Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Kamikaze: Rosia Montana Gold Corporation, lobby de 191.000 dolari in presa americana. Efectul: Bloomberg i-a desființat pe oponenții proiectului

de Kamikaze     Kamikaze
Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:23 Revista Presei | Subiectele Zilei

Doar 191.000 de dolari. Atit a cheltuit Rosia Montana Gold Corporation pentru servicii de lobby pe linga publicatiile prestigioase The Economist, The Sunday Times, Wall Street Journal, International Herald Tribune, Bloomberg si televiziunea Fox News. Rezultatul a meritat: Bloomberg i-a desfiintat pe oponentii proiectului de la Rosia Montana si a publicat numai stiri care promovau exploatarea de aur, scrie Kamikaze.

Lobby direct la jurnalisti din SUA

La sfirsitul anului 2009, Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) a incheiat un contract pentru servicii de lobby cu Public Strategies Inc., companie de profil din Statele Unite ale Americii. Durata contractului a fost de sase luni, iar suma achitata de RMGC pentru serviciile de lobby a fost de 191.000 de dolari. Pentru aceasta suma, Public Strategies s-a angajat sa contacteze jurnalisti din SUA si Europa pentru a-i informa despre progresul proiectului minier de la Rosia Montana. Listele cu jurnalisti erau intocmite de firma de lobby in urma unor documentari realizate de angajatii acesteia. Anexele contractului specifica ce jurnalisti a contactat Public Strategies pentru RMGC, de la ce institutii media erau acestia si care a fost modalitatea prin care s-a luat legatura cu ei. Pe lista se afla angajati ai unora dintre cele mai prestigioase publicatii, agentii de presa si televiziuni din Europa si SUA. Este vorba despre The Economist (saptaminal), The Sunday Times (saptaminal), Wall Street Journal (cotidian), International Herald Tribune (editia internationala a lui New York Times), Bloomberg (agentie de presa) si Fox News Channel (televiziune din SUA).

In Bloomberg Businessweek, interviu prietenos cu investitorii RMGC

Efectele lobby-ului Public Strategies s-au vazut in august 2010, cind in Bloomberg Businessweek, revista economica a agentiei Bloomberg, apare un interviu pe cinci pagini cu Thomas Kaplan, unul dintre actionarii importanti ai Gabriel Resources, compania care controleaza RMGC. Articolul, care a fost preluat si de Ziarul Financiar in editia din 31 august 2010, insista pe somajul care ajunge la 80% la Rosia Montana si accentueaza ca regiunea este "inapoiata economic". De asemenea, Bloomberg arata ca una dintre piedicile din calea proiectului minier de la Rosia este reprezentata de locuitorii din zona, care contesta puternic proiectul pe motive ecologiste. In interviu (de fapt, un lung articol de PR), Kaplan se declara indragostit de "dealurile verzi ale Transilvaniei" si arata ca mineritul este "cel mai bun mijloc pentru a ajuta economia Romaniei". Materialul aparut in Bloomberg Businessweek este semnat de Jason Kelly si Irina Savu (corespondent al revistei), jurnalisti aflati pe lista celor contactati de Public Strategies pentru RMGC. Anterior interviului cu Thomas Kaplan, in iunie 2010, in acelasi saptaminal aparea un articol care arata ca proiectul RMGC obtinuse aprobarea Guvernului, dar si ca presedintele Traian Basescu si Guvernul sustin proiectul minier.

The Economist: "Nu vrem aur, sintem romani"

Si alte publicatii de pe lista firmei de lobby au publicat articole despre Rosia Montana, dar anterior contractului incheiat intre RMGC si Public Strategies. De exemplu, in aprilie 2006, The Economist publica un articol cu titlul "Nu vrem aur, sintem romani". Iata citeva pasaje din acel material: "In mod normal, un investitor care promite crearea a 1.200 de slujbe si o crestere economica de doua miliarde de dolari intr-o tara saraca este binevenit. Dar nu cind investitia este o mina de aur si tara este Romania. Exista argumente puternice in favoarea minei, desi acestea cu greu se fac auzite in media partizana si usor impresionabila din Romania". De asemenea, pe www.foxnews.com, portalul televiziunii cu acelasi nume, au aparut in 2007 mai multe texte de opinie care aratau ca ONG-urile ecologiste se impotrivesc proiectului minier de la Rosia Montana, desi investitia ar aduce beneficii economice foarte importante zonei. Unul dintre aceste articole prezinta filmul Mine your own business, finantat de Gabriel Resources, in care ONG-urile sint criticate puternic pentru ca se impotrivesc unor proiecte care ar salva de saracie regiunile in care sint implementate.

Flagrant de cenzura la Jurnalul National si Romania libera

Contractele de publicitate ori calatoriile de documentare in Noua Zeelanda sint instrumentele preferate ale RMGC pentru a controla redactiile multor publicatii si posturi de radio/televiziune. Efectele sint nedifuzarea informatiilor daunatoare proiectului aurarilor si/sau inlocuirea lor cu unele favorabile RMGC.



Citeste mai multe despre   























3678 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi