"Guvernul a luat din alte domenii si a dat pentru stingerea arieratelor din Sanatate. Nu suntem dispusi sa mai sacrificam bani din investitii si sa-i ducem intr-un sistem care nu vrea sa se reformeze (...) Trebuie puse sub control cheltuielile din Sanatate. Sunt doi oameni responsabili aici: ministrul Sanatatii si seful Casei de Asigurari, care au puncte de vedere diferite. Guvernul va trebui sa ia o decizie, sa le spuna: asta faceti. Vor sa faca - bine, nu, usa Guvernului, usa Casei de Sanatate sunt deschise. Nu sunt acolo proprietarii postului. Ori pun ordine in cheltuieli, ori isi vad amandoi de drum, pleaca de la cele doua institutii", a declarat Traian Basescu, luni seara, intr-o Editie speciala la TVR 1.

Foto:

Principalele declaratii ale presedintelui Traian Basescu:

Discutiile cu FMI

  • Astazi am avut intalnirea cu delegatiile FMI, UE si BM. In privinta evaluarilor, s-a transmis deja inceputul discutiilor in care Jeffrey Franks a apreciat ca s-au indeplinit toate obiectivele pentru semestrul intai si acest lucru este perfect adevarat. Atat deficitul este in limitele preconizate, veniturile sunt putin mai mari decat cele preconizate, au crescut incasarile din accize, ca urmare a actiunilor de lupta impotriva evaziunii fiscale, in mod deosebit accizele din tigari, probabil efectul actiunilor din vami.
  • Apropo, vor continua aceste actiuni. Cine crede ca s-au terminat se insala, deja sunt demarate pe alte modalitati solutii pentru a se starpi acest proces al contrabandei facute prin vami. Cele utilizate pana acum sunt cunoscute, dar institutiile statului au si alte modalitati de a supraveghea vamile.

Situatia sistemului de sanatate

  • Stiam ca sistemul de achizitii era printre preocuparile majore ale expertilor FMI, UE si Banca Mondiala.
  • Guvernul a luat din alte domenii si a dat pentru stingerea arieratelor din sanatate. In ultimul trimestru al anului trecut, Guvernul a dat 2,5 miliarde de lei, in mod deosebit achizitiile de medicamente se platesc prin farmacii direct de populatie sau prin spitale. Astazi avem din nou aproape 2 miliarde arierate, pe facturi venite dupa ce s-au platit cele de anul trecut. Acest lucru nu mai poate continua.
  • Este pentru prima data cand pe tema platii la arierate la medicamente ajungem la o intelegere cu FMI si UE. Nu suntem dispusi sa mai sacrificam banii din investitii si sa-i ducem intr-un sistem care nu vrea sa se reformeze.
  • Reforma in sanatate a inceput, s-au inchis doar niste spitale care consumau si nu aveau performante.
  • Insa marea problema este controlul costurilor - am ajuns aparent sa consumam cantitati uriase de medicamente, plus simpozioanele organizate de fabricile de medicamente intra in costul platit de Guvern.
  • Am vazut si ticalosia manifestata de unele mijloace mass media: "vor fi lasati sa moara bolnavii de cancer". Nu, vom avea grija de programele pe boli cronice sa se poata derula rezonabil.
  • Dar nici nu ne mai putem permite sa luam tot timpul banii de la investitii si sa fim intr-o zona in care responsabilii si directorul casei de sanatate si ministrul care nu vor sa puna ordine in cheltuirea banilor din sistem. Vorbim si de responsabilitatea directorilor de spitale, care, cand ii cauti, depasesc bugetul. Sa intre si ei pe legea finantelor publice si sa raspunda de acest buget.
  • Asta nu inseamna ca sistemul este suficient finantat. Intai sa inchidem robinetele risipei, si sunt convins ca am reduce cel putin jumatate din datoriile la medicamente, apoi vine Guvernul sa completeze, cat trebuie, nu discretionar
  • Am stabilit astazi cu FMI - le vom da bani pe masura ce implementeaza cate un pas in punerea in control a cheltuielilor. Nu ni se poate cere la nesfarsit sa luam banii de la crearea de locuri de munca. Una este sa folosesti un miliard de lei noi investitii - se intoarce TVA, CAS, taxe ale unui om care munceste, si alta este sa dai la niste multinationale bani de medicamente. Nu ne putem sacrifica la nesfasit, facem lucrul asta de 10 ani. Guvernul trebuie sa puna cheltuielile sub control.
  • Responsabilitatea ar trebui sa se manifeste prin punerea sub control a cheltuielilor de achizitii in medicamente. Sa vedem licitatiile facute, sa vedem sistemul informatic la fiecare farmacie si sa se stie in fiecare moment ce retete si in ce valoare a eliberat orice farmacie medicamente si cum si verificat, din cand in cand, prin sondaj, cat de bolnav este beneficiarul de retete la fiecare trei zile, responsabilitatea medicilor de familie si totul se poate face printr-un control electronic al cheltuielilor angajate in numele statului.
  • Se vorbeste de foarte mult timp, dar nu se intelege casa cu ministrul. Si aici au doua variante: ori se inteleg, ori isi vad de drum amandoi, adica demisioneaza si sa vina cineva care poate colabora pentru realizarea controlului costurilor in Sanatate.
  • Sunt doi oameni responsabili aici: ministrul Sanatatii si seful Casei de Asigurari, au puncte de vedere diferite. Unul vrea control, altul nu vrea control, altul vrea medicamentele cele mai scumpe, altul medicamente generice, aici va trebui Guvernul sa ia o decizie, sa le spuna: asta faceti. Vor sa faca bine, nu, usa Guvernului, usa casei de sanatate sunt deschise. Nu sunt acolo proprietarii postului. Ori pun ordine in cheltuieli, ori isi vad amandoi de drum, pleaca de la cele doua institutii.
  • A convenit si Guvernul - vom da pentru spitale 300 de milioane care vor fi administrate de spitale in functie de prioritati si acolo unde trebuie, dar nu acolo unde directorii au iesit din buget fara sa intrebe pe nimeni, crezand ca este bugetul familiei.

Vanzarea actiunilor Petrom

  • Pe piata, a fost un esec. Pentru noi a fost, sa spunem, nu ce ne-am dorit, dar a fost solutia corecta.
  • Am vazut dezbateri publice cu privire la care ar fi fost pretul la care s-ar fi vandut. Pretul recomandat de consultanti a fost sa vindem o actiune cu 0,33 lei, pret la care actiunile s-ar fi vandut fara niciun fel de problema, poate chiar cu 0,35. Guvernul nu a acceptat alt pret decat pretul mediu din ultimele 12 luni, care oricum includea un bonus.
  • Decizia a fost sa nu scadem sub acest pret, dintr-un motiv simplu: Romania nu trebuie sa fie confundata cu tarile care trebuie sa-si vanda activele pentru a putea sa-si plateasca salariile si pensiile. Am trecut prin acest risc anul trecut, am luat masurile care trebuiau luate si acum Romania se poate finanta imprumutand bani de pe pietele private.
  • Nu suntem in situatia sa vindem la orice pret, Guvernul a gandit aici foarte bine: vindem, dar la un pret corect.
  • Nu se poate relua anul acesta procesul vanzarii actiunilor Petrom - un pachet de circa o jumatate miliard. Ne-a fost o lectie tuturor. Poate pachetul a fost prea mare. Guvernul a fost bine sfatuit. Daca nu scoteam actiunile la vanzare, am fi primit reprosuri. Daca decizia era sa vindem cu orice pret, am avut recomandarea la care s-ar fi vandut toate actiunile.
  • Se va ramane in grafic cu scoaterea pe piata a actiunilor Transgaz, Romgaz, Transelectrica, dar la un pret corect. Nu suntem intr-o situatie de disperare.

Noul acord de tip preventiv

  • Despre declaratiile lui Victor Ponta, potrivit carora "Guvernul va utiliza cu certitudine banii din noul acord": Probabil domnul Ponta are nevoie de bani ca sa fie copilot la raliuri si s-a gandit ca numai bani de la Fond ar putea veni pentru o sponsorizare.
  • Nu, Romania nu are nevoie anul acesta, in mod cert, de niciun euro de la FMI sau de la UE. Nu stim ce se va intampla dupa 2011 pe piete.
  • Vedeti ca in acest moment are mari probleme de plati cea mai mare economie a lumii - SUA. Deci nu pun mana in foc, ca de asta l-am facut, sa avem asigurate 3,5 mld. de la FMI si 1,5 mld. de la UE. Eu sper sa terminam acordul, sa nu avem nevoie sa tragem acesti bani. Daca vom continua programele, procesele de reformare a companiilor, pentru acest an sigur, pun mana in foc, ca nu luam niciun euro de la Fond.
  • Banii de la acest fond nu mai pot ajunge la buget, ci la Banca Nationala. Statul plateste banii in momentul in care ii imprumuta, banii de la Fond s-au dus in mare parte in rezerva BNR, care a emis echivalentul in lei si i-a pus in depozit la Fond. Pe masura ce BNR, la scadentele pe care le are, plateste ratele la Fond primeste inapoi leii pe care i-a depozitat la FMI.
  • Leii ar putea sa fie utilizati in sustinerea altor tari care au nevoie de bani de la Fond, pentru ca leul este convertibil. Deci, aici, nu avem o problema atat de mare.
  • Problema dificila o avem cu partea de la buget care trebuie rambursata si care trebuie rambursata din veniturile bugetului de stat.

Evaluarea ministrilor si absorbtia fondurilor europene

  • Ministrii au fost avertizati sa imbunatateasca rata de absorbtie a fondurilor europene. Evaluarea fiecarui minister este problema premierului
  • Am cerut de la Finante situatia investitiilor pe fiecare minister si eu, personal, sunt multumit de utilizarea banilor pentru investitii. Este pentru prima data cand, in luna mai, constructiile au trecut pe plus, datorita planurilor guvernamentale, ca n-a facut nimeni mari investitii imobiliare in primul trimestru
  • La Ministerul Dezvoltarii s-au cheltuit 98% din banii care trebuiau utilizati intern, sunt multumit de faptul ca au cheltuit banii.
  • As vrea sa intelegem foarte bine mecanismul, pentru ca multi cred ca noi putem lua bani europeni si sa construim drumuri. Se iau bani de la buget, avansuri, apoi banii se deconteaza de la UE. Nu! Bugetul de stat furnizeaza banii, se platesc avansuri, prima etapa, a doua, a treia, pana se termina si pe urma se deconteaza la UE. Daca nu ai bani in buget sa faci lucrarile, sa platesti avansul, nu se pot accesa banii europeni.
  • Singura zona in care poti sa dai niste avansuri mai mari este la lucrarile de infrastructura mare, la Ministerul Transporturilor.
  • Noi nu decontam acum facturi pentru ca am avut un control in care s-au gasit nereguli si a existat o discutie intre Guvern si Comisia Europeana. Daca ne facem treaba cu controlul si acolo unde sunt nereguli le sanctionam prin retragerea banilor, partiala, sau totala, in luna octombrie primim decontarea pentru tot ce s-a facut.
  • Decat sa se faca o stopare a utilizarii fondurilor pe iregularitati, Guvernul trebuie sa dispuna controale la toate lucrarile si sa constate eventualele nereguli. Structurile de plati si de control trebuie puse in legatura cu Guvernul.

Despre ministerul pentru administrarea fondurilor europene: Nu are relevanta numele. Va stabili premierul, coalitia, pe cine desemneaza, dar structura se va crea. In primul rand trebuie sa fie un om credibil la Bruxelles. Nu fac un secret din a va spune ca stiu cine va fi, este convenit cu premierul. Si va fi la momentul la care Parlamentul este aici, dupa vacanta.

Regionalizarea

  • Despre declaratiile premierului ungar Viktor Orban: Niciodata nu va fi momentul ca Ungaria sa-si dea cu parerea care este organizarea administrativa a Romaniei. Ungaria are problemele ei, destul de mari, sa si le rezolve acolo. Deci, orice declaratie de acest gen este neavenita.
  • Regionalizarea nu poate fi sacrificata pentru interesele minoritatilor. Va trebui sa gasim o solutie. Tara asta are 22 de milioane de oameni, iar unguri doar 1,5 milioane. Nu pot fi sacrificate interesele majoritatii, dar si ale minoritarilor unguri, pentru interesele unor politicieni.
  • Vreti sa va spun care este esenta blocajelor? Presedintele UDMR de la Satu Mare nu se mai vede presedinte de consiliu judetean, sau cel de la Bihor sau de nu stiu unde... Pai sta Romania in doi oameni cu interesele lor politice meschine, fie ca ii cheama si Lajos, Ion ori Gheorghe?
  • Va pot spune ca nu mai putin rezistenti sunt si presedintii de consilii judetene romani. Stiu foarte bine ca PDL-ul in fata imi spune DA si in spate au o liota care spune NU.
  • UNPR este singurul care sustine regionalizarea in mod onest, asta pentru ca nu are presedinti in consiliile judetene.
  • Romanii sunt pacaliti de catre oricine, ei nu sunt corect informati.
  •  Ce sa mai spun de grozavia propusa de opozitie - sa mai cream un etaj, sa mai punem un consiliu regional, cand statul asta are ca principala problema birocratia.
  • Formula celor opt regiuni este bine analizata din punct de vedere demografic - au existat studii, nu sunt intamplator fixate cele opt regiuni.
  • Nu voi conteni sa vorbesc despre necesitatea reorganizarii amdinistrative. Eu ca sef al statului nu pot sa le fac, trebuie sa faca partidele treaba asta, in Parlament. Macar am constiinta impacata ca am spus ca trebuie facuta. Reorganizarea administrativa este o urgenta.

Restructurarea Ministerului de Interne

  • Am incerdere intr-o astfel de structura a statului si in MAI, insa el nu este suficient de performant din cauza calitatii slabe a multora dintre politisti, jandarmi si a birocratiei.
  • Imi mai pun oarecari sperante in Igas. Ministrii de interne s-au perindat precum ministrii de finante, dupa doua saptamani uita toti sa mai vorbeasca de reformare, vorbeau ca generalii din institutie. Restructurarea acestor doua institutii - Interne si Finante - este o responsabilitate politica
  • Academia de Politie ia anual sute de copii penreu a tine catedrele profesorilor, apoi ii varsa in sistem. Nu mai avem nevoie de atatia politisti, au fost vremuri cand a fost nevoie de angajari, acum a venit vremea calitatii. Restructurarea trebuie sa se faca pe competente, si nu pe criterii de rudenie. MAI nu va primi bani la rectificarea bugetara.
  • In toamna trebuie modificata legea functionarului public. E legea proasta. Trebuie sa modificam legea pentru ca nu pot unii care au fost luati cu catuse, prinsi, filmati cu bani luati sa fie feriti de restructurare, ei trebuiau sa plece din primul minut cand au fost retinuti de DNA, nu mai aveau ce cauta in vama.

Raportul pe Justitie

  • Strategia adoptata de CSM dupa raportul CE este exact reactia unor birocrati prafuiti, noii membri si-au dat proba incompetentei.Nu aveau ce sa prezinte nu stiu ce strategii, nu stiu ce minuni. Au 17 recomandari.
  • Planul CSM si ICCJ, strategia lor este sa indeplineasca exigentele celor 17 puncte, nimic mai mult nu le cere nimeni. Daca vor sta sa dezbata o strategie cu societatea civila si intre ei sa-si dea cu parerea ne prinde anul viitor si vor fi, asa cum sunt responsabili de problemele pe care le avem cu accesul in Schengen, vor fi responsabili de prelungirea mecanismului sau introducerea altui mecanism
  • Oamenii astia trebuie sa stie doua lucruri esentiale: in primul rand ca ei sunt o putere a statului. Sunt trei puteri: executiva, legislativa si judecatoreasca. Toate aceste puteri au in varf pe unul care se numeste seful statului. Nu-l pot impiedica pe seful statului sa-si exprime puncte de vedere, cu atat mai mult cu cat acestea reflecta corect niste realitati ale Justitiei. M-am cam saturat de sensibilitatile lor excesive. Cand nu vor mai avea puncte negre in rapoartele de la Comisie, cu siguranta n-or sa ma mai auda facand remarci la adresa lor.

Reforma in Educatie

  • Am avut cele mai proaste rezultate la Bacalaureat 2011: daca cititi raportul comisie prezidentiale pentru educatie, veti vedea ca acestea erau evaluarile de acum 3 ani. S-a tergiversat mult introducerea noii legi a educatiei.
  • Reforma Marga a fost un mare esec. Desfiintarea liceelor profesionale, scoaterea tehnicienilor din sistemul de invatamant a fost o mare eroare si acum vedem rezultatele.
  • Trebuie aplicata noua lege cu toata fermitatea si trebuie sa gasim formule sa dam o sansa acestor copii.
  • Sa speram ca in toamna vor lua Bacul cei care au picat acum, iar copiii trebuie sa inteleaga ca nu se mai poate lua examenul copiind. Este si vina profesorilor.
  • Au fost doua socuri in aceasta vara: Bacalaureatul si Titularizarea. Ministerul Educatiei va trebui sa ia masuri - sa concentreze copiii acolo unde exista si profesori.
  • Stiu povestea: "dati-ne bani mai multi si vom fi profesori mai buni". Pe ora de lucru, cadrele didactice sunt printre cele mai bine platite din Romania. Si eu as vrea sa lucrez 16 ore si sa mai fac si meditatii pe urma.

Intrebat despre media obtinuta la examenul de bacalaureat, presedintele Traian Basescu a spus ca nu-si mai aduce aminte, dar ca nu a fost "stralucita". "Undeva pe la 7,40 -7,50", a raspuns seful statului.

Citeste si: