Lyle Watters, directorul de strategii al Ford in Europa si artizanul achizitiei de la Craiova, ne spune ce fel de angajator este producatorul auto american si la ce se poate astepta Cetatea din Banie.

In presa internationala, numele Ford a aparut in stiri negative, despre restructurari si pierderi. Cum ar trebui sa priveasca aceste lucruri craiovenii si romanii in general?

Fara indoiala, compania Ford continua sa treaca printr-o perioada mai grea in SUA. Este insa interesant si incurajant ca, in ciuda dificultatilor din America, echipa de management a companiei a avut totusi curajul si increderea sa cumpere fabrica de la Craiova. Asta spune enorm de mult. Ford nu s-ar fi angajat intr-un proiect de o asemenea anvergura, cu asemenea investitii, doar pentru ceva pe termen scurt. In toate planurile exista un element de „speranta“ si de incertitudine, dar guvernul roman a obtinut un contract cu garantii si penalitati pentru a se asigura de anumite investitii.

Tranzactia: un succes pentru Romania

Ce le spuneti celor care afirma ca Ford a obtinut un chilipir?

Le-as spune sa se uite la intregul context. Avem in plan sa atingem un nivel al fortei de munca de 7.000 de oameni si, de obicei, efectul de multiplicare in regiune este de patru sau cinci locuri de munca create de aparitia fabricii pentru fiecare loc de munca din interior. Din 2012, Ford va cheltui un miliard de euro pe an in Romania. Tranzactia este un succes enorm pentru tara dv., nu numai pentru Ford.

Vi s-a cerut mita, fie in mod direct sau indirect?

Ma bucur ca m-ati intrebat. Nici mie, nici membrilor echipei Ford nu ni s-a facut nici macar o aluzie la asta, niciodata pe parcursul procesului.

Ce fel de angajator este Ford?

In primul rand, Ford este un angajator integru, un angajator pentru care siguranta oamenilor la locul de munca este prioritatea absoluta si un angajator care se implica in comunitatea locala. Vrem sa atragem si sa pastram oameni talentati. In viitor, vrem sa ne implicam in comunitate, sa cream si sa cultivam legaturi cu invatamantul universitar, de exemplu, atat pentru a-i sprijini, dar si pentru a dialoga despre programele de pregatire pentru industria auto. Ford vrea sa utilizeze talentul angajatilor indiferent de unde vin ei. Este posibil ca unii dintre liderii de maine ai companiei sa se fi nascut la Craiova.

Renault, cu care concurati, se confrunta cu un conflict industrial in Romania. Cum priviti aceasta situatie?

Nimanui nu-i plac astfel de situatii, dar este responsabilitatea Renault sa o rezolve si nu as vrea sa comentez despre alta companie decat Ford. Noi avem zeci de ani de experienta a dialogurilor cu sindicatele peste tot in lume.

Evenimentul Zilei