Milioane de romani ar putea fi datori la stat, fara sa stie. In 2013, mai multe milioane de romani au fost pusi in fata unui nou paradox fiscal: pentru simplu fact ca au statut de actionar la un SIF, care a repartizat dividende, sunt datori cu 44 lei catre Casa Asiguraailor de Sanatate. O plata pe care nici nu stiu ca o au de facut, pentru o suma pe care cei mai multi dintre ei nu au incasat-o si nici nu stiu ca o au de incasat! ARSIT a fost sesizata, recent, in legatura cu aplicarea CASS asupra veniturilor din dividende asupra acelora care au calitatea de actionar la cele 5 Societati de Investitii Financiare, obtinuta prin programele de privatizare in masa. Detinerile de actiuni dobandite prin aceste programe sunt foarte mici, iar conform datelor furnizate de SIF Moldova, exista circa 5,5 milioane de actionari care au dreptul la un dividend net in valoare de sub 5 lei/actionar in 2013, scrieCapital.ro.

Business ReportFoto: Colaj foto

Dupa bail-in si supertaxe, va veni si jupuirea directa a cetatenilor? Fondul Monetar International a publicat, saptamana trecuta, o avalansa de analize si prognoze privind evolutia pe termen mediu a economiei globale si a sectorului financiar. Unele se doresc optimiste, in timp ce altele includ date care par sa ne indice o "personalitate institutionala multipla". In raportul privind perspectivele economiei globale se arata ca "economiile avansate cresc din nou, dar trebuie sa continue repararea sectorului financiar, consolidarea fiscala si stimularea crearii noilor locuri de munca", iar "economiile emergente se confrunta cu o provocare duala, aceea a incetinirii economice si a unor conditii financiare globale mai restrictive". Optimismul este, deci, partial. Pe de alta parte, bancile din Spania, Italia si Portugalia se confrunta cu pierderi potentiale de circa 250 de miliarde de euro in urmatorii doi ani in portofoliile de credite acordate companiilor nefinanciare, conform datelor din raportul asupra stabilitatii financiare globale, anuntaBursa.ro.

Ce se va intampla cu piata internetului mobil in 2014. Daca in urma cu cativa ani internetul mobil era utilizat doar de o mica parte a consumatorilor de comunicatii, smartphone-urile au schimbat trendul, iar nevoile utilizatorilor in ceea ce priveste cantitatea de trafic consumat a crescut. In aprilie anul viitor vor intra in vigoare noile licente de operare a serviciilor mobile, iar o data cu acestea piata va mai avea un nou jucator, 2K Telecom, care opereaza in acest moment o retea de date mobile 4G prin intermediul tehnologiei WiMax prin brandul Idilis. De la anul va opera prin intermediul unei rete 4G LTE. In plus, RCS&RDS va putea sa furnizeze servicii de date in banda de 900 Mhz, frecventa cu o mai puternica rata de penetrare indoor fata de cea pe care o folosesc acum. Cei trei mari operatori, Orange, Vodafone si Cosmote au facut modificari in planurile tarifare de date. Desi au mentinut preturile traficul de date inclus la viteza ridicata a scazut simtitor din abonamente, informeazaEconomica.net.

Sanatatea - indicator critic pe termen lung. Doar factorul uman mai amortizeaza efectele subfinantarii. Starea de sanatate a fortei de munca este esentiala pentru nivelul de productivitate si pentru competitivitatea unei tari. Lucratorii care sunt bolnavi nu pot functiona la intregul lor potential, ceea ce va afecta rezultatele inregistrate in activitatea economica. De asemeni, o stare nesatisfacatoare de sanatate induce costuri suplimentare pentru intrerinderi si pentru bugetele sociale. De aceea, investitiile in buna functionare a sistemelor de sanatate este critica, atat din considerente strict economice cat si morale. Din pacate, Romania se confrunta cu deficiente cronice in privinta resurselor materiale alocate, cu consecinte directe asupra dotarii cu aparatura, asigurarii cu medicamente si, mai ales, a remunerarii decente a activitatii medicilor, scrieCursdeguvernare.ro.

Multinationalele, mai chibzuite cu taxele la stat. Ponderea companiilor cu actionar majoritar nerezident care au inregistrat pierderi in perioada 2008-2012 a fost aproape dubla raportat la cele romanesti. Potrivit companiei de consultanta fiscala Transfer Pricing Services (TPS) care a monitorizat 2.000 dintre cele mai mari companii din Romania dupa cifra de afaceri, intre 2008 si 2012, aproximativ 40% din companii au inregistrat cel putin un an de pierderi nete, iar aproximativ 16% au avut pierderi cel putin 3 ani. Este interesanta defalcarea intre companiile cu actionar majoritar rezident (1.096 la numar in studiul TPS) si cele cu actionar majoritar strain (888). Astfel, companiile cu actionar nerezident au avut pierderi timp de 1 an in 47% din cazuri (28% in cazul celor romanesti); ponderile se modifica si mai mult in cazul pierderilor intinse pe 3 si 4 ani (18%, respectiv 10% pentru companiile cu actionar strain fata de 8%, respectiv 4%, pentru cele cu actionar majoritar roman), anuntaRomania Libera.

Cele mai bune solutii de finantare a achizitiei unei masini. Cand vine vorba de finantarea cumpararii unei masini cu bani de la banci, avem la dispozitie doua variante: creditele auto si creditele de nevoi personale. In mod normal, finantarea achizitiei unui autoturism ar trebui facuta printr-un credit auto. Pentru ca, datorita gajului instituit pe masina, creditele ar trebui sa fie mai ieftine decat creditele negarantate, cum sunt cele de nevoi personale. Numai ca unele banci vin cu credite de nevoi personale chiar mai ieftine decat creditele auto, iar in cazul in care creditele auto sunt mai ieftine, diferenta de cost este extrem de mica, chiar si in situatiile in care, pe langa garantia pe masina, se percepe un avans de 15%-20%. Practic, garantia auto este nula pentru banci, chiar si in cazul masinilor noi. In plus, desi sunt inclinate spre o birocratie excesiva, in acest caz prefera simplitatea, tocmai pentru ca bancile nu pun mare pret pe garantia auto, ci mai mult pe solvabilitatea clientului, informeazaCapital.ro.

Land Rover Defender - final de cariera. Land Rover Defender, un adevarat simbol al categoriei 4x4, se pregateste de retragere. Firma britanica, aflata in prezent in proprietatea gigantului indian Tata, a anuntat ca va opri productia lui Defender la finele anului 2015. Considerat de multi amatori de automobile off-road drept unul dintre cele mai reusite modele de teren din toate timpurile, Defender se afla in productie din 1948, fiind asamblat in doua milioane de exemplare. Decizia retragerii acestui model, altfel destul de slab dotat si nu foarte la zi din punct de vedere tehnic, tine in primul rand de normele ecologice, care prevad, printre altele, limite tot mai stricte in ceea ce priveste emisia de CO2. In plus, nici vanzarile nu mai sunt la cote multumitoare. De pilda, in Europa s-au vandut, anul acesta, putin peste 560 de unitati Land Rover Defender. Oricum, cei de la Tata au anuntat ca legendarul Defender va fi inlocuit in gama cu un model nou, modern, insa fara a preciza vreo data in acest sens, scrie24auto.ro.