Puterea marilor companii depinde in egala masura de bani si de strategie. Al doilea ingredient este cel pe care Codrut Pascu, seful biroului din Bucuresti al celei mai mari firme de consultanta europene - Roland Berger, il livreaza sub forma de „materie cenusie“. Desi are putin peste 30 de ani, Codrut Pascu are o experienta de 10 ani in consultanta, dintre care jumatate petrecuti la Londra.

In 2005, era cel mai tanar sef al unui birou deschis de o firma internationala de profil in Romania. „Cea mai mare satisfactie o am cand sunt solicitat pentru servicii de strategie de firme de top precum BP, Shell, Orange, Vodafone sau British Telecom“, explica el. In Romania, a condus restructurarea Distrigaz Nord si a integrat compania in grupul E.ON, proaspatul proprietar, iar la nivel mondial a lucrat in proiecte pentru giganti petrolieri ca British Petroleum si Shell.

EVZ: De ce sunt fluctuatii de pret atat de mari pe piata petrolului?

Codrut Pascu: Petrolul nu mai este o marfa tranzactionata doar de cei care au nevoie de ea, ci sta la baza unei piete de instrumente financiare. Totodata, sunt multi analisti si traderi care influenteaza preturile, pentru ca nu inteleg dinamica pietei. Ei se uita la tot ce apare ca stire si mai putin la cat consuma China, de exemplu, unde a trecut vremea cand toti mergeau pe biciclete.

EVZ:Daca se produc 90 de milioane de barili zilnic si se tranzactioneaza 900 de milioane de barili pe Burse, care este riscul ca acest angrenaj sa se prabuseasca?

Codrut Pascu: Lipsa de lichiditate poate duce la o adevarata criza. Pretul poate merge spre niveluri la care nimeni nu-si mai poate permite sa cumpere.

EVZ: Soferul roman de rand ar putea renunta la masina doar pentru ca pretul va creste?

Interviu integral in Evenimentul Zilei