La moartea unui clovn

de Alina Mungiu-Pippidi     Romania Libera
Luni, 31 martie 2008, 1:56 Revista Presei | Opinii/Analize

Alina-Mungiu Pippidi
Foto: Hotnews
A murit zilele acestea un vechi prieten de-al meu, George Pruteanu. Corul fals si galagios de la moartea lui tinde sa ascunda faptul ca aceasta celebritate care a murit saptamana trecuta era un ratat, adica un om exceptional de inzestrat care nu a reusit sa-si valorifice darurile. Ma simt datoare sa scriu despre George, nu pentru el (tacerea ar fi cel mai bun omagiu care s-ar putea aduce memoriei lui), ci pentru toti oamenii sub 35 de ani care au doar o idee vaga cine a fost el si nici o idee cine ar fi putut fi. Necrologul lui scris de amatori se citeste asadar ca o lista de falsuri, pentru ca George nu era de fapt profesor universitar (nu avea nici o acreditare reala), nici ziarist (in toata viata lui nu scrisese o piesa jurnalistica autentica), nici comentator (refacea pe site-ul lui un fel de Romanie Mare mai slaba) si cert nu lingvist (nu a publicat in viata lui o lucrare academica adevarata in acest domeniu). si de fapt ar fi putut fi mult mai mult decat toate astea laolalta.

Ne-am cunoscut la Iasi, unde am fost repede pusa in garda contra lui de oamenii din grupul de disidenti ai lui Dan Petrescu, care nu aveau incredere in el, desi intelectual le era foarte aproape. Reputatia lui inca din 1989 era ca fusese recrutat de Securitate cand fusese prins furand din teribilism niste zacusca si o glastra de flori. Am incercat sa-l aduc la "Convorbiri literare" ca sa aiba si el o slujba, dar nu am reusit, m-a oprit opozitia colegilor. George nu facea lucrurile mai simple, facea vesnic pe nebunul si ne exaspera pe toti. La "Opinia studenteasca" a vrut sa intre intr-o sedinta de redactie unde nu avea ce cauta si de suparare ca nu l-am primit ne-a baricadat pe afara cu dulapuri si maturi. A plecat finalmente la Bucuresti, unde ne-am regasit cateva luni mai tarziu. L-am adapostit in camera mea de hotel cand au venit minerii: am fugit pe usa din spate tinandu-ne de mana.Cand am devenit redactor-sef la trustul Expres, George avea o rubrica la noi. Era un fel de pamflet amuzant. Intr-o zi insa a schimbat tonul. Mi-a dat pe post de rubrica un text lingusitor, penibil, in care facea elogiul tuturor celor in pozitia de a-l ajuta cu ceva, cu mine in frunte. L-am chemat si i-am spus sa continue sa rada de oameni, ca acolo e forta lui, la scris, si ca eu nu public "limbi" pe fata, despre mine sau despre altii. Mi-a explicat ca e singur pe lume, nu are casa la Bucuresti si asa mai departe. I-am replicat ca nici eu nu aveam. El a subliniat ca eu eram pe cale sa ma marit cu un barbat care avea si ca fiecare se descurca cum poate. Colaborarea noastra a luat sfarsit.

Cand am devenit director la televiziune, George a venit de indata sa imi propuna "Doar o vorba sat-i mai spun", emisiune care rulase pe Tele7, un post fara audienta. si-a negociat un contract foarte profitabil pentru el. Dar, cum publicul iubea emisiunea, am acceptat. Problemele au inceput cand ambitiile lui politice au luat in mod neasteptat avant. Mi-a explicat ca este cel mai popular om din Romania conform unui sondaj dintr-un ziar. I-am explicat ca sondajul nu era reprezentativ si ca increderea oamenilor nu se muta de la gramatica la politica. Nu mai era multumit sa fie un simplu deputat taranist si incepuse sa faca propaganda sovina antimaghiara. In unele seri incerca sa aduca subiectul si pe post. Pe masura ce George se lua mai in serios, audienta lui scadea, asa cum ii prezisesem. Pana la urma, departamentul de programe l-a scos de pe ecran, iar eu nu m-am opus. Cam tot atunci l-au expulzat si taranistii din partid.

George fusese un antipesedist convins. Cu toate astea, s-a dus imediat la PSD. Dar la primele alegeri nu a capatat locul pe lista pe care si-l dorea si asa a ajuns la PRM. Scrisese violent contra lui Vadim Tudor. George apartinea unei populatii minoritare. Nu avea ce cauta la nationalisti. Cariera lui de politician nationalist a fost cea mai oribila, ca acei evrei care colaborau cu nazistii. Lipsisem mult din tara si nu mi-a venit sa cred cand m-am intors. Nimeni nu mai vorbea cu el din lumea buna. Devenise doar invitatul favorit al talk-show-urilor de mana a treia, unde nu se duce nimeni.

In anul 2004 George a fost pe lista neagra a Coalitiei pentru un Parlament Curat, pentru traseism. Ne-am vazut intre doua usi la o televiziune. Era o caricatura a lui insusi. Clovn fusese toata viata, dar acum devenise unul patetic, care recita exact ceea ce l-ar fi facut sa roseasca in timpurile lui bune. Fostul autor de filme artizanale porno si traducator din scriitori deocheati francezi, un ateu convins, nu mai vorbea decat despre neam si Dumnezeu. Nu mai convingea. Votantii nu l-au mai ales.

Poate nu e limpede de ce l-am iubit pe George si de ce ramane singurul barbat pe care am incercat sa-l adapostesc de mineri. In primul rand, pentru ca m-a aparat in aprilie 1990, cand am propus la primul congres al ziaristilor liberi ca oamenii care l-au proslavit pe Ceausescu sa nu mai aiba dreptul sa scrie. Eram foarte tanara pe atunci si George cu inca vreo doi s-a asezat intre mine si trupa care a vrut sa ma linseze dupa aceasta propunere. In al doilea rand, pentru ca inainte de a descoperi televiziunea de pierzanie era un intelectual de mare calitate, desi cam decadent, traducea Infernul lui Dante si recita din Apollinaire. Era si un critic literar onorabil, care promitea sa devina un critic chiar foarte bun. Dar nu a dus niciodata la bun sfarsit nici un proiect maret din cele pe care le-ar fi putut face. Era mult mai simplu sa fie vedeta la televizor sau clovn politic.

Clovnul George Pruteanu a fost mult mai tare ca omul de cultura George Pruteanu, de a carui moarte s-a facut finalmente vinovat. Dar aceasta crima s-a petrecut mult mai demult decat vinerea trecuta. Cand Cristian Tudor Popescu m-a certat intr-un articol de-al lui prin 2003 ca i-am spus lui Pruteanu "George" cu lacrimi in ochi intr-o emisiune, in loc sa-l injur cum merita, avea perfecta dreptate. Atunci imi dadusem eu brusc seama ca George Pruteanu al meu era mort si am inceput sa-l plang in direct. De asta azi nu mai am lacrimi la a doua lui moarte, a carei lectie este ca si cel mai mare talent poate muri de prea putin caracter intr-o societate ca a noastra. Asta e singura lectie a tragicomediei care a fost viata prietenului meu George Pruteanu.

Integral in Romania libera.
























5554 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Dar Alina-Mungiu Pippidi nu e un clovn ??? (Luni, 31 martie 2008, 2:31)

    Alex [anonim]

    BA DA ! Alina-Mungiu Pippidi e cel mai mare clovn din Romania si mai presus de toate am observat ca se crede Dumnezeu mai ales ca nu are nici un Dumnezeu :| Sa ii fie rusine !!!!
  • -1 (3 voturi)    
    Clovnerie (Luni, 31 martie 2008, 3:58)

    Ion Codreanu [anonim]

    Alina!Uita -te In oglinda !Vezi ce caracter ai? Pacat ca oglinda nu-ti arata!Birfitoare si cu sufletul urit. Cei ce te-au nascut nu erau moldoveni.Moldovenii iubesc dar tu nu ai nimic sfint.Cred ca ar trebui sa stai in banca ta pina te vei intilni cu "GEORGE"
  • +2 (2 voturi)    
    Doamna Alina Mungiu-Pippidi este sinceră (Luni, 31 martie 2008, 8:01)

    Bălăşanu Constantin [anonim]

    Articolul doamnei Alina Mungiu-Pippidi îmi pare de bun simţ şi o felicit pentru faptul că reuşit să-şi păstreze verticalitatea. Meritul îi este cu atât mai mare cu cât situaţia era delicată. Oamenii, pe drept cuvânt, cred că despre morţi trebuie de vorbit numai de bine. Doamna Alina Mungiu-Pippidi nu cred că îl vorbeşte de rău pe cel dispărut, ci, s-a simţit obligată să rostească adevărul. Aş fi mult mai liniştit dacă aş fi sigur că mai sunt şi alţi intelectuali de marcă în România dispuşi să rostească în mod deschis, adevăruri incomode.
    • -2 (2 voturi)    
      verticalitatea lui MUGIU pipi (Luni, 31 martie 2008, 20:38)

      GYMY [anonim] i-a raspuns lui Bălăşanu Constantin

      care verticalitate?!,aceasta persoana chiar de ar vrea sa se indoaie nu poate din cauza suncilor de pe coapse,se multumeste sa critice si sa carcoteasca fara nici o frica de Dumnezeu pe seama decesului Domnului George Pruteanu,un patriot desavarsit si un OM exemplar.
    • 0 (0 voturi)    
      Domnul Balasanu... (Marţi, 1 aprilie 2008, 10:26)

      Ania [anonim] i-a raspuns lui Bălăşanu Constantin

      ..are cel mai de bun simt comentariu la articolul dnei Mungiu Pippidi. Acesta este adevarul despre domnul Pruteanu.Ca orice om si dinsul a avut si bune si rele.
      dumnezeu sa-l odihneasca.
    • 0 (0 voturi)    
      Verticalitate (Sâmbătă, 10 mai 2008, 18:48)

      dinu d. [anonim] i-a raspuns lui Bălăşanu Constantin

      De atata verticalitate a ajuns o baba cocosata si lipsita de bun simt. Nu i-ar fi rusine. Nu ajunge ea nici la degetul cel mic al D-ului Pruteanu, chir de-ar fi sa coboare in mormant dupa dansul.
  • +3 (3 voturi)    
    Felicitari (Luni, 31 martie 2008, 10:18)

    robert [anonim]

    Felicitari Doamna pentru alegerea adevarului in locul fatarniciei pe care o afisam la fiecare moarte... Felicitari pentru normalitate!? Rau am mai ajuns...
  • 0 (2 voturi)    
    hai sa mintim frumos... (Luni, 31 martie 2008, 10:27)

    gimi [anonim]

    Toti suntem putin histrioni si ne place sa mintim in interes propriu, sau doar ca sa facem povestea mai frumoasa, nu-i asa, doamna Mungiu?
    Nu v-ati putut abtine sa spuneti doar ce era de spus, a trebui sa bagati si mici povesti moraliste, ca aia ca Pruteanu era vinator de case prin Bucuresti, iar dv nu. Dar realitatea nu e cumva invers? El nu s-a agitat cine stie ce, dar la dv primul lucru pe care l-ati facut cand ati venit in Bucuresti a fost sa va luati o casa, cu interventii, prin fostul sistem de stat. Ca asa era in presa pe atunci, se mai rezolvau unele lucruri.
    De aia nu-l atacati niciodata pe fostul dv sef de atunci, Cornel Nistorescu, desi a luat-o complet razna in ultima vreme? pe altii mult mai putin blamabili ca el ii faceti albie de porci, de Nistorescu nici un pis.
    Va leaga unele lucruri din trecut, nu?
    • 0 (2 voturi)    
      toata lumea... (Luni, 31 martie 2008, 10:56)

      perto [anonim] i-a raspuns lui gimi

      Toata lumea din perioada aia stie cum si-a luat Alinuta Mungiu de la primarie prin interventii profesionale si la pret ultra-redus celebrul apartament din Tineretului, pe care l-a vandut mai apoi. Asta inainte sa devina Pippidi.
      Nici eu nu inteleg de ce tocmai spizuratul incepe sa vorbeasca despre funie, cind nu il intrebase nimeni nimic. Astea sint minciuni gratuite, probabil nu se pot abtine ca sa sune povestile mai dramatic.
  • 0 (2 voturi)    
    Lasa-ne d-na Pippi di (Luni, 31 martie 2008, 10:50)

    emil [anonim]

    Stimata d-na poate ceea ce spui este adevarat, dar puteai sa o spui atata timp cat d-l Pruteanu traia, ar fi avut ocazia sa se apare. Acum e usor sa arunci cu noroi si invective peste amintitrea lui.
  • -1 (3 voturi)    
    George Pruteanu, un clovn ? (Luni, 31 martie 2008, 11:20)

    Unu' [anonim]

    George Pruteanu, un clovn ?

    De ce afirmati asta stimata doamna? Nu a fost nici profesor, nici ziarist, nici ligvist... adica, in opinia dumneavoastra era un nimeni, un mascarici de care razi si pe care nu poti sa-l ei in serios...

    Sau trebuie sa cred ca singurii oameni de valoare ai romaniei sunt cei din S.A.R. si asa zisa "societate civila"...

    Sa va fie rusine!
  • -1 (3 voturi)    
    Ipocrizie (Luni, 31 martie 2008, 11:22)

    Anonim [anonim]

    De ce nu ati scris lucrurile acestea pe cand Pruteanu inca traia?

    Articolul dvs "La moartea unui clovn" este o suprema dovada de lipsa de bun simt, respect si delicatete, fata de imaginea omului Pruteanu si fata de sentimentele celor care regreta moartea lui.
    Sunt oripilat de ipocrizia de care dati dovada numindu-l "prietenul meu Pruteanu"

    Acum inteleg de ce se zice "Fereste-ma Doamne de prieteni, ca de dusmani ma feresc singur".

    Doua cuvinte pentru dumneavoastra:
    "Caracterul fara inteligenta poate multe. Inteligenta fara caracter nu poate nimic."

    Daca prietenii dvs vi se aseamana, v-ati gandit cum va suna necrologul dvs? Si ce sentimente v-ar incerca daca ati avea posibilitatea sa-l cititi?

    Pentru mine, Alina Mungiu-Pippidi a murit. Fie-va tarana usoara.
  • -2 (2 voturi)    
    poate e adevarat, dar... (Luni, 31 martie 2008, 11:33)

    alexi [anonim]

    Atata nu inteleg, prin ce difera asa mult d-na Pippidi de Pruteanu? Care sunt marile sale calificari profesionale "oficiale", marile proiecte implinite, cum ii cere lui?
    Prin ce altceva exista d-na Pippidi daca nu tot prin agitatie si dat cu parerea in public, intr-un fel atragator, exact ca el?
    Ce e asta, doamna Pippidi, nu cumva o cearta post-mortem in familia clovnilor?
  • -2 (2 voturi)    
    tu esti o proasta (Luni, 31 martie 2008, 12:43)

    anonim [anonim]

    TU estiu o prosta si un clovn ordinar. parerea mea pentru opinia ta de sters la c*r.
  • -1 (1 vot)    
    clovn (Luni, 31 martie 2008, 16:05)

    Radius [anonim]

    Bai, da murdara poti fi! Crezi ca am uitat cand il preamareai pe Ceasescu in emisiunile tale?
  • +3 (3 voturi)    
    Comentariu (Luni, 31 martie 2008, 17:04)

    Andy D [anonim]

    Stimata doamna,
    este unul dintre cele mai bune articole pe care le-am citit in ultimul timp. De un astfel gen de comentarii avem nevoie atat cat suntem in viata cat si dupa. Ne-am cunoaste mai bine si ne-am analiza mult mai bine prin prizma altuia.
    Sincer, este primul articol scris de dvs pe care l-am citit pana acum si care m-a facut sa scriu acest comentariu. Incepand de acum voi fi un cititor fidel al articolelor dvs.
    Cu respect,
    Andy
    • -1 (1 vot)    
      aberatii (Luni, 31 martie 2008, 21:39)

      Leya [anonim] i-a raspuns lui Andy D

      " De un astfel gen de comentarii avem nevoie atat cat suntem in viata cat si dupa. Ne-am cunoaste mai bine si ne-am analiza mult mai bine prin prizma altuia."


      Mai ales DUPA...o sa te cunosti mai bine, prin PRISMA altuia. Haha! Acum, in viata, te ajut eu sa te cunosti: esti un agramat, iar ceea ce incerci sa scrii nu are nici cea mai mica logica.
  • +3 (3 voturi)    
    un necrolog mai putin obisnuit (Luni, 31 martie 2008, 18:31)

    cititor [anonim]

    Despre morti numai bine!
    Articolul doamnei Alina Mungiu- Pippidi este tot ce poate fi mai bine pentru George Pruteanu. Nimanui (nici chiar mort) nu-i foloseste neadevaruri sau laude nemeritate. Si dupa moarte trebue sa fi cunoscut asa cum ai fost in viata.
  • -2 (2 voturi)    
    Saracu Pruteanu... (Luni, 31 martie 2008, 19:32)

    dorin [anonim]

    se pare ca a fost toata viata copilul de mingi al acestei celebritati care este d-na Pippi Di. Stimata doama, daca Pruteanu a fost un ratat si poate a fost (caci toti suntem niste ratati atata timp cat suntem mai mari sau mai mici in viata asta dar nu ne grijim de viata de apoi) dar ce mari realizari ai domnia ta? In afara de activitatea de ati face nevoile pe mormantul altora nu conosc o alta activitate notabila a domniei tale.
  • -2 (2 voturi)    
    cata nemernicie ... (Luni, 31 martie 2008, 20:06)

    x1 [anonim]

    este in acest necrolog al A.M.
    Dar, cand viata A.M. se va termina (toti murim din pacate), ea si-o va considera de succes ? O viata fara ratari ? Cata ura cosmopolita e in fiinta asta !
  • -2 (2 voturi)    
    De doi bani... (Luni, 31 martie 2008, 20:15)

    Catalin I. [utilizator]

    Titlu de doi bani si comentariu de si mai putin...Lipsa de bun simt ,aroganta,ipocrizie si lipsa de frica de Dumnezeu.Un clovn te face sa razi, chiar daca in inima lui are poate alte probleme (care ii pot fi fatale-vezi si cazul lui Pruteanu) pe cand doamna (?!) Mungiu te intristeaza prin falsa pretinsa "obiectivitate".
  • -1 (1 vot)    
    rasul poporului (Luni, 31 martie 2008, 23:12)

    pantera [anonim]

    Madam PIPI-DI nu crezi ca-ti li[seste ceva ? Pai daca Pruteanu era un ratat , un clovn chemat la diverse televiziuni fara audienta cum se face ca v-ati intalnit pe culoarele acelora ? nu cumva erai de aceiasi teapa ? Pruteanu daca pana in 1989 a fost omul securitatii acum tu a cui esti ? a nemtilor sau pentru cine lucrezi de ne indemni ca sa distrugem toate insemnele comunismului ca sa ai unde sa-ti legeni fundul ala mare ? Vezi proverbul " pe cine nu lasi sa moara nu te lasa sa traiesti " daca nu fugeai cu Priuteanu pe usa din spate poate iti facea "un masaj " minerii. Cum de nu te trage nimeni la raspundere pentru indemnarea romanilor la nerespectarea masurilor legate de NATO ?Pai asa stii tu ca este in democratie ? Sa nu respecti legile ? Ar fi cazul sa-ti analizezi comportamentul si vei constata ,daca inca mai ai puterea sa judeci normal , ca ai un derapaj ,destul de evident. Nu stiu ce poate preda studentilor straini o persoana careia ii lipseste ceva . Oare patronii nu vad ca esti un PIPI-DIIIIII ?Sa-ti fie rusine ca ne faci neamul de rusine.
  • 0 (0 voturi)    
    RUSINE !!! (Luni, 31 martie 2008, 23:24)

    moldovan [anonim]

    SA_TI FIE RUSINE PIPIDI!!!!
  • -1 (1 vot)    
    ALINA MUNGIU ! RUSINE (Marţi, 1 aprilie 2008, 1:43)

    MIRCEA [anonim]

    Ca fost student pot spune din acest moment ca sunteti un personaj JOSNIC ,mai bine zis un INTELECTUAL josnic in nota celor FACUTI sau mai bine zis "clocitzi" in reteaua de burse a lui Sorosh de la inceputul anilor 90 ,care au fost plasati in fruntea asa zisei societati civile.
    Si din banii celebrului escros bursier George Sorosh v-ati facut celebru THINK TANK numit abuziv SOCIETATEA ACADEMICA ROMANA.
    De fapt aceasta denumire care pare ca este a ELITELOR este utilizata abuziv de Oculta lui Sorosh pentru a capata credibilitate in SPATZIUL PUBLIC.
    Recunosc ca am fost unul dintre fanii dvs.apreciindu-va ca analist politic pentru ca de ce sa nu spunem aveti o mare calitate,si anume NU PREA PUPATI in fund pe unul sau pe altul,ma refer la partide sa politicieni,asa cum fac unii asa zisi analisti sa nu le zic intr-un cuvant care incepe si se sfarseste cu litera T.
    Din ce am citit din articol rezulta ca George Pruteanu chiar v-a salvat viata in doua randuri in aprilie si iunie 1990,si cu toate acestea v-ati dezlantuit impotriva lui ,desi este mort facandu-l in toate felurile.Asta este specific ROMANULUI de ULTIMA SPETZA desi ati conferentiat si predat la Universitati de prestigiu din SUA si Occident.Daca v-ar fi facut RAU sau ar fi contribuit in mod negativ la cariera dvs. v-as fi inteles vehementa.
  • +2 (2 voturi)    
    adevaratul pruteanu (Marţi, 1 aprilie 2008, 2:00)

    silviu petcu [anonim]

    deocamdata singurul ziarist care a spus adevarul despre pruteanu.si asta dovedeste ca l-a pretuit asa cum era cu defecte vicii greseli si parti bune.as vrea si eu sa am prieteni macar pe jumatatea doamnei Mungiu care sa-mi spuna in fata cand gresesc.celorlalti le doresc prietenii pe care si-i doresc.mai cititi si alte articole despre pruteanu si veti vedea ca toti cei care n-au dat doi bani pe el cand traia acum il apreciaza caci nu-i asa despre morti numai de bine
    • +1 (1 vot)    
      Beton. (Marţi, 1 aprilie 2008, 10:55)

      ciupi 2 [utilizator] i-a raspuns lui silviu petcu

      Articolul imi aminteste de "vorbitor in numele mortilor"
      de O.S. Card.
      Foarte tare.
      Asa un vorbitor mi-as dori si eu.
      Daca asa ar fi toate necrologurile, am fi poate mai atenti in viata, am sti ca lumea isi va aduce aminte de noi exact asa cum am fost nu : un om admirabil, parinte iubitor, coleg nepretuit....
  • +1 (1 vot)    
    Felicitari (Marţi, 1 aprilie 2008, 9:44)

    viorel [anonim]

    Este foarte greu de inteles oare ,ca doamna Alina Mungiu a scris ceea ce a scris cu dragoste !!??
    L-a prezentat asa cum l-am perceput si eu ,doar vazindu-l la televizor.Desi controversat,desi nu mi-a placut traseismul sau politic,l-am indragit,dadea culoare spatiuli in care se afla.Ce vi se pare atit de grav in a scrie despre cineva ceea ce crezi?
    Unde vedeti ceva care ar putea leza amintirea domnului Pruteanu?
  • -1 (1 vot)    
    despre clovni (Marţi, 1 aprilie 2008, 10:12)

    Margareta Calzone [anonim]

    De fapt in articolul de fata se vorbeste despre "colaborarea" dintre omul de talent Pruteanu si o fanatica netalentata, mai precis Alina Mungiu. A scrie din fanatism nu e totuna cu a scrie din chemare - asa se face ca cineva care scrie din chemare si are si talent produce o carte precum "Cronica unei mari dezamagiri", in timp ce la antipod ii sta un articolash semi-autobiografic, precum cel pe care-l avem in fatza chiar acum.
    Deci d-na Pippidi, am retinut ca v-ati maritat cu tipul care avea casa in Bucuresti. Odata visul asta satisfacut, de ce ne asasinatzi cu caderile astea in derizoriu?
  • -1 (1 vot)    
    NEMERNICO! (Marţi, 1 aprilie 2008, 10:35)

    mihaita [anonim]

    Alina Mungiu, esti o NEMERNICA. Ai supt de la tata tuturor regimurilor ca sa faci fundul ala mare. Nici acum nu ai scapat de accentul moldovenesc deprins in tarana ulitei in care ai crescut. Esti o NULITATE absoluta. Linge-i in continuare pe cei de la putere, poate mai capeti un ciolan.
  • +1 (1 vot)    
    suberb text (Marţi, 1 aprilie 2008, 10:49)

    florin [anonim]

    bravo, superb text, cred ca daca l-ar putea citi iar place si lui George Pruteanu.
  • -1 (1 vot)    
    Dna Mungiu, m-ati dezamagit! (Marţi, 1 aprilie 2008, 11:25)

    profa [anonim]

    Nu pun la indoiala cele scrise de dvs in acest articol. Uitati insa ca Omul Pruteanu abia a fost ingropat.
    Daca va mai considerati si prieten, al lui atunci cu atat mai mult putina tacere pentru memoria celui disparut(cu bunele si cu relele lui)ar fi fost de apreciat. In acest context, textul dvs ramane doar o rautate nedemna de un intelectual cu pretentii.
  • +1 (1 vot)    
    right! (Marţi, 1 aprilie 2008, 11:35)

    fff [anonim]

    ... din pacate, dna Pippidi are perfecta dreptate. Din pacate, lipsa de caracter, de disciplina, si, in exstenso, de bun-simt sunt motivele esecului de secole al acestui popor, de altfel atat de inzestrat. Daca Romania nu a reusit sa aiba la ora actuala pozitia meritata in lume - se datoreaza, in primul rand, acestui blestem, acela de a fi "branza buna in burduf de caine". Fara fals nationalism.
  • -1 (1 vot)    
    Ciudata, ca de obicei! (Marţi, 1 aprilie 2008, 11:51)

    Popescu Ovidiu [anonim]

    Nu conteaza ca se vorbeste despre Pruteanu. Asa vorbeste aceasta duduita despre toti. Cred ca scaunul pe care sta e mai inalt decat teancul de carti pe care l-a citit. Si mai cred ca de oameni "inteligenti" geme lumea. Unde or fi oamenii de caracter?
  • -1 (1 vot)    
    Lasitate (Marţi, 1 aprilie 2008, 12:11)

    eugen [anonim]

    Cred ca autoarea da dovada de lasitate si lipsa de caracter.
    Textul nu este un necrolog, ci ganduri pe care ea le/a retinut zeci de ani, ca sa le spuna in spatele "prietenului ei" ei mort.
  • 0 (0 voturi)    
    Judeca, dar nu judeca (Marţi, 1 aprilie 2008, 12:19)

    Alias [anonim]

    Cam asa s-ar traduce maxima dupa care ar trebui sa scrie cineva un necrolog.
    Articolul este excelent, dar, din pacate, te lasa in aer. Nu iti ofera ancora promisa subliminal si asta deoarece autoarea are, si ea, multe urcusuri si (poate mult mai multe) coborasuri.
    Oarece decenta (in sensul foarte larg al cuvantului) de-a lungul vietii iti da dreptul sa scrii un necrolog. Dar nu si talentul! Din pacate, cei decenti nu au talent, de aia scriu chestii sforaitoare si pravoslavnice.
  • 0 (0 voturi)    
    dreptate, dar cruzime sufleteasca (Marţi, 1 aprilie 2008, 17:38)

    doc [anonim]

    aveti dreptate. cand v-am citit ieri comentariul prima oara, am simtit ca aveti cu adevarat dreptate.

    totusi, astazi, ceva-mi ramasese ca un gust amar in suflet, si mi-am dat seama acum ce era: cruzimea. cruzimea dumneavoastra. cruzimea ma ingrozeste intotdeauna.

    si o chestiune de stilistica. aceste executii ale luciditatii, aceste ferpare-linsaj sunt specialitatea Balcanului. Nu le veti citi in Franta, in Marea Britanie, in tari cu o crusta civilizatoare cat de cat formata. Aceste tipete de drag si de blestem, la mormant, sunt o specialitate a topeniei si subcivilizarii Estului, din pacate..

    deci ati avut dreptate? da. Dar ati fost cruda si mai putin indragostita de civilizatie.
    • 0 (0 voturi)    
      despre (Marţi, 1 aprilie 2008, 21:14)

      Livia Smeu [anonim] i-a raspuns lui doc

      Imi pare rau, Alina, dar esti o vaca, si fac aceasta remarca cu teama sa nu jignesc aceste animale utile.
  • 0 (0 voturi)    
    Abject (Marţi, 1 aprilie 2008, 21:18)

    alina [anonim]

    Stiu nenumarate persoane care au izbucnit spontan in lacrimi la aflarea acestei incredibile disparitii dintre noi....nu stiu pe nimeni care sa aiba vreo umbra de simpatie sau apreciere pentru aceasta individa.

    Dumnezeu sa il odihneasca in pace pe distinsul roman, om de cultura George Pruteanu.
    • 0 (0 voturi)    
      A vorbi in necunostiinta de cauza. (Sâmbătă, 5 aprilie 2008, 14:49)

      Stan [anonim] i-a raspuns lui alina

      Alina problema nu este ca dna Mungiu spune ce spune. Problema este ca Pruteanu nu a fost om de cultura. Pruteanu in tara formelor fara fond a fost si el o forma fara fond. Un bun de gura si atat. Asa ca daca spui Dumnezeu sa-l odihnesca spune in continuare pe George Pruteanu nu pe omul de cultura....
      Om de cultura esti dupa ce publici lucrari stiintifice recunoscute de comunitatea oamenilor de cultura. In fond oricare dintre noi isi poate pune pe usa casei titulatura pe care o doreste asta nu insemna ca si este ce zice ca este.
  • 0 (0 voturi)    
    pipidi (Duminică, 6 aprilie 2008, 0:11)

    dariusistape [anonim]

    Nu cred ca madam pipidi clameaza sinceritatea in acest articol. Precizarile ei lase vin cam tarziu din moment ce stie ca mortii nu dau replici. Parerea mea sincera despre cei ce sunt de acord cu ea este ca sunt din aceia care isi pun pe usa apartamentului tablita cu profesia inainte si numele la urma. Oricum la ce i-a folosit ? Ca sa se simta mai bine ea si cei care au aspiratii ...inalte . Curajul ei e lasitatea . Sunt curios ce necrolog i-ar fi scris dl. Pruteanu ei ....dar deja am inceput sa rad.....


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version