Andreea Moldovan, secretar de stat în Ministerul Sănătății, spune despre contrele legate de măștile la orele de sport că dacă un copil ar infecta alții în timpul orelor de educație fizică ar compromite tot efortul din școală. În ce privește faza epidemiologică în care suntem, medicul spune că suntem în valul trei, scrie Mediafax.

Andreea MoldovanFoto: Agerpres

Întrebată, duminică seara, la Digi24, dacă exista vreun studiu care să arate un nivel de oxigen mai scăzut dacă se poartă masca la orele de educație fizică, medicul Andreea Moldovan a răspuns: „Nu, măștile chirurgicale nu sunt atât de etanșe încât să împiedice oxigenarea corectă”.

Există o creștere a infectărilor în rândul elevilor și al cadrelor didactice, a adăugat medicul, spunând că există statistici internaționale în care se arată că acolo unde s-a făcut sport fără mască a existat o creștere a cazurilor, dar „nu neapărat de la ora de sport”.

„Când păstrăm masca în toate spațiile interioare, teoretic elevii sunt protejați. La sport o dăm jos, iar dacă se identifică un copil bolnav, toți colegii care au stat lângă el sunt considerați contacți direcți și merg în izolare. Este păcat să compromiți tot efortul din școală. Este un alt studiu: în timpul orelor de sport, elevii fac efort, expiră prelungit, cantitatea de virus devine mai bogată. Un alt studiu arată că dacă merg în șir indian la educație fizică virusul se răspândește pe o distanță mai mare”, a afirmat secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii.

Întrebată despre situația în care aceiași copii mănâncă împreună în pauzele de masă, Andreea Moldovan a afirmat că în clasele primare nu se poate impune masca de protecție, iar pe de altă parte se consideră contact direct cel care a stat cu persoana infectată peste 15 minute, la o distanță sub un metru, fără mască: „Ideea este ca acolo unde putem interveni să o facem”.

Întrebată, de asemenea, în ce punct al epidemiei suntem, dacă România se poate considera în valul 3, medicul a afirmat: „Da, cred că da. Depinde încă de noi să schimbăm cursul acestei evoluții. Dacă conștientizăm că avem o problemă - mă refer la tot contextul european - sunt niște lucruri care trebuie să ne dea de gândit”.

Explicații pentru pragul de 15, respectiv 17 elevi în clasă în scenariul roșu

Medicul Andreea Moldovan a explicat și de unde a apărut pragul de 15, respectiv 17 elevi în clasă în scenariul roșu, scrie Mediafax.

Întrebată la Digi24 de unde vine diferența de 15 elevi de clasa a opta, respectiv 17 elevi din clasele terminale, Moldovan a răspuns: „Vine din numărul de elevi care frecventează anumite clase. Ideea înjumătățirii claselor a venit din dorința de a menține regulile de distanțare de minim un metru între elevi”.

Întrebată, de asemenea, ce se întâmplă cu o clasă care are mai mulți elevi care vor să vină la școală, medicul a afirmat că intenția autorităților a fost de a limita pragul maxim de prezență, pentru că este importantă păstrarea distanței, însă „există niște jonglări la care apelăm dacă o clasă este mare, distanța între bănci există”.

Școlile aflate în situația în care mai mulți elevi vor să meargă fizic pot cere derogare la DSP, însă numai în cazuri punctuale, a adăugat secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii.

Conform precizărilor Ministerului Educației legate de orele în scenariul roșu, nu sunt restricții numerice pentru învățământul preșcolar și primar, însă în cazul clasei a opta s-a impus limita de 15 elevi în clasă, iar în cazul claselor terminale din învățământul liceal, profesional și postliceal limita a fost stabilită la 17 elevi.