Romania ar putea obtine o derogare de la Bruxelles in ceea ce priveste sumele pe care trebuie sa le detina pentru cofinantarea unor proiecte, a declarat la RFI Romania fostul ministru de Finante Daniel Daianu. El precizeaza ca autoritatile europene ar putea renunta sa mai ceara Romaniei, macar pentru un an, cofinantarea unor proiecte sau ar putea micsora nivelul sumelor cu care trebuie sa participe Bucurestiul.

  • "Ar trebui sa ajungem la o intelegere cu CE astfel incat procedurile de accesare a fondurilor sa se faca in asa fel incat Romania sa fie obligata sa cofinanteze cat mai putin sau chiar sa i se permita sa renunte la cofinantare, fara ca transferul de fonduri sa fie afectat.
  • Desi unele proceduri au fost flexibilizate, nu este destul, avand in vedere situatia complicata chiar dramatica a unor tari nou intrate in UE.
  • Am sentimentul ca cei de la CE asteapta unele  propuneri concrete care sa fie insotite de o intelegere din partea guvernelor  care solicita o noua formula de transfer de fonduri, intelegere ca nevoia de consolidare bugetara nu este o cerere nemotivata a Bruxelles-ului. Eu zic ca se poate!", spune fostul ministru de Finante.

Pe de alta parte, Daniel Daianu spune ca atragerea de fonduri europene nu trebuie contrapusa aderarii la zona euro.

Explicatiile vin in urma interviului acordat de ministrul Transporturilor cotidianului "Evenimentul Zilei". Radu Berceanu ia in calcul amanarea adoptarii monedei euro in schimbul dezvoltarii infrastructurii. Concret, ministrul doreste marirea deficitului bugetar peste limitele acceptate de oficialii Uniunii Europene, pentru a avea fondurile necesare in demararea lucrarilor de infrastructura.

Tinta de deficit convenita cu FMI si UE este de 5,9% iar aderarea la zona euro presupune un deficit mai mic de 3 procente, stabilit prin Tratatul de la Maastricht. Asa ca romanii au de ales: moneda europeana, conform calendarului stabilit (2014-2015), sau mai multi kilometri de autostrada.

Ministrul Transporturilor spune ca in acest an, ar putea fi finalizati 100 de kilometri de autostrada, care s-ar adauga celor 350 pe care Romania ii are deja.