De cateva ori pe an, impingatorul Vasil Drumev si barja Nautilus transporta 60 de tone de combustibil nuclear de la Kozloduy pana la portul ucrainean Ismail. Barcile de agrement cu care jandarmii romani asigura escorta se defecteaza frecvent si sunt luate la remorca de convoi.

Materialul nuclear provenit de la centrala atomoelectrica Kozloduy, din Bulgaria, tranziteaza periodic apele teritoriale ale Romaniei, pe Dunare, insotit doar de ambarcatiuni de agrement care se defecteaza frecvent. Cum paza asigurata de jandarmii romani se face de la bordul acestor ambarcatiuni, in orice moment exista pericolul ca materialul radioactiv sa fie furat sau sa se produca accidente cu urmari catastrofale.

De cateva ori pe an, nava impingator Vasil Drumev, insotita de barja speciala Nautilus, transporta prin apele teritoriale romane intre 60 si 90 de tone de combustibil nuclear, de la Kozloduy pana in portul ucrainean Ismail. Combustibilul nuclear folosit la centrala atomoelectrica, sub forma de deseuri, este transportat in Rusia pe acest traseu, de unde convoiul se intoarce cu material nuclear imbogatit.

De la intrarea in apele teri­toriale romane, paza convoiului bulgar, format din nava Vasil Drumev si barja Nautilus, este preluata, cu schimbul, de ambarcatiunile de agrement La­ba­nu, Petru Rares si Ianca. Jan­darmii aflati pe aceste ambarcatiuni fara dotari speciale sunt de decor, in conditiile in care Autoritatea Navala Romana a constatat ca, la fiecare transport, barcile se defecteaza si raman in urma convoiului sau sunt legate de acesta. Sub nasul autoritatilor romane, afacerea de insotire a transportului special a fost pusa la cale de o persoana fizica autorizata (PFA), Vasile Stancu, si o firma de transport fluvial din Galati, Dunaraf SRL.

Transportatorul galatean, un oarecare Catalin Deceanu, pune la dispozitie barcile de tip pilotina, construite pe la inceputul anilor ’70, iar PFA Vasile Stancu asigura legatura cu firma bulgareasca Kozloduy SRL – organizatorul transportului de material radioactiv.

Toleranta autoritatilor este atat de mare fata de aceasta afacere incat nimeni nu a sesizat ca insotitorul transportului special, Catalin Deceanu, este anchetat de Serviciul Economic al IPJ Galati pentru evaziune fiscala la acciza aplicata motorinei navale. Vasile Stancu, artizanul afacerii, care coordoneaza totul din sediul sau de pe bulevardul Magheru nr.9, ne-a inchis telefonul in nas, atunci cand a aflat ca dorim date despre modul in care este coordonat transportul de material radioactiv. Aceeasi tacere o abordeaza si serviciile speciale din cadrul Ministerului de Interne, care ar fi trebuit sa sesizeze pericolul existent in cazul unui astfel de transport strategic. Capitania Portului Galati a sesizat de nenumarate ori autoritatile romane in legatura cu faptul ca ambarcatiunile folosite la insotire, fara dotari speciale, sunt improprii unei astfel de activitati de paza si patrulare.

Gandul