AUDIO Dorin Chirtoaca : Moldovenii nu sunt europeni de mana a doua. Lobby-ul romanesc in favoarea noastra este corect    

de RFI     RFI Romania
Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:13 Revista Presei | Radio TV

Dorin Chirtoaca
Foto: AGERPRES
Locuitorii din Republica Moldova nu sunt oameni de mana a doua si nici jumatati de buletin. Ei au tot dreptul sa fie cetateni ai Europei si pentru asta Moldova are nevoie de sprijin, a declarat primarul Chisinaului, Dorin Chirtoaca, intr-un interviu pentru RFI. El apreciaza ca lobby-ul facut de Romania in favoarea tarii vecine este „firesc, corect, sanatos si necesar”. Chirtoaca mai cere investitii romanesti in Republica Moldova si chiar o conducta de gaze din Romania care sa alimenteze tara sa, pentru a-i reduce dependenta fata de Est.

Asculta interviul cu Dorin Chirtoaca



Descarca interviul in format MP3




Iata declaratiile facute de Dorin Chirtoaca:
  • Prioritatile sunt cunoscute de ani de zile : acordul de parteneriat european, pentru o integrare accelerata a Republicii Moldova in Uniunea Europeana, de asemenea preluarea acquis-ului comunitar de catre Republica Moldova, apoi interconectarea sistemelor energetice, pentru a avea mai multa independenta, la propriu, pentru Republica Moldova si mai putina dependenta fata de Est, la fel, interconectarea sistemelor de aprovizionare cu gaz si chiar o conducta care sa lege Romania si Republica Moldova, in asa fel incat sa nu depindem suta la suta de Gazprom si tranzitul gazului prin Ucraina, Romania are totusi o autonomie de 70%. Energie, energia electrica, energia termica, gazul sunt principalele resurse necesare pentru viata omului. Restul, ne descuram, apa, toate astea, le avem. Dar acestea sunt in primul rand necesare, apoi este vorba de investitii, pentru ca si in Republica Moldova sa apara mai multe locuri de munca, sa apara salarii decente si o perspectiva pentru fiecare. Astazi, lumea pleaca in continuare peste hotare, ceea ce nu este in regula.
  • Cetatenia romana ar fi prima cerinta a locuitorilor Republicii Moldova si in sensul acesta trebuie modificata chiar legea cetateniei, pentru ca astazi, chiar daca s-a vorbit despre Agentia Nationala pentru Cetatenie, aceasta, conform legislatiei in vigoare va permite acordarea cetateniei doar acelor solicitanti care in prezent au domiciliul sau resedinta in Romania, or acestia sunt in mare parte elevii si studentii din Republica Moldova. Cei care solicita cetatenia romana avand domiciliul in Republica Moldova sau in alta parte in continuare trebuie sa stea la consulat, or marea majoritate sunt aici, nu in Romania, cei care cer cetatenia.
  • Fara discutii (ca procedurile sunt greoaie in prezent - n.r.), nu doar accelerare, trebuie simplificat foarte mult mecanismul. Din sutele de mii de deponenti, de solicitanti din Republica Moldova - se vorbea chiar de cifra de un milion - marea majoritate, conform legislatiei actuale sunt obligati sa depuna dosarul la Consulatul din Chisinau. Or este imposibil ca un numar de cateva sute de mii de oameni sa reuseasca in decurs de cateva luni sau chiar cativa ani sa-si rezolve problema la consulate. Exista o capacitate fizica a institutiei de a primi dosare, sute de mii nu pot fi primite la consulat. Agentia pentru cetatenie despre care s-a vorbit, cu birouri in judetele limitrofe, in judetele de pe granita, nu prevede deocamdata legislatia Romaniei posibilitatea ca si acolo sa fie posibil de depus dosarele. Aici trebuie modificat.
  • Lobby-ul Romaniei mi se pare firesc, corect, sanatos si necesar. Astept sa fie desfasurat si in continuare la cea mai mare capacitate, pentru ca Republica Moldova si cetatenii Republicii Moldova nu sunt oameni de mana a doua, a saptea, nu sunt jumatati de buletin. Au tot dreptul sa fie si ei cetateni ai Europei, asa cum sunt si cetatenii Romaniei cetateni ai Europei si pentru asta evident ca avem nevoie de sprijin.
Declaratiile lui Chirtoaca a venit in aceeasi zi in care presedintele roman Traian Basescu a inceput o vizita de doua zile la Chisinau. . Un eveniment asteptat cu interes la Chisinau si urmarit cu atentie chiar si la Moscova.


Citeste mai multe despre   



















1785 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Stefan vegheaza de la Putna (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:28)

    im [anonim]

    Foarte bine. Totul trebuie facut temeinic, fara graba. Va veni si sprijin romanesc, european, american.
    Dupa doua secole de asuprire ruseasca, in curind vom fi impreuna in Europa, departe de vremurile negre.
    Doamne ajuta-i pe romani!
    • 0 (4 voturi)    
      Corect (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:35)

      DlGica [anonim] i-a raspuns lui im

      Ai grait corect Stefane.
      Ajuta-i Doamne pe Romani !
  • -6 (12 voturi)    
    Faza cu conducta e tare... (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:36)

    mircea [anonim]

    Toata Europa depinde de jegosii de rusi iar Chirtoaca vrea sa reduca dependenta de rusi tragand o conducta din Romania! Pai Romania de unde ia 25% din gazele pe care le arde?
    • +3 (7 voturi)    
      mmm (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:46)

      Deepstereo [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      Nabucco?:)
      • -4 (6 voturi)    
        Raspuns: (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:06)

        Pshkin [anonim] i-a raspuns lui Deepstereo

        Na tribuku! :-)
      • -1 (3 voturi)    
        Nabucco?! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:04)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui Deepstereo

        Nabucco e doar o fantezie! s-a tot vb de Nabucco si nu s-a construit nici un metru de tzeava....
    • +5 (7 voturi)    
      da, e tare (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:58)

      Mihai-G [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      Da, chiar e tare faza. Ce e asa de greu de realizat ca Romania ar putea ajuta Moldova daca ar taia rusii gazul (cel putin pe termen scurt).
      In timpul crizei gazului din 2009 Romania a dovedit ca are resurse si ar fi putut vinde gaz unor tari din jur daca ar fi avut conducte pentru a face asta.

      Pe langa rezervele de gaz pe care le are acum Romania, o astfel de conducta se face cu gandul la viitor cand si Romania va avea si alte surse de aprovizionare (Nabucco, terminalul de gaz lichefiat de la Constanta).
      Mai deschide-ti si tu mintea putin.
      • +1 (1 vot)    
        Tu vorbesti?! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:08)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui Mihai-G

        Eu am mintea deschisa, dar ceea ce spui tu sunt doar niste proiecte pe hartie...nu s-a demarat nimic! Poate ar trebui sa deschizi tu ochii si sa vezi ca realitatea e putin diferita! Viitor?! De unde sti ca in 20 de ani nu o sa se descopere surse de energie alternativa care vor face gazul nerentabil?!?! Viitorul pe termen lung are multe necunoscute...
        • -1 (1 vot)    
          raspuns (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 14:08)

          Mihai-G [utilizator] i-a raspuns lui mircea

          Exista acorduri semnate, surse de finantare identificate, nu doar "niste proiecte pe hartie".

          Daca se vor gasi surse de energie alternativa cu atat mai bine. Nu mai facem o conducta intre doua tari in urmatorii 5 ani pentru ca in 20 de ani se vor descoperi acele surse?

          Proiectul de conectare a Romaniei si Moldovei nu este unul pe termen lung ci unul ce tine de viitorul apropiat., in care gazul va juca inca un rol important, fie ca o vrem sau nu.
    • +2 (6 voturi)    
      Pentru informarea ta (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:59)

      Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Circa 70% din gazele folosite in Romania sunt din resurse interne
      • 0 (2 voturi)    
        Tu sti sa citesti?! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:10)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui Un roman anonim

        Eu am spus ca luam 25% de la rusi....deci restul is intern!! Citeste mai bine mesajul meu!! Si pt informarea ta, productia interna a atins maximul si scade...in 15 ani ramanem fara gaz!!!
      • 0 (0 voturi)    
        barrrrr (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 18:10)

        miranda [anonim] i-a raspuns lui Un roman anonim

        Probabil din cauza asta, cand au taiat rusii gazele acum un an , au tremurat romanii ca niste prosti. Ai memorie scurta se pare.
    • +3 (5 voturi)    
      Nu-i chiar asa (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:02)

      Lucian [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Romania dispune de facilitati de stocare a gazelor care-i permit sa amortizeze fluctuatiile debitului furnizat de rusi, indiferent de cauzele acestora. Asa se face ca anul trecut cand jumatate din Europa dardaia de frig din cauza crizei gazului Romania nu a avut de suferit. Ai auzit de conceptul de "buffer"?
      • 0 (0 voturi)    
        buffer (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 18:03)

        miranda [anonim] i-a raspuns lui Lucian

        Si cat de mare este "buffer"-ul asta? Atat de mare cat sa ne punem cu rusii in toiul unor ierni ca asta prin care trecem?
    • +5 (7 voturi)    
      ?? (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:04)

      ion daniel [anonim] i-a raspuns lui mircea

      ideea e ca atunci cand taie rusii gazul sa aiba si ei posibilitatea sa nu moara de frig. Plus ca noi avem posibilitatea ca in viitor sa luam gazele din alta parte, ei nu au cum, decat de la noi sau ucrainieni
  • -9 (13 voturi)    
    nu moldovei (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:50)

    un roman [anonim]

    nu ne trebuie moldovenii,nu ne trebuie moldova cu ai ei racheti,rusi,ucrainieni si cine stie ce mai este pe acolo,nici liderii ei de azi nu cred in romania cum nici noi nu prea credem in moldova,vedeti cati ani a fost la conducere voronin du pa mircea snegur si atunci va edificati,avem noi si asa destule probleme ce ne-ar mai trebui una problema colosala ca moldova
    • 0 (0 voturi)    
      razna (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 17:32)

      florin [anonim] i-a raspuns lui un roman

      Romanule!: Cum adica nu-ti trebuie moldovenii si Moldova? moldovenii nu sunt tot romani, iar Moldova(pana la Nistru) nu e tot pamant romanesc? Ca nu-ti plac rusii, ucrainienii, bulgarii sau gagauzii care sunt in minoritate(cu totii impreuna sunt mai putin de 20% din populatia RM) mai inteleg, dar ce te faci cu majoritatea de 81% care sunt romani ca si noi cei de dincoace de Prut? daca tot avem probleme, si nu usoare nu trebuie sa ne ajutam intre noi romanii?
      • -1 (1 vot)    
        moldova (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 18:07)

        miranda [anonim] i-a raspuns lui florin

        Cred ca romanul a vrut sa spuna ca nu avem nevoie de un razboi cu rusii ca sa putem lua inapoi Moldova. Ca daca minoritatile alea incep sa tipe, Moscova poate trimite niscaiva trupe sa le apera si nu cred ca tinerii nostri drogati mai pot apara ceva. Si sa nu credeti ca NATO sau EU or sa sara in ajutor.
        • 0 (0 voturi)    
          moldova (Vineri, 29 ianuarie 2010, 1:21)

          florin [anonim] i-a raspuns lui miranda

          Nu era vorba de nici un razboi (pe care cine l-ar dori?).
          Pe de alta parte, nu cred ca ar trebui sa ne fie frica de ce s-ar intampla in cazul unei uniri RM-Romania (consimtita democratic de ambele parti) in interiorul NATO si al UE.
          Avem exemplele tarilor baltice unde minoritatea rusa depaseste procentual cu mult suma minoritatilor din actuala RM. Intr-un stat roman unit ei vor fi si mai putini.
          In ciuda unor frictiuni la nivel diplomatic si nu numai cu Rusia - vezi scandalul monumentelor sovietice, "atacurile cibernetice" , etc - tarile baltice se afla in siguranta sub protectia NATO si UE.
          Tinerii nostrii - nu cred ca sunt mai mult "drogati" decat cei de oriunde din UE de ex.
  • -6 (10 voturi)    
    . (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:52)

    second hand [anonim]

    Corect. Moldovenii nu sunt de mana a 2-a, sunt de mana a 3-a... romanii sunt de mana a 2-a.
    • -1 (1 vot)    
      mai exact (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 16:19)

      Sakura [utilizator] i-a raspuns lui second hand

      Românii poate sunt de mâna a doua, poate a treia, dar moldoveni clar sunt rebuturi.
  • +4 (4 voturi)    
    TREBUIE SA-I AJUTAM (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:21)

    Ion [anonim]

    Daca asa este geografia, iar unele tari sunt asezate intr-un loc mai bun decat altele..............
    Trebuie sa-i ajutam prin toate mijloacele deoarece suntem frati LATINI, in plus noi de aici nu stim cum este jugul rusesc (noi nu am avut niciodata in sudul Romaniei rusi, ucrainieni care nu sunt sfinti).
    Mai multe proiecte economice, sociale, mai multe burse etc.
  • -1 (3 voturi)    
    Credinta (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:44)

    Stefan [anonim]

    Doamne,ajuta-i pe romani.!
  • -1 (5 voturi)    
    Hahaha ! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:09)

    Dani [anonim]

    A confundat Cahul cu Kabul ! :))))
    Halal presedinte ! :))))
    • +2 (2 voturi)    
      ba "badea".... (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 15:45)

      aciduzzu [anonim] i-a raspuns lui Dani

      .... e doar o gresala de pronuntie, nu o confuzie geografica.
      Halal!
  • +1 (1 vot)    
    conducta Ro-RM (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:48)

    mi2y [anonim]

    ....e buna faza cu conducta. Dac-o incepem acum.....probabil va fi gata cand vom avea autostrazi in Romania. ......Mai reveniti cu picioarele pe pamant Domnilor!
    • -1 (1 vot)    
      autostrazi sau autostrada? (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 15:49)

      aciduzzu [anonim] i-a raspuns lui mi2y

      Deja avem una......
  • -1 (1 vot)    
    Moldova (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:49)

    Alexandru C [anonim]

    Dar nu vreti voi sa-l luati pe Basescu sa va bage in UE? Si asa l-ati votat 95%. Faceti-i o propunere.
    O sa va dezvolte si turismul ca vine cu Nutzi. O sa va faca Berceanu autostrazi pe hartie si din gura ca altfel nu e in stare. Poate vine si Videanu sa va bordurizeze.
    • +1 (1 vot)    
      mda! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 15:46)

      aciduzzu [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

      si stu sa ramai aici cu Topaiala Violeta?
  • +1 (1 vot)    
    Romania-Moldova (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:58)

    miky [anonim]

    Domnu' Chirtoaca, treziti-va, sforaiti cam tare!
    • -1 (1 vot)    
      sforitul national! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 15:48)

      aciduzzu [anonim] i-a raspuns lui miky

      Daca ar "sforai" macar jumatate din politicienii nostri asa cum "sforaie" primarul din Chisinau, rezolvam multe pana acum....
  • 0 (0 voturi)    
    Basarabenii nu sunt cetateni de mana a doua (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 19:23)

    canada [anonim]

    nu sunt dar bucurestii ia facut nu numai ia tradat deatatea ori .

    clanul comunist si stalinist si din coa si din colo de prut nu a servit poporul si tara ci interesele lor personale si ale strainilor .

    sa ajuns ca si limba si istoria unui popor si tara sa fie schibata,propagata nu numai jaful masiv de pe un popor si tara ruinata de comunism si stalinism.
  • 0 (0 voturi)    
    visele lui chirtoaca (Joi, 28 ianuarie 2010, 1:55)

    miky [anonim]

    ....Eu nu va vreau, fiindca sunt prea sarac sa mai platesc eu si copilul meu "taxa de reintregire". Mai bine ma mut in UE si dau bani lui Merkel sau sarkozy, decat sa-i fure trio-ul B-V-Berceanu, sub motiv ca tara investeste in Basarabia!....Voi aveti incredere?
    • 0 (0 voturi)    
      Merkel (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:18)

      kinn [anonim] i-a raspuns lui miky

      Da, mai bine muta-te in Germania si plateste-i lui Merkel taxa de reintregire a Germaniei.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri