Teama de inflatie si supraincalzire a stopat ieftinirea creditelor. Desi soldul creditelor continua sa scada de la an la an, BNR mentine sus dobanzile de finantare pentru ca se teme prea mult de accelerarea consumului si supraincalzirea economiei. Dobanzile creditelor bancare s-au inscris pe un trend de scadere in urma cu aproximativ doi ani. Pe masura ce Banca Nationala a redus in pasi mici dobanda de politica monetara, ROBOR (dobanda luata in calcul de bancile comerciale pentru DAE la credite) a coborat la randul ei. Din pacate, se pare ca tendinta s-a oprit. Dobanda BNR a putut fi redusa, conform declaratiilor oficialilor, datorita micsorarii indicatorului de crestere a preturilor. Cu toate ca inflatia continua sa se reduca, ajungand in prezent in teritoriu negativ, Banca Nationala a decis sa nu mai tina cont nici de inflatie, nici de nevoia de bani ieftini in economie si a stopat masurile care incurajau creditarea. Iar problema este mare pentru economie, cel putin in actualul model, in care atat companiile, cat si populatia au nevoie de imprumuturi pentru dezvoltare, economisirea fiind insuficienta, scrieCapital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

"Airbus" isi deschide prima fabrica din SUA. Producatorul european de aeronave "Airbus Group" SE isi deschide prima sa fabrica din Statele Unite, atacand astfel suprematia rivalului local "Boeing" Co. pe piata aeronavelor comerciale mari, care valoreaza 80 de miliarde de dolari. Compania europeana si-a inaugurat, ieri, fabrica de 600 de milioane de dolari din Mobile, Alabama, unde va construi avioanele A319, A320 si A321. "Airbus" a inceput lucrarile de constructie la aceasta unitate in 2013, iar in luna iunie i-au fost livrate primele componente pentru asamblare. Analistii anticipeaza ca fabrica "Airbus" va contribui la crearea de locuri de munca in regiune si va atrage furnizori de componente pentru industria aerospatiala in sud-estul SUA, unde mai detin unitati de productie "Boeing" si compania braziliana "Embraer", anuntaBursa.ro.

Trei tone de porumb din cinci exportate de Europa sunt din Romania. Suntem in topul clasamentului. Romania si-a mentinut pozitia de lider in clasamentul exportatorilor de porumb din Uniunea Europeana. In anul comercial 2014-2015 am luat cota de piata de la Franta si am generat peste 60% din exporturile comunitare. Romania a exportat in anul comercial iunie 2014- iulie 2015 in jur de 2,5 milioane de tone de porumb, de 2,4 ori mai mult decat in ultimii cinci ani, arata ultimul raport al Comisiei Europene. Am ajuns astfel sa vindem peste granite aproximativ 64% din cele aproximativ 4 milioane de tone de porumb pe care le-a vandut anul acesta Uniunea Europeana. In perioada 2009-2013, ponderea porumbului romanesc in total exporturi ale UE a fost de numai 48%, informeazaEconomica.net.

Declaratiile de bune intentii iau locul strategiei de restructurare la Complexul Energetic Oltenia. Dupa ce a tunat si a fulgerat impotriva energiei verzi, a poverii pe care o reprezinta achizitia de certificate de dioxid de carbon si nu in ultimul rand asupra ANRE, care instituie false rezerve in sistemul energetic, Laurentiu Ciurel, presedintele Complexului Energetic Oltenia ne da o stire bomba: CE Oltenia, in parteneriat cu China Huadian Engineering, vor demara in prima parte a anului viitor constructia grupului energetic de 600 MW de la Rovinari, investitie de 847 milioane de euro.Sa fie intr-un ceas bun, dar, cu rezervele de rigoare, aceasta stire se vehiculeaza pe piata inca de prin 2012. Exact ca in cazul reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda, si in cazul Rovinari exista deocamdata un memorandum semnat intre cele doua parti, care ne tot anunta ca investitia urmeaza a fi demarata, scrieEnergy-Center.ro.

Cum maresti autonomia la smartphone-uri sau tablete cu Android. Cand cineva te intreaba daca te poate ajuta sa-ti mareasca autonomia la un smartphone sau la o tableta cu Android, nu stai pe ganduri. Cu cat ma bucur mai mult ca un producator de smartphone-uri sau tablete ne impresioneaza cu lansarea unui gadget fascinant de subtire, cu atat mi se pare mai frustrant ca nu exista si o versiune a acelorasi gadgeturi un pic mai groasa, cu o baterie semnificativ mai mare si, eventual, o autonomie dubla. E un mister pentru mine de ce majoritatea companiilor alearga dupa superlative absolute in descrierea noilor terminale, in timp ce noi ne trezim pe la 14:00 - 15:00 ca alergam dupa un incarcator sau o baterie portabila pentru ca asteptam un telefon important si ne e frica sa nu ni se inchida, anuntaPlayTech.ro.

Fundamentele pietei imobiliare sunt distruse, spune un analist american. Ramsay Su, mult timp activand in industria de real estate, afirma ca politica dobanzilor mici a subminat insasi fundatia pietei imobiliare. Locuintele reprezinta o componenta importanta a oricarei economii si adesea un indicator al bunastarii societatii. In SUA, piata rezidentiala se deterioreaza de la criza subprime incoace, iar schimbarile deja nu mai sunt ciclice, ci structurale, pune Ramsay Su pe blogul Active-Man, preluat de Zero Hedge. Mult timp lucrator in sectorul de real estate, acesta spune ca insasi fundatia pietei imobiliare a fost distrusa, ceea ce este ingrijorator. Vrem sa ne intoarcem la etapa de balon speculativ? In urma cu zece ani finantraea ipotecara era deschisa pentru toata lumea. Nu existau reguli de ghidare pentru precontracte, datoria nu avea limita cand era raportata la venituri, nu existau verificari, documentatii si calificari ale bancilor. Vanzarile de case si constructiile erau pe maxime istorice, in totala neconcoradnta cu cererea. Este acea piata una de dorit? Ar trebui ca o intoarcere la acele repere sa fie considerata o redresare? Desigur ca nu, insa tocmai pentru aceasta sunt depuse toate eforturile politicienilor. Integral inCapital.ro.

Brabus modifica noul Mercedes-Benz G ​4×4². La Salonul Auto de la Frankfurt, standul Brabus va fi dominat de versiunea modificata a lui Mercedes-Benz G 500 ​4×4². Acesta a fost modificat pentru a creste capacitatile de a rula in teren acidentat (daca mai era nevoie), iar motorul sau V8 biturbo dezvolta acum 500 CP si 710 Nm. In ciuda puterii uriase pentru un SUV cu puternice caracteristici in teren accidentat, Mercedes G 500 ​4×4² are o viteza maxima limitata la 210 km/h, impusa de anvelopele special concepute pentru off-road. Acceleratia 0-100 km/h are loc in doar 6,9 secunde. Brabus a lucrat intensiv la modificarea exteriorului, fara a uita sa lase amprenta si pentru elementele de la interior. Chiar daca nu intereseaza pe nimeni care vrea sa-si cumpere o astfel de masina, consumul mediu declarat este de 13,8 litri, insa in oras valorile atinse vor fi, probabil, in jur de 25 l/100 km, scrieAuto-Bild.ro.