România importă masiv energie din Ucraina. Economica.net explică cine o aduce şi de ce are atât de mult loc să o vândă. Primul motiv îl reprezintă preţul mai mic al energiei. Ucraina nu este în UE, iar transparenţa este mult mai mică, însă, potrivit unei ştiri din presa locală, preţul mediu al pieţei pentru energia vândută angro este, de la 1 ianuarie 2018, de 1.495 de hrivna/MWh, adică 47 de euro/MWh. Or, preţul spot al pieţei pentru ziua următoare din data de 22 ianuarie a fost, la noi, de 86 de euro/MWh. Unii producători români spun că ar putea să producă mai mult, dar atât le cere Dispeceratul Energetic Naţional. ”Arestați-o pe Euphemia! Ea este responsabilă pentru importurile masive de electricitate din ultima lună”, titrează Profit.ro. După celebrul Rasdaq însă, spre surprinderea guvernanților, “suspectul de serviciu” nu este o persoană umană, nici măcar un “grup de interese”, ci un algoritm, numit Euphemia (acronimul de la Pan-European Hybrid Electricity Market Integration Algorithm). Tot de pe Profi.ro aflăm cât va costa conducta basarabeană care va duce la Chișinău gazele exportate de România. Constructorii nu se înghesuie: Transgaz a reluat pentru a treia oară licitația

BusinessFoto: Colaj foto

Infrastructura ne preocupă, dar rămâne o fata Morgana. Adevărul ne prezintăcum va arăta cel mai scump pod din istoria României. Noul pod proiectat peste Dunăre va uni judeţele Brăila-Galaţi de Tulcea, în zona Jijila, şi ar urma să fie inaugurat în 2021. Proiectul presupune amenajarea, în total, a 23 kilometri, dintre care 17 kilometri vor fi pe teritoriul judeţului Tulcea. Deasupra Dunării va fi o porţiune de 2 kilometri de pod. Economica. net scrie că venirea iernii precum şi perioada sărbătorilor au dus la încetinirea ritmului de lucru pe majoritatea şantierelor de autostrăzi. Cel mai mare progres din ultima lună s-a înregistrat pe Autostrada Urbană, care deşi a fost deschisă traficului, încă nu este finalizată 100%. Iar dacă vorbim de "Autostrada Ford": statul demarează exproprierile pe tronsonul care va fi construit de Umbrărescu, iar Capital scrie că Astaldi se plânge de "probleme birocratice" în modernizarea căilor ferate. Drumul cu trenul de la Timișoara la București durează în 2019 la fel de mult ca în 1939. În momentul de față, aceasta durează exact la fel cât dura în 1939, și anume peste nouă ore dacă trenul nu întârzie. În comparație, o călătorie cu avionul durează mai puțin de o oră., scrie Timisoara Online.

Nu putem incheia discuția pe infrastructură fără două articole-oglindă pentru ”evoluția” noastră: ”#10YearsChallenge Autostrăzile în România - 2009 vs 2019. Comparaţia cu Bulgaria, Ungaria şi Polonia” și ”#10YearsChallenge Trenurile în România - 2009 vs 2019. Viteze mai mici, vagoane mai puține. Un deceniu în care țările din jur nu au stat pe loc”.

Deutsche Welle face o analiză a forței de muncă de pe piețele din Est atrăgând atenția că est-europenii se duc pe baricade pentru salarii mai mari. Angajaţii din uzinele aflate în Europa Centrală ţin în prezent cărţi bune în mână. Profitabilitatea este ridicată şi oferta de alternative s-a diminuat între timp, fiindcă forţa de muncă lipseşte adesea, fapt provocat şi de plecarea masivă în vest a muncitorilor calificaţi. Șomajul este foarte redus, acesta fiind în Ungaria de doar 3,7 procente, în Polonia de 3,8 şi în România de 3,9 procente. Lipsa alternativelor pentru patronat are urmări. În Ungaria s-a petrecut în ultimii cinci ani, potrivit estimărilor Reiffeisen Research, cea mai mare creştere a salariilor brute din Europa Centrală şi de Est. Şi chiar dacă majoritatea salariilor sunt încă doar o treime din ce se câştigă pentru aceeaşi muncă în statele membre mai vechi ale UE, faptul constituie totuşi o performanţă.

România - spre roșu generalizat pe harta economiilor emergente vulnerabile. OUG 114 a stricat și profilul de echilibru al sectorului bancar. Riscul unor mari deprecieri ale monedelor ecconomiilor emergente ale lumii a scăzut, cu câteva excepţii: Argentina, Filipine, România şi Ucraina. Vulnerabilităţile monedelor acestor țări au crescut, spune raportul capital Economics, citat de cursdeguvernare.ro.

Deși toate companiile auto vorbesc de mașini electrice și automobile autonome, vor mai trece 20 de ani până când acestea vor prinde la public, așa că motoarele diesel vor avea viață lungă, scrie Capital. Soluţia inventată de Bosch permite motoarelor diesel să emită doar 13 mg/km oxizi de azot, limita obligatorie UE fiind de 120 mg/km. Unul dintre senzorii care fac parte din soluţia diesel de reducere a emisiilor este fabricat de Bosch la fabrica de la Blaj.

Terenuri de milioane de euro caută cumpărători la Cluj, anunță Actual de Cluj. Cele mai scumpe terenuri de pe piaţă sunt în cartiere tradiţionale ale oraşului, unde e tot mai dificil de găsit parcele rămase neconstruite. Mai precis, cel mai scump teren scos pe piaţă costă 7 milioane de euro, are 21.200 mp şi e amplasat în Mărăşti.