Autoritatile - cand cu fata, cand cu spatele spre China. Inaugurarea expozitiei CET (China Engineering and Technology) de ieri, din cadrul Targului Tehnic International Bucuresti (TIB), nu a beneficiat de prezenta vreunui ministru sau secretar de stat, desi, la nivel declarativ, Guvernul vrea miliardele de dolari ale Chinei. Organizatorul expozitiei CET (care a lipsit de la TIB in ultimii ani) este CHINCA (organizatie patronala chineza a celor mai mari companii chineze din constructii), sub inaltul patronaj al Ministerului Comertului din China. Chinezii au facut un pas inainte si au venit in Romania cu o delegatie impresionanta de 100 de oficiali si reprezentanti ai companiilor mari din China, incurajati de vizitele recente ale ministrilor delegati pentru mediul de afaceri (Lucian Isar si Mihai Voicu). Initial, ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, dar si ministrul delegat pentru mediul de afaceri, Mihai Voicu, au confirmat, "cu doua maini", participarea. In pragul evenimentului insa, cei doi s-au razgandit, pe motiv ca a trebuit sa participe la sedinta de Guvern de ieri, scrie Bursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Privatii dau lectii statului: GFR face profit, CFR strange datorii. Cu o strategie bine pusa la punct, este aproape imposibil sa nu faci profit. Iar rezultatele bune se vad chiar si intr-o piata macinata de criza Transportatorul feroviar de marfa nu se privatizeaza anul acesta, CFR Marfa are pierderi, CFR Marfa concediaza. In jurul acestor realitati a incercat sa creasca in volum operatorul national de transport de marfa pe calea ferata, in ultimii ani. La polul opus se afla cel mai mare transportator privat de marfa, Grup Feroviar Roman (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, parte a holdingului Grampet, care anul trecut a avut un profit de 6,4 milioane de euro si afaceri de aproape 170 de milioane de euro. Intr-o piata a transportului feroviar estimata de analisti la circa 1,2 miliarde de euro, ca valoare, e mare lucru sa fii al doilea mare transportator, dupa operatorul national, si sa-ti mentii businessul sanatos pe timp de criza, anunta Capital.ro.

Iarna 2013, mai scumpa cu 35% decat cea din 2012. Facturile pentru combustibili, agent termic, energie electrica si degajarea nametilor de pe sosele vor creste cu peste un miliard de euro in lunile reci din 2012-2013, fata de aceeasi perioada din 2011-2012. Cantitatile de lignit, huila, pacura, gaze, energie electrica si agent termic necesare pentru ca Romania sa traverseze cu succes sezonul de iarna care va incepe luna viitoare, comunicate recent de Ministerul Economiei, vor costa semnificativ mai mult decat cele utilizate in sezonul trecut. Per total, costurile cu energia ar putea ajunge la 4,5-4,7 miliarde de euro, fata de 3,5 miliarde de euro in 2011-2012. Adaugam aici si costurile cu deszapezirea si cu sarea ce se va imprastia pe drumuri, estimate de Compania Nationala de Autostrazi la 95 de milioane de euro (cu doua milioane de euro mai mult decat anul trecut) si avem un total al costurilor de aproape 4,9 miliarde de euro numai cu incalzirea si deszapezirea Romaniei, informeaza Adevarul.

Cand si cu cat va creste pretul petrolului Oscilatiile de pe piata petrolului au impresionat anul acesta: din aprilie pana in iulie, petrolul marca Brent a pierdut 35 de dolari/baril, reusind insa sa recupereze 25 de dolari pana la inceputul lunii octombrie. Ce anume determina aceasta miscare sinusoidala a pietei? Cea mai populara dintre explicatii vizeaza situatia politica din jurul Iranului. Dar pietele s-au obisnuit deja cu aceasta problema si iau in calcul riscul unui conflict, afirma analistii Econbrowser. Pe Intratrade se fac deja pariuri legate de eventualitatea unui atac aerian lansat asupra Iranului de SUA sau de Israel pana la miezul noptii de 31 decembrie 2012, scrie Income Magazine

Ce sa faci ca sa poti lua un credit Prima Casa. Creditele imobiliare ieftine Prima Casa vor mai fi pe piata cel putin pana la finele anului, atat BCR, cat si BRD, cele mai mari banci locale, sustinand ca au fonduri suficiente pentru a da imprumuturi cateva luni de acum incolo. Alti creditori, cum ar fi Credit Agricole, care au terminat deja fondurile alocate in cea de-a patra faza a programului, au anuntat ca au primit sume suplimentare. Desi sunt cele mai ieftine credite de pe piata, multi romani nu le-au putut accesa fie pentru ca au intarziat depunerea dosarului de credit, fie pentru ca nu au avut un salariu suficient de mare. Bancile vin insa cu solutii. Astfel, cei care au probleme in a-si gasi o casa si se tem ca fondurile se vor termina isi pot "rezerva" creditul. Clientul aduce documentele pentru dosarul de credit, iar banca, dupa ce a verificat daca solicitantul este eligibil sau nu, ii va pastra suma necesara chiar si o perioada de 18 luni. Una dintre bancile care procedeaza astfel este BCR, scrie EVZ.

Turcii confirma interesul pentru terminalul de gaze de la Constanta. Omul de afaceri turc Ahmet Caliskan, de la "Global Energy Group", a confirmat informatiile publicate, ieri, de ziarul BURSA, referitoare la faptul ca grupul sau este interesat sa dezvolte terminalul GNL (gaze naturale lichefiate) de la Constanta. Domnia sa ne-a precizat, insa, ca inca nu vede un sprijin guvernamental pentru acest proiect. "Suntem interesati sa dezvoltam un terminal GNL in Romania si sa asiguram si furnizarea de gaze", ne-a declarat Ahmet Caliskan. Domnia sa a adaugat: "Insa, asemenea proiecte necesita o sustinere puternica la nivel guvernamental (permise, garantii guvernamentale etc.) si stabilitate politica, ceea ce nu vedem deocamdata in aceasta tara. Suntem in asteptare. Cand si daca vom vedea dorinta guvernamentala si stabilitate politica, suntem pregatiti cu experienta si capacitatea noastra financiara, comerciala si tehnica", anunta Bursa.ro.

Care sunt semnalele ca Germania cedeaza in fata crizei de pe piata auto. Germania, care a evitat in acest an declinul pietei auto din Europa, incepe sa cedeze in fata crizei economice, relateaza Bloomberg. Semnalele primite au venit de la Mercedes care ofera discounturi de 3.000 de euro la achizitia modelelor companiei. De asemenea, Renault ofera un discout similar pentru modelul Megane, potrivit site-urilor auto germane, in timp ce ofertele Opel si Ford Motor depasesc 3.500 de euro in cazul automobilelor compact. Astfel, discounturile oferite luna trecuta pe piata germana pentru vehiculele noi au fost in medie de 12,2%, cel mai ridicat nivel dupa 2010, potrivit publicatiei Autohaus PulsSchlang. Stimulentele nu au reusit insa sa atraga cumparatorii, astfel ca vanzarile auto din Germania au scazut luna trecuta cu 11%, informeaza Adevarul.