Secretarul de stat Raed Arafat a declarat miercuri seara, la Antena 3, ca au fost conditii grele care au ingreunat interventia la avionul prabusit din Muntii Apuseni si ca toti cei care au ajuns la locul tragediei, de la paramedici la pompieri, si-au facut datoria. Despre avionul SMURD, Arafat spune caera absolut necesara revizia, deoarece avionul a avut peste 150 de ore de zbor si avea nevoie de piese noi.

Raed Arafat la Sinteza zileiFoto: Captura Antena 3

Declaratii Raed Arafat:

  • In orice situatie de interventie de urgenta trebuie sa intelegem ca sunt factori care influenteaza foarte mult
  • Cei care au intervenit - ca am discutat cu colegii mei la telefon in permanenta - au facut tot posibilul sa se ajunga si a fost abordata zona din mai multe puncte. Au fost acolo si pompieri, si jandarmi, si politisti, si salvamontisti, si medici
  • Am inteles ca medicii din avion aveau un tip de telefon care nu avea aplicatia de Google Maps sau GPS
  • Cand a cazut avionul, primul gest al medicilor a fost sa-si sune rudele si cunoscutii, dupa cum e si firesc, iar abia apoi la 112
  • Daca eram in Romania sunam eu la 112
  • Eu am aflat de la un coleg care fusese sunat de unul dintre medicii din avion. Imediat am luat masuri, am sunat la comandamentul aviatiei ca sa scurtam traseul...
  • L-am sunat pe dl Burlui (Ion Burlui, seful IGSU, n.r.),imi pare rau ca si-a dat demisia, avea viziune sa faca anumite chestii
  • Am sunat apoi la inspectorul general al aviatiei, la Ministerul de Interne. A treia persoana anuntata a fost ministrul Dusa.
  • Am stat toata seara pe telefon cu dl Stroe.
  • Despre modul in care s-a comportat presa: Colegii mei de la ISU aflati la fata locului erau sunati nonstop. Or, acest lucru nu este in regula, deoarece poate pune piedici mari in cazul unei operatiuni de salvare.
  • Despre avionul SMURD: Noi l-am predat Ministerului de Interne ca sa fie folosit gratuit in folosul oamenilor. Avionul a avut 150 de ore de zbor din care peste 130 de ore au fost in misiune, deci a fost un avion folosit intens.
  • Avionul a intrat in revizie pe 22 decembrie la Aerostar Brasov. In 6 ianuarie am primit o hartie care arata care este orarul de lucru la avion, iar azi am primit o hartie care ne-a prezentat toate materialele folosite pentru a putea emite factura. Avionul nu este ca o masina ca sa spui ca poti merge mai departe si fara o piese importanta. Noi asteptam o piesa importanta din SUA.
  • Avionul a fost folosit doar in interes medical. Nici eu nu am mers vreodata cu acest avion
  • SMURD-ul avea vehicule off-road care au fost trimise in zona, dar si ele avansau greu din cauza terenului plin de zapada si gheata. Senilatele sunt cele mai bune, dar acum avem putine.
  • SMURD-ul are o procedura clara de urgenta, totul functioneaza bine si nu stau dupa mine. Un elicopter decoleaza cand trebuie si nu are nevoie de aprobarea mea. Procedurile sunt clare.

Grigore Filip, presedintele director general al companiei Aerostar, a declarat marti, pentru Agerpres, ca avionul performant SMURD, de tip Piper PA-42 Cheyenne III, despre care secretarul de stat Raed Arafat afirma ca nu a putut fi folosit in transportul echipei de transplant la Oradea deoarece se afla in hangarul firmei bacauane pentru ca ii lipseste o piesa, "este doar hangarizat la Bacau". Raportul preliminar transmis miercuri guvernului precizeaza ca avionul SMURD, care in perioada 2012 - 2013 a efectuat mai multe misiuni speciale de transport pentru transplant organe si sange perfuzabil), nu a putut fi utilizat in data de 20.01.2014, deoarece acesta se afla in lucrari de mentenanta obligatorie la Aerostar Bacau.

"L-am primit fara nicio obligatie, nu am pretins nici macar o plata pentru hangarizare. Nu a fost adus pentru reparatii, deoarece Aerostar nu are specialisti pregatiti sa efectueze aceste operatii ori pe cele de mentenanta specifice unui asemenea aparat de zbor, ci numai pentru a sta la noi pana se va gasi piesa de schimb defecta.

"Nu e responsabilitatea noastra nici reparatia, nici procurarea piesei de schimb. Am decis hangarizarea sa din spirit de intrajutorare, tinand cont ca este un avion scump, dar si foarte necesar in momente medicale importante, iar daca ar fi stat in aer liber exista riscul de a se produce si alte deteriorari", a explicat directorul firmei Aerostar.

Declaratiile directorului de la Aerostar sunt contrazise insa de documentele prezentate in emisiune de Arafat care atesta ca Aerostar bacau efectueaza operatii de mentenanta. Vezi si explicatiile lui Adelin Petrisor.