Ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, a declarat joi seara, in cadrul emisiunii "Prim Plan" de pe TVR 1, moderata de Mihai Radulescu, ca masura reducerii TVA de la 24% la 9% pe tot lantul de productie a painii va face obiectul unei ordonante de urgenta de modificare a Codului Fiscal, ce va fi aprobata de Guvern in cursul acestei luni. Tot prin acest act normativ va fi introdus si impozitul forfetar, care va fi aplicat de la 1 iulie.

Daniel Chitoiu la TVRFoto: Captura TVR1

Despre faptul ca, potrivit prevederilor Codului fiscal, acesta nu poate fi modificat decat cu sase luni inainte de intrarea in vigoare a masurii, ministrul Finantelor a declarat ca, "avand in vedere faptul ca aceste masuri sunt masuri de simplificare si de reducere a fiscalitatii, adica benefice pentru operatorul economic, pentru contribuabili, consideram ca putem sa le aprobam si cu o luna de zile inainte de data aplicarii. In cazul in care am fi avut o sarcina fiscala in plus, mai mare, atunci obligatoriu ar fi trebuit sa avem o modificare cu sase luni inainte".

Declaratiile lui Daniel Chitoiu:

  • Suntem in cautarea solutiilor cele mai bune pentru reducerea semnificativa a evaziunii fiscale.
  • (TVA redus la paine de la 1 iulie?) Decizia politica a fost luata la nivelul USL de a introduce aceasta masura, respectiv de a reduce TVA de la 24% la 9%. Nu am luat aceasta masura pentru ca a trebuit sa vedem modul cum au evoluat incasarile la buget si ponderea evaziunii fiscale pe acest domeniu economic. Aceasta masura va face obiectul unei ordonante de urgenta de modificare a Codului Fiscal, un act normativ care va fi aprobat in cursul acestei luni. Pana la 1 iulie vom da aceasta OUG prin care se va reduce TVA pe tot lantul: faina, paine￯ Pentru ca la cereale avem taxare inversa, am prelungit cu inca un an taxarea inversa la cereale.
  • Aici, intotdeauna cand s-a discutat sa se ia aceasta decizie de reducere a TVA, in cazul de fata la produsul paine, dar si in general cand se ia o decizie de reducere a unei taxe sau unui impozit, se fac niste analize si calcule privind impactul bugetar. In general, se ia in considerare numai efectul negativ, de reducere a taxei rexpectiv, niciodata nu s-a luat in considerare ca printr-o masura de reducere a fiscalitatii ai si efecte pozitive, in sensul reducerii evaziunii fiscale si fiscalizarii acestui domeniu.
  • Din calculele noastre pe cele cinci luni din acest an, respectiv incepand cu semestrul II, impactul bugetar este undeva la 80-90 de milioane de lei, impact negativ, dar noi consideram ca, din reducerea evaziunii fiscale cu 50% in acest domeniu, ca urmare a faptului ca reducem semnificativ cota de TVA, impactul sa fie pozitiv undeva in prima parte a anului viitor, adica sa avem o crestere de venituri colectate.
  • Momentan, aceasta diferenta de venituri, care nu este o suma foarte mare, se recupereaza din reducerea evaziunii in general, dintr-o mai buna colectare pe toate celelalte domenii economice. Pentru ca, in discutiile cu FMI, - noi am dorit s-o introducem de la inceputul anului - au spus ca trebuie sa facem o analiza, sa vedem daca avem o colectare mai buna, sa reducem evaziunea fiscala si sa putem acoperi acest gol in prima faza, ca acest gol nu este permanent, ci, asa cum spuneam, avem un gol de venituri in primele 3-4-5 luni, pe masura ce imbunatatim procedurile de colectare si reducem evaziunea fiscala.
  • (Impactul pretului) Noi nu ne asteptam sa se reduca pretul imediat, pe noi ne intereseaza sa cream un mediu concurential in domeniu. Evaziunea fiscala este de peste 50%-60% in acest domeniu, or nu avem in acest moment un mediu concurential si din acest motiv avem preturi diferite la paine. Cand va exista o concurenta, ca sa vanda cineva mai mult va trebui sa scada pretul si noi consideram ca, in o a doua faza, tinand cont si de faptul ca anul acesta este un an agricol foarte bun, consideram ca spre sfarsitul anului sa avem si o reducere de pret la paine.
  • (Impozitul forfetar) Tot in cadrul acestei ordonante de modificare a Codului Fiscal; am lasat va ministerul IMM-urilor, de resort, sa faca analizele, intalnirile, dezbaterile in domeniile unde noi consideram ca nu putem sa avem un control eficient, pe domeniile acestea nefiscalizate: de alimentatie publica, hotelier, prestarile de servicii: serviceu-rile auto, frizerii, coafor...; sa putem sa aplicam un impozit forfetar, tinand cont de faptul ca si simplificam procedurile fiscale, de declarare si de plata, si de asemenea personalul pe care il avem angrenat in urmarirea, controlul acestor domenii de activitate se va reduce semnificativ si il vom reloca spre alte domenii cu risc ridciat de evaziune fiscala.
  • Impozitul forfetar este o certitudine, va fi aplicat de la 1 iulie. Aici impactul este pozitiv. Intr-o prima faza nu va fi atat de mare, tot undeva la 50-60 de milioane de lei colectat in plus, pentru ca evaziunea fiscala in acest domeniu este foarte mare si noi consideram ca veniturile pe care le vom incasa prin aplicarea acestui impozit vor fi suplimentare la buget. De ce, pentru ca marea majoritate a agentilor economici nu platesc impozit pe profit, toate inregistreaza pierderi.
  • (Despre modificarea Codului fiscal, era o prevedere care spunea ca nu poate fi modificat decat cu sase luni inainte de intrarea in vigoare a masurii) Aceasta este o prevedere generala ca, de regula, Codul fiscal se modifica cu sase luni inainte de punerea in aplicare. Or noi, avand in vedere faptul ca aceste masuri sunt masuri de simplificare si de reducere a fiscalitatii, adica benefice pentru operatorul economic, pentru contribuabili, consideram ca putem sa le aprobam si cu o luna de zile inainte de data aplicarii. In cazul in care am fi avut o sarcina fiscala in plus, mai mare, atunci obligatoriu ar fi trebuit sa avem o modificare cu sase luni inainte.
  • (Reducerea TVA sau reducerea CAS) Aici avem doua imopozite foarte mari si care au o pondere foarte mare in veniturile bugetului general consolidat - taxa pe valoare adaugata are o pondere de 9 puncte procentuale in PIB, ca si grad de colectare a veniturilor, si cotele de contributie sociala, la fel, de 9,5%. Deci doua impozite mari, care sunt considerabile pentru bugetul general consolidat.
  • Cele doua masuri mari de reducere a fiscalitatii, prevazute in programul de guvernare si in strategia fiscal-bugetara, le vom adopta, ni le-am asumat ca le adoptam pe intreg mandatul de guvernare 2013-2016, avem in vedere - decizia politica nu am luat-o, o luam in a doua parte a acestui an, spre toamna, in functie si de masurile de imbunatatire a colectarii - una din cele doua masuri.
  • Nu amandoua odata, pentru ca impactul bugetar, avand in vedere ca cele doua impozite au un pondere foarte mare in veniturile bugetului, impactul bugetar intr-o perioada de timp imediata, de jumatate de an, va fi foarte mare si nu avem cu ce sa-l acoperim.
  • (Despre posibilitatea ca romanii care merg la restaurant sau folosesc diverse tipuri de servicii sa nu achite contravaloarea acestora daca nu primesc bon fiscal) Am primit mai multe solutii. Ar fi o varianta si de organizare a unei tombole. Celui care solicita bonul fiscal sa-i oferi posibilitatea sa participe la o tombola, astfel incat sa stimulezi sa solicite bonul fiscal. Cazuri similare sunt in China, Grecia, mai sunt si alte state care au adoptat diverse forme pentru a stimula fiscalizarea, mai ales in zona comertului cu amanuntul.

Chitoiu: Cresterea economica pe intreg anul 2013 va fi undeva la 2%

  • Exporturile si productia industriala au fost factori importanti pentru cresterea economica de 2,2 puncte procentuale din primul trimestru. Noi cand am elaborat bugetul de stat pe anul 2013, impreuna cu evaluarile facute de FMI si cu cele de la Comisia Europeana, am luat in calcul o crestere pesimista de 1,6% intrucat stiam ca economia europeana nu are un nivel de crestere rezonabil, fiind de sub un punct procentual, iar economia romaneasca depinde peste 70% de economia europeana.
  • Noi am avut volumul exporturilor excedentar in primul trimestru, fapt care a avut o influenta pozitiva si care face ca pe intregul an cresterea economica a Romaniei sa fie undeva la doua puncte procentuale tinand cont ca si productia agricola se anunta a fi foarte buna in acest an.
  • Noi am construit bugetul de stat pe un curs de 4,5 lei, iar politica de curs valutar este apanajul BNR. Guvernul nu poate influenta cursul de schimb, iar cursul nu influenteaza incasarile din accize pentru ca, in conformitate cu directiva europeana transpusa in Codul Fiscal din Romania, accizele se platesc la un curs valabil din data 31 octombrie al anului anterior. Practic, accizele se calculeaza si se platesc in anul 2013 pe baza cursului anterior din octombrie.

Chitoiu: In iulie stabilim data vizitei delegatiei FMI in Romania, pentru o noua intelegere

  • Dupa ce scrisoarea va intra in boardul FMI, in data de 25 iunie, ii vom contacta in iulie pentru a avea discutii si a stabili data vizitei in Romania pentru o noua intelegere. Nu am stabilit data efectiva de venire, dar am stabilit discutii pentru luna iulie pentru a fixa data.
  • Sunt optimist si increzator ca acordul acesta va fi incheiat cu bine. Ne incadram pana in prezent, toate tintele si obiectivele asumate le avem indeplinite. Asteptam data de 20 iunie sa vedem rezultatul privatizarii CFR Marfa.