Din ce in ce mai multe locuinte constituite ca garantii la credite sunt scoase la vanzare. Din lipsa de cumparatori, pretul ajunge si la jumatate din valoarea initiala. „Fata de anul trecut, numarul dosarelor de executare silita a crescut in medie nationala cu circa 70%. In noiembrie fata de octombrie, cres­terea este de circa 12%”, a declarat pentru Cotidianul Iulian Urban, seful unei importante companii specializate pe recuperare de creante. In cifre absolute, aceasta inseamna ca, pana la finele lunii noiembrie, fusesera scoase la vanzare aproximativ 6.000 de locuinte folosite pentru garantarea unui credit bancar. In zona Floreasca, de exemplu, a fost scos la vanzare de catre o banca importanta din Romania un apartament cu doua camere al carui pret de adjudecare a fost de numai 50.000 de euro, adica mai mic cu aproximativ 40% decat valorile practicate in zona.

Dacia trage pe dreapta pana in 2009. Dacia va relua astazi productia, dupa mai bine de jumatate de luna de pauza. Uzina de la Pitesti va functiona insa pentru numai trei zile, urmand ca activitatea sa se reia peste o luna. Dupa aceste trei zile de lucru, activitatea urmeaza sa fie oprita din 11 decembrie pana in ianuarie, din cauza scaderii drastice a cererii pe majoritatea pietelor unde constructorul auto este prezent. Vanzarile Dacia in Romania au scazut cu 52,3% in noiembrie, de la 9.850 de unitati la 4.698 de masini, declin-record pentru constructorul roman de automobile, informeaza Cotidianul.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a initiat un control la actele constitutive pentru toate companiile rezultate in urma procesului de separare a activitatilor de distributie si furnizare (unbundling) a electricitatii si gazelor naturale pentru fostele societati Electrica Dobrogea si Banat (cumparate de Enel Romania), Distrigaz Nord (detinuta de E.ON Gaz Romania) si Distrigaz Sud (divizie a Gaz de France). Masura a fost solicitata de Comisia Europeana (CE), care, in urma monitorizarii proceselor de vanzare, a ajuns la concluzia ca actele de privatizare ar putea include prevederi care ar conferi statului roman unele drepturi, ceea ce ar duce la incalcarea directivelor privind libera circulatie a capitalurilor in spatiul comunitar, informeaza EvZ.

Pentru reducerea costurilor, executivul a hotarat ca brazii sa fie impodobiti si amplasati doar in anumite spatii ale institutiilor publice si nu in fiecare birou, precum si diminuarea drastica a cheltuielilor cu materiale promotionale, precum agende, felicitari, pixuri, calendare sau ceasuri. Pe vremuri de criza, guvernul taie si din abonamentele institutiilor publice la ziare sau la reviste, functionarilor fiindu-le recomandata citirea acestora pe internet, scrie EvZ.

Faptul ca Romania va fi in urmatoarea perioada printre putinele state din Europa si chiar la nivel global care se vor putea lauda cu o crestere economica buna, de 3-5% anul viitor, ar putea reprezenta un avantaj foarte important in competitia cu alte state din regiune pentru atragerea investitiilor straine. Recesiunea globala i-ar putea determina pe investitorii straini sa dezvolte proiecte in economii ca ale Chinei, Indiei, Egiptului, Slovaciei sau a Romaniei, respectiv in putinele state ale caror economii vor creste considerabil, conform unui raport al bancii americane de investitii Merrill Lynch, citat de Gandul.

Zapaciti” de decizia premierului de a tripla de la 15 decembrie taxa de prima inmatriculare pentru second hand-uri, dealerii din Targul Vitan o coc de-o greva in toata regula pe 13 decembrie. Liviu Paunescu, negustor cu state vechi in Vitan, crede ca noua taxa nu a fost gandita pentru stimularea uzinelor Dacia, ci pentru a incuraja importatorii de masini noi: „Sunt interese la mijloc. Domnu' Tariceanu isi protejeaza afacerile. Omul stie ca o sa plece de la guvernare si isi pregateste scaunul. Ce zice, coboram taxa de inmatriculare la masinile noi care-s aduse de afara si le ridicam pe astea sa nu mai se-aduca de dincolo”. Vanzatorii din Vitan cauta solutii de pacalire a noii taxe: „Am intrat deja in legatura cu bulgarii si am pus anunturi in parbriz la masini ca intermediez inmatriculari la bulgari. Am o Alfa Romeo full-options cu tapiterie din piele din '97 pe care o dau cu 2.500 euro, cu oferta la pachet ca daca clientul vrea, i-o inmatriculez in Bulgaria cu 500 euro: 400 costa taxa si 100 e comisionul meu de deranj. E boierie fata de 4.000 euro, cat o sa ma coste sa-i pun numere romanesti dupa data de 15”. Ca sa se faca economie la sange, dealerii micuti de second-hand-uri vor sa se uneasca mai multi, sa incarce cate un trailer cu masini si sa dea procura unuia dintre ei sa se ocupe de formalitatile birocratice pentru toti, scrie Gandul.

Companiile in care statul este actionar majoritar ar putea beneficia de credite si de esalonarea datoriilor pe o perioada de cinci ani cu conditia prezentarii catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a unui program de restructurare a activitatii. Potrivit unei reglementari aprobate saptamana trecuta de Guvern, AVAS va acorda imprumuturi companiilor unde detine actiuni, va garanta contractarea de credite de catre acestea. Masura este menita sa limiteze efectele crizei economice asupra firmelor cu probleme de lichiditate. Teodor Atanasiu, presedintele AVAS, ne-a declarat ca prin acest program s-ar putea injecta lunar, in companiile cu probleme, intre 100 si 300 milioane de lei, bani care vor veni din incasarile autoritatii, relateaza Romania libera.

Topul celor mai prost vandute masini ale anului in Statele Unite. Nu mai este o noutate ca industria auto din Statele Unite este la doi metri sub pamant, cei mai mari producatori auto de aici confruntandu-se cu o situatie fara precedent. In consecinta, jurnalistii de la Forbes s-au gandit sa intocmeasca un top al masinilor care s-au vandut cel mai slab in Statele Unite in decursul acestui an. Cea mai prost vanduta masina in Statele Unite in acest an a fost Hyundai Entourage, un model care nu s-a vandut decat in 5.405 de unitati pana la 1 decembrie, in scadere cu 67,7% fata de anul trecut, informeaza Capital.

La ce curs isi fac companiile bugetul pe 2009. Cei mai multi dintre managerii chestionati de Business Standard au luat in calcul un curs de sub patru lei pentru un euro, usor peste nivelul actual. Multe companii lucreaza, de altfel, cu doua scenarii, in care sa cuprinda si varianta cea mai pesimista. De exemplu, furnizorul de servicii medicale Sanador a luat in calcul, pentru 2009, un curs mediu de 4,5 lei/euro, dar in scenariul cel mai “rau”, estimarea urca pana la cinci lei pentru un euro, scrie Business Standard.

Criza financiara lasa zeci de brokeri fara locuri de munca pe sfarsit de an. Aproape 60 de brokeri au fost concediati in ultimele doua saptamani, cu o luna inaintea sarbatorilor de iarna, din cauza crizei financiare care a redus drastic profiturile societatilor de brokeraj si valoarea tranzactiilor bursiere. Zece societati de brokeraj au concediat in total 55 de brokeri si au inchis 25 de agentii si sucursale in intervalul cuprins intre 24 noiembrie si 5 decembrie, arata buletinele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM). Numarul societatilor de brokeraj care activeaza pe piata locala depaseste in prezent 70, scrie Ziarul Financiar.

Corelatia dintre cresterea economica si incasarea veniturilor bugetare s-a rupt incepand cu luna octombrie, deficitul bugetar apropiindu-se la sfarsitul lunii noiembrie de limita de 3% din PIB, dublu fata de luna anterioara, insa nu se poate vorbi de un scenariu de aterizare dura a economiei evocat de analistii straini, sustine ministrul economiei si finantelor Varujan Vosganian. Veniturile au scazut in octombrie si noiembrie cu circa 5 mld. lei (1,5 mld. euro), reprezentand aproape 1% din PIB. In octombrie, bugetul a incasat mai putin cu circa 1,5 mld. lei (400 mil. euro) fata de nivelul estimat, iar in noiembrie companiile au platit cu aproape 3,5 mld. lei (900 mil. euro) mai putin la Fisc fata de estimat. Aceasta scadere vine dupa o crestere a veniturilor bugetare de circa 30% pe primele noua luni ale anului fata de aceeasi perioada a anului trecut, informeaza Ziarul Financiar.