Business report: Cartierul din Capitala unde pretul apartamentelor a crescut cu 7.000 euro de la o luna la alta; 2017, anul-paradox: economia duduie, dar alarmele suna; Calea ferata prinde trenul investitiilor cu bani europeni
Inflatia mare ar putea duce dobanda BNR la 2% inca din luna ianuarie 2018. Economia se supraincalzeste. Ritmul galopant al inflatiei din ultimele luni ar putea determina Banca Nationala a Romaniei sa majoreze dobanda de politica monetara la 2% chiar la sedinta din 8 ianuarie. Din fericire, masura de majorare a dobanzii nu va fi dublata de un deficit de lichiditate, fapt care va ajuta inidcele ROBOR la 3 si 6 luni sa se mentina usor peste nivelul dobanzii de politica monetara. In privinta cursului de schimb, analistii se asteapta ca fluctuatiile sa nu depaseasca 4,7 lei pentru un euro anul viitor. Preturile de consum au crescut cu 3,2% in noiembrie 2017 comparativ cu aceeasi luna de anul trecut, iar inflatia in crestere va afecta inca si mai pronuntat cursul de schimb si dobanzile. Datele publicate de Institutul National de Statistica (INS) arata ca inflatia a inregistrat in noiembrie cel mai ridicat nivel din august 2013, cand a fost 3,67%, relateaza Economica.
Deficitul de cont curent la 10 luni, in crestere cu 87%. Contul curent al balantei de plati a inregistrat pe primele zece luni ale anului in curs un deficit de 5.302 milioane euro, rezultat cu 87% mai mare decat cel inregistrat in aceeasi perioada din 2016. Minusul inregistrat pe partea de bunuri a crescut cu aproape 28% si a ajuns la 9,4 miliarde de euro, in timp ce plusul adus de segmentul de servicii s-a majorat cu doar doua procente, pe fondul unei cresteri semnificative a deficitului rezultat din turism (+173%!) Deficitul rezultat din schimbul de produse cu partenerii externi a urcat pana la 5,2% din PIB-ul estimat pentru anul in curs. In balanta de plati ( datele nu sunt compatibile cu cele ale INS, deoarece BNR ajusteaza datele pentru asigurarea principiului "schimbului de proprietate economica") Romania a trecut pragul de o jumatate de procent din PIB pe luna minus din comertul exterior cu bunuri, noteaza Curs de Guvernare.
2017, anul-paradox: economia duduie, dar alarmele suna. In ciuda cresterii-record a PIB si a salariilor, ne bazam prea mult pe consum, incasarile la buget sunt nesatisfacatoare, iar inflatia incepe sa ne puna probleme. In trimestrul al treilea al acestui an, produsul intern brut a crescut cu 8,6% (date ajustate sezonier) fata de aceeasi perioada a lui 2016, arata calculele Institutului National de Statistica (INS). In perioada aprilie-iunie, PIB-ul a crescut cu 5,9%, in timp ce in primele trei luni ale anului el a urcat cu 5,6%. Asta face ca pe primele noua luni sa avem o crestere economica de 6,9%, iar cele mai recente estimari indica o majorare a PIB-ului de 5,7%-6,5% pentru intreg anul. Cele mai importante contributii la cresterea economica din perioada ianuarie-septembrie le-au avut industria (1,8 puncte procentuale), care a inregistrat o majorare a activitatii de 7,6%, serviciile (comert, transport si depozitare, hoteluri si restaurante, repararea autovehiculelor), cu 1,6 puncte procentuale (cresterea la nivelul sectorului a fost de 18,2%) si agricultura (1,1 puncte procentuale), conform Capital.
CNAIR: In 2017 au fost dati in folosinta 15,4 kilometri de autostrada. Cati vor fi gata la anul. "In luna martie 2017, CNAIR SA a receptionat primii 15,4 km de autostrada din acest an, pe lotul 2 al autostrazii Lugoj-Deva. Pe trei dintre sectiuni (A, B, C) si la Nodul Margina, a fost deschisa circulatia doar dupa ce CNAIR SA a efectuat expertize tehnice privind calitatea lucrarilor executate, iar constructorului (Asocierea Salini Impregilo SpA - S.E.C.O.L. SpA), i s-a cerut sa ofere o garantie suplimentara de patru ani, pentru anumite lucrari. Din decembrie 2015, aceasta a fost practic prima inaugurare a unui nou segment de autostrada si a facut ca numarul de km de sosea de mare viteza pe care se circula acum in Romania sa ajunga la 748", se arata in comunicatul CNAIR. In luna noiembrie a acestui an au fost receptionati inca 8,7 km de autostrada, pentru sectorul Gilau-Nadaselu, insa acest sector va fi deschis circulatiei doar anul viitor, dupa finalizarea lucrarilor incepute tot in 2017 la podul care va traversa Somesul Mic, in continuarea A3, spre Campia Turzii. Se estimeaza astfel ca acest obiectiv va fi deschis circulatiei in luna august a anului viitor, mentioneaza CNAIR, potrivit Romania Libera.
Calea ferata prinde trenul investitiilor cu bani europeni. Oficialii Ministerului Transporturilor au deblocat proiectele de modernizare a caii ferate care leaga Capitala de Occident. Odata cu semnarea a patru contracte de modernizare a caii ferate, in valoare de circa 1,7 miliarde euro, anul viitor vor incepe lucrarile la circa 170 km de cale ferata. Chiar daca Guvernul a pregatit pentru anul viitor un buget de aproximativ 500 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare, cu circa 150 de milioane de euro mai putin decat in 2017, compania CFR SA urmeaza sa anunte finalizarea lucrarilor de reabilitare a caii ferate Sighisoara-Simeria. Mai exact, dupa jumatatea anului, pe circa 190 km de cale ferata, trenurile vor putea circula cu o viteza comerciala de 160 km/h, intre Sighisoara si Simeria. Intrebati care este stadiul lucrarilor de investitii pe coridorul Rin-Dunare, respectiv proiectele aflate pe calea ferata intre Sighisoara si Simeria si demarate din anul 2012, oficialii CFR SA sustin ca stadiul fizic al lucrarilor variaza intre 83 si 98%, precizeaza Capital.

K2 - Povestea ”muntelui sălbatic” - Tragedii și victorii pe un monument fantastic din piatră, zăpadă și gheață
Adele, The Cure, Drake și alții. Ce albume așteptăm odată cu revenirea industriei muzicale în 2021
INTERVIU Cum ne ferim de conspirațiile pe seama vaccinului anti-COVID: Fiecare reacție adversă cunoscută până acum e exagerată de conspiraționiști. Ți se dă de înțeles că vei păți cu certitudine acel lucru
VIDEO Vlog-ul lui Cristian Presură: Cum combat experții în Sănătate principalele temeri legate de vaccinul anti-Covid
Vaccinarea profesorilor rămâne prioritate doar în vorbe / Sindicate: Nu pot să se programeze, unora le este teamă să meargă la școală nevaccinați / Cazul concret a două învățătoare
Afacere păguboasă pentru stat: Peste 90 de milioane de măști din Vietnam zac într-un antrepozit vamal, fără prea mari șanse de a mai fi folosite
Ghidul înregistrării unei persoane juridice în platforma de vaccinare anti-COVID: Cine si cum poate programa la vaccinare angajații unei firme
„Cel mai greu proiect de infrastructură al României”. Drulă: „Sunt atât de multe tâmpenii făcute pe acest proiect” / Detalii despre Autostrada Unirii A8