Evenimentul Zilei: Piranha, un mit de 45 de milioane de euro

de Oana Dobre     Evenimentul Zilei
Duminică, 14 septembrie 2008, 22:30 Revista Presei | Subiectele Zilei

Doua kilograme de explozibil. Aceasta este cantitatea care poate sa faca diferenta intre viata si moarte pentru un soldat aflat in T77, vechiul transportor amfibiu blindat romanesc, respectiv intr-unul dintre noile TAB-uri Piranha, achizitionate de curand de MAp si prezentate public drept un fel de masini salvatoare de vieti. Cele doua kilograme reprezinta insa o cantitate aproape neglijabila, dat fiind faptul ca talibanii folosesc dispozitive cu incarcaturi explozive de zeci de kilograme in fata carora blindajul cu care este dotat un Piranha nu are, matematic, nicio sansa in afara de cea oferita de Divinitate.

Plecate spre Afganistan in urma cu o saptamana, primele sase transportoare blindate din lotul total de 31 care au fost contractate de la firma elvetiana Mowag reprezinta, pentru multi militari, speranta ca vor avea o protectie semnificativ mai buna in lupta neconventionala cu dispozitivele explozive improvizate folosite de talibani. Trei voci importante din Armata demonteaza insa miturile construite in jurul „Piranhiilor“, avertizand ca diferentele de blindaj si de rezistenta la explozie intre TAB-urile noastre si cele elvetiene nu sunt nici pe departe atat de mari incat vreun militar sa se simta invulnerabil in momentul in care va pleca in misiune imbarcat intr-un vehicul nou cumparat.

Un transportor, trei avertismente

General locotenent Teodor Frunzeti, seful Statului Major al Fortelor Terestre (SMFT): „Impresia ca daca trimitem Piranha nu mai moare nimeni e falsa. Nu exista niciun transportor invulnerabil. Oamenii care ne ataca pe noi nu sunt nici ei prosti. Aduna cate kilograme de explozibil e nevoie si atata pun“.

Colonel Adrian Dimitriu, seful Sectiei de inzestrare din SMFT: „TAB-ul 77 rezista la 4 kg de explozibil, Piranha rezista la 6 kilograme“.

Locotenent Nicolae Grigore, ranit grav dupa ce TAB-ul in care se afla a fost aruncat in aer: „Dispozitivul pe care l-au folosit talibanii la incidentul nostru a avut echivalentul a 80 de kilograme de trotil. La o asemenea cantitate, niciun tanc n-ar fi rezistat“.

Acestea sunt concluziile a trei reprezentanti ai Armatei care cunosc TAB-urile din turela pana la trapa de evacuare. Toti trei sunt de parere ca statul roman a luat o decizie buna atunci cand a decis sa plateasca 45 de milioane de euro pentru achizitionarea a 31 de transportoare Piranha, suma declarata public de MApN. In acelasi timp, toti trei spun ca militarii din teatrele de operatiuni ar trebui sa stie ce este adevar si ce este legenda in privinta TAB-urilor elvetiene, despre performantele carora reprezentantii Armatei au vorbit de fiecare data cand un soldat roman si-a pierdut viata in timp ce efectua misiuni pe „batranele“ T-77.

Evenimentul Zilei
























732 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    De ce nu luam Saur?! (Luni, 15 septembrie 2008, 11:48)

    StefanAlin [utilizator]

    Blindajul lui B-33 Zimbru,similar TAB77 rezista la 7,62mm lateral si 14,5 in arcul frontal. Mowag Piranha III cumparat de Armata Romana considerat printre cele mai bune din lume rezista la... 7,62mm lateral, iar in arcul frontal rezista la 14,5mm DOAR prin aplicarea de module suplimentare de blindaj ...care se pot adauga si TAB-urilor noastre fara probleme.. Piranha are protectie balistica 8kg TNT, adica la un IDE (improvised explosive device) de peste 8kg nu rezista. TAB-ul romanesc Saur produs la Moreni rezista la 8 kg echivalent TNT pentru roată şi 6 kg echivalent TNT pentru carcasă, avand aceeasi rezistenta la gloante ca si Zimbrul. Ca bomboana de pe coliva, Piranha costa 1 milion bucata iar Saur 600000 bucata. De ce nu investim in industria de aparare din Romania capabila sa produca mai ieftin un TAB comparabil cu Piranha??? Ca nu iese spaga? Sanatate!
    • -1 (1 vot)    
      Mai interseaza-te (Luni, 20 iulie 2009, 10:13)

      Paul [anonim] i-a raspuns lui StefanAlin

      Nu e chiar asa. Piranha are blindaj mai bun decat crezi. Daca pui modulele suplimentare de blindaj pe TAB de abia se mai misca. Mai e si faza ca Saur-1 are aceeasi rezistenta la carcasa ca si Piranha III C, si in mod sigur la fel e si la roata. Asta daca nu cumva la Piranha III e mai rezistent. Saur are niste dezavantaje serioase. Suspensia si capacitatile pe teren accidentat sunt inferioare la Saur-1(trece transee de 1,5m lungime si obstacole de 0,5 m inaltime pe cand Piranha trece pest transee de 2m lungimesi obstacole de 0,6 m inaltime). Mai e si aparatura care la noi nu e chiar foarte buna. Saur - 1 are si un motor la fel de puternic ca cel de pe B-33(260-280 CP) intre timp ce Piranha are motor de 400CP.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică