetele de activități casnice pot fi acordate sub formă de primă sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui şi codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activități casnice, aceste date fiind înscrise pe tichet. La achiziționarea a cel puțin 600 de tichete într-un an, angajatorii și beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, în anul următor, 75 de tichete.

Printre activitățile casnice care pot fi remunerate cu tichete amintim:

  • aranjarea și servirea mesei;
  • curățarea/întreținerea piscinei;
  • curățenia/igienizarea locuinței;
  • călcatul rufelor;
  • debarasarea și spălarea vaselor;
  • hrănirea/îngrijirea animalelor de companie,
  • plimbarea animalelor de companie;
  • prepararea hranei;
  • plantarea pomilor/arbuștilor;
  • plantarea răsadurilor;
  • realizarea cumpărăturilor pe bază de listă;
  • recoltarea fructelor și legumelor;
  • spălarea covoarelor;
  • spălarea geamurilor și a tâmplăriei;
  • spălarea rufelor;
  • spălarea și curățarea autovehiculelor;
  • strângerea resturilor vegetale din natură.

Punerea în funcțiune a platformei digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici permite efectuarea digitală a tuturor tranzacțiilor legate de tichete (achiziționare, înregistrarea orelor de lucru), de înregistrarea detaliilor privind activitatea lucrătorilor casnici (număr de ore, tip de activitate casnică desfășurată), precum și interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe instituții.

Operaționalizarea platformei reprezintă și atingerea jalonului 397 din Planul Național de Redresare și Reziliență.

Sursa foto: Sjors737 / Dreamstime.com