Tarile sarace se imbogatesc, pretul benzinei creste si planeta se incalzeste. Rezultatul: o noua specie de masini pentru secolul al XXI-lea: mai cool, mai ieftine, mai compacte ca niciodata. Cand pretul benzinei a explodat vara trecuta, Millie Richardson – o femeie de 55 de ani din Lawrenceville, New Jersey –, si-a zis ca s-a saturat de mini-dubita sa.

Asa ca si-a schimbat Dodge-ul Caravan cu un Nissan Versa (Tiida in Europa) de 17.000 de dolari, o masina de clasa medie-mica ce consuma mai putin de 8 litri/100 km. Ii place ca face economii la pompa, dar e si mai incantata de cat de spatioasa e micuta ei masina. „Fiul meu are doi metri si a condus- o“, se minuneaza ea. „Deci e mica, dar e mare – are sens ce spun?“

Dar ce are si mai mult sens pentru Richardson este masina de 2.500 de dolari despre care a auzit ca a fost lansata in India luna trecuta: Tata Nano. Chiar daca nu exista inca planuri sa fie adusa in America, Richardson se arata pregatita pentru acel moment. „Doamne, ce mi-ar placea sa conduc una“, spune ea. „Mi s-ar parea ca o masina de unica folosinta. Avem atat de multe lucruri in viata noastra care sunt de unica folosinta – de ce nu si masini de unica folosinta? Ar fi atat de ieftina ca ti-ai putea permite tot timpul una noua“.

Trendul mini

In universul auto, mini a devenit noul mare. Impulsionate de cresterea puterii de cumparare din pietele emergente, pretul benzinei tot mai mare si ingrijorarea privind incalzirea globala din tarile dezvoltate, vanzarile de masini mici intra intr-o treapta superioara. Pana in 2012, analistii se asteapta ca, pe tot globul, clientii sa cumpere un numar-record de 38 milioane de masini de clasa mica anual, cu 65% mai mult fata de acum un deceniu. In Europa de Vest, piata de automobile micro – cele mai micute de pe sosele – este estimata sa creasca cu aproape 50% pana in 2011, fata de 2004.

Chiar si in Statele Unite – taramul celor mari – vanzarile de masini mini se asteapta sa creasca cu 25% pana in 2012, la 3, 4 milioane, in timp ce vanzarile de SUV- uri si camionete continua sa stagneze. Anul trecut, vanzarile in clasa subcompacta (medie-mica) au crescut cu 33, 7% in Statele Unite, tractate fiind de modele de succes precum micuta Toyota Yaris si Mini Cooper. Si Daimler a avut 30.000 de comenzi pentru Smart Fortwo – un model de trei metri lungime – inainte de lansarea de luna trecuta din SUA. „Nu e un moft“, spune Dave Schembri, presedintele Smart USA. „Este un trend“.

Ambuteiaj mondial in perspectiva

Dar masina care starneste cel mai mare zbucium nici nu a ajuns pe sosele inca: Nano. O masina la pret de laptop transforma totul. Chiar inainte sa ajunga la vanzare, Nano schimba regulile drumului in industria auto si insasi societatea. Milioane de navetisti de pe pietele emergente pot detine acum transport pe patru roti, ajungand la o mobilitate nemaiauzita pentru mase.

Dar Nano si preconizatii sai rivali vor duce si la cresterea aglomeratiei si a incalzirii globale, la mortalitate crescuta pe sosele si cerere mai mare pentru petrol. In timp ce lumea se apropie de 1 miliard de vehicule in circulatie, Nano si tagma sa indica o perspectiva infricosatoare: un ambuteiaj mondial.

Daca restul lumii incepe sa cumpere masini in acelasi ritm ca America, „parcarea globala“ va avea pana la 5, 6 miliarde de vehicule, spune Sean McAlinden de la Centrul pentru Cercetare Auto din Ann Arbor, Michigan. „Nano este echivalentul secolului al XXI-lea pentru Model T“, spune John Wolkonowicz, analist auto la Global Insight, referindu-se la modelul lansat de Ford la inceputul secolului trecut. „Nano va pune lumea a treia pe roti si asta va avea un impact de anvergura. Va afecta fiecare cetatean al lumii“.

Money Express