Numerosi analisti si-au exprimat temerea ca Romania este mai vulnerabila decat restul statelor din regiune la problemele de pe piata internationala, din cauza deficitului de cont curent ridicat si a politicilor salariale si fiscale neadecvate. In acest context, cursul a depasit pragul de 3,9 lei/euro, la 6 octombrie, pentru prima data dupa 3 ianuarie 2005. Moneda nationala a incheiat anul 2008 la un curs de referinta de 3,9852 lei/euro, in scadere cu 10,38% fata de prima cotatie valabila in 2008, cand un euro valora 3,6102 lei. Economistii au anticipat o continuare a deprecierii leului si in 2009, astfel ca nivelul mediu al cursului s-ar putea situa intre 3,68 si 4,07 lei/euro, scrie Romania libera.

De la intensificarea crizei si pana la finele lui noiembrie, bancile din Romania au scumpit creditele de cel putin doua ori mai mult decat bancile-surori din regiune. In unele tari vecine, imprumuturile sunt chiar mai ieftine. Dobanda medie practicata de bancile din Romania la creditele pentru locuinta in lei a crescut in perioada august-decembrie 2008 cu aproximativ 4,5%, potrivit datelor BNR. Aproximativ aceeasi crestere de dobanda au inregistrat-o si imprumuturile in euro. In cazul creditelor de nevoi personale, majorarea se ridica in jurul valorii de 5%. Situatia este unica in zona central si sud-est europeana in conditiile in care, in tarile comparabile cu Romania, majorarea de dobanda nu depaseste doua procente. Mai mult, in anumite tari, pentru a sprijini domeniul imobiliar, bancile au decis sa reduca dobanzile la creditele pentru locuinta. De mentionat este si faptul ca in Romania creditele s-au scumpit si in urma majorarii unor comisioane sau a introducerii unor costuri suplimentare. Argumentele bancherilor autohtoni vi­zea­­­­za rarirea finantarilor in euro, nivelul ridicat al inflatiei, dar si penalizarea Romaniei de catre agentiile de rating. Cu toate acestea, intr-o tara precum Ungaria, de exemplu, unde inflatia este chiar mai mare decat in Romania, iar banca centrala ofera finantari de ultima instanta la o dobanda apropiata de cea practicata de BNR, dobanda la creditele pentru locuinta in moneda locala (forint) a crescut cu doar 2%, la 16,5% in perioada mai sus mentionata. Mai mult, dobanda pentru creditele in euro a scazut de la 6,08% in august la 5,09% in noiembrie. Situatia este cu atat mai interesanta cu cat in tarile pe care Cotidianul le-a analizat principalii jucatori bancari sunt aceiasi ca in Romania, scrie Cotidianul.

Un an de criza pentru mai toate sectoarele economiei romanesti, 2009 se anunta a fi destul de bun pentru retaileri. Pentru majoritatea dintre ei, planurile de expansiune ar putea fi duse la indeplinire mai usor, avand in vedere scaderea preturilor la terenuri, dar si forta de munca mai numeroasa, efect al disponibilizarilor din alte domenii de activitate. Astfel, majoritatea lanturilor de super- si hipermarketuri au anuntat deja deschideri numeroase pentru 2009. Astfel, Carrefour a semnat deja, in cursul anului trecut, mai multe contracte de inchiriere pentru spatii din mari centre comerciale ce se vor deschide anul acesta. Primul magazin nou Carrefour al acestui an ar putea fi inaugurat in Constanta, unde retailerul francez a inchiriat 6.500 de metri patrati in Trident Plaza, construit de grupul Red, informeaza Cotidianul.

Romanii care s-au decis sa plece in vacanta in luna ianuarie vor face economii semnificative, deoarece preturile sunt cu 30-50% mai mici decat in perioada Revelionului. Vacante la preturi mici sunt disponibile atat in zonele de schi din Romania si alte tari europene, cat si pentru destinatii insorite, cum ar fi Egiptul. Si la hotelurile din marile orase europene preturile sunt mult sub cele practicate la sfarsitul lui 2008, astfel ca turistii aproape ca isi amortizeaza biletul de avion din economia pe care o vor face din diferenta de la pretul de cazare, scrie Cotidianul.

Oficial BCR: „Nu cred ca leul se va deprecia pana la 4,5 lei/euro”. Cartile castigatoare, dar si cele care ar putea aduce prabusirea se afla in mainile noului guvern. “In conditiile in care actualul guvern nu va reusi sa ia masurile necesare pentru a castiga din nou increderea pietelor internationale, dupa parerea mea, cursul mediu anual al leului fata de moneda unica europeana va depasi usor nivelul de 4 lei/euro. Cred ca este posibil sa asistam la o tendinta de stabilizare in a doua jumatate a acestui an. In momentul de fata nu cred ca leul se va deprecia pana la 4,5 lei/euro”, ne-a declarat Lucian Anghel, economist-sef BCR, scrie Gandul.

In conditiile in care creditele se obtin tot mai greu, intrarile unor noi investitori pe piata imobiliara romaneasca vor fi destul de timide, sustin reprezentantii din domeniu. Mai mult, acestia nu cred ca vom asista la investitii de amploare inainte de trimestrul 4 al anului 2009. Mai atractive vor fi segmentele de retail si logistica, care nu sunt la fel de afectate de actuala criza, potrivit consultantilor imobiliari. In privinta sectorului rezidential exista sanse destul de mici ca noi dezvoltatori sa intre pe piata in acest an, in conditiile in care chiar si cei existenti isi restrang sau amana proiectele, afirma reprezentantii Esop. „Desi dinamismul este cu totul altul pe piata spatiilor de birouri, avand in vedere ca se anunta un an cu supraoferta, nu credem ca vor fi intrari spectaculoase pe piata”, potrivit sursei citate. La randul sau, presedintele Impact, Dan Popp, intrevede o scadere a apetitului noilor investitori pentru Romania, scrie Gardianul.

Pana la 7.000 de euro pe luna. Castigul unui steward difera de la o companie la alta, de la un zbor la altul, conteaza numarul de ore efectuate intr-o luna, nivelul avut (exista 12 nivele, la fiecare doi ani treci automat la unul mai mare - n.r.), tipul de zbor (daca este national sau international). „Practic, exista un salariu de baza, la care se adauga diferite sporuri. Se pot castiga lunar 2.000 de euro, dar sunt si insotitori de bord care au venituri de 6.000 - 7.000 de euro pe luna“, prezinta Adrian Serban situatia veniturilor unui steward, afirma EvZ.

Mii de romani nu au curent, desi guvernul Tariceanu promisese ca toate locuintele vor fi racordate la reteaua electrica in mandatul sau. Programul „Electrificare 2007- 2009“ era anuntat, in urma cu doi ani, ca solutia salvatoare care va aduce lumina in casele celor care inca citesc la opait cu ulei, in Romania secolului al XXI-lea. In prezent, cand deja programul trebuia sa fi fost pus in aplicare si sa se apropie de un final fericit, constatam ca niciuna dintre locuintele care sunt inca in bezna nu a fost racordata la reteaua de electricitate cu ajutorul acestui proiect, care este un esec total. Asta deoarece guvernul nu a alocat nici macar un leu in acest scop, scrie EvZ.

Constructorul auto Daimler a decis sa nu cumpere compania Volvo, filiala suedeza a grupului Ford Motor Co., potrivit publicatiei Der Spiegel. Proprietarul Daimler, Dieter Zetsche a efectuat o examinare atenta in ultimele saptamani cu privire la posibila preluare si a ajuns la concluzia ca exista unele inconveniente peste care nu poate trece", titreaza Der Spiegel. Zetsche se refera in special la problemele de armonizare a componentelor si tehnologiilor de asamblare ale Volvo cu cele ale Mercedes, armonizare care ar costa foarte mult si ar aduce un profit mult prea mic. Ford a anuntat la inceputul lunii decembrie 2008 ca revizuieste optiunile strategice pentru Volvo, "ca raspuns la declinul semnificativ al industriei auto pe plan global, in special din ultimele trei luni, precum si din pricina instabilitatii economiei internationale". De asemenea si BMW, rivalul Daimler a refuzat ocazia de preluare a Volvo, scrie Capital.

Capitalizarea pietelor bursiere internationale s-a redus in cursul anului recent incheiat cu peste 28 trilioane de dolari, iar indicele compozit international MSCI, care urmareste evolutia principalelor burse din economiile dezvoltate si emergente, a suferit o scadere de 42%, scrie Business Standard.

Fondul de Compensare a Investitorilor (FCI) garanteaza anul acesta un plafon de compensare de 9.000 de euro pentru fiecare investitor individual in cazul in care o societate de brokeraj ar intra in faliment, mai mult cu 30% fata de plafonul valabil in 2008. Infiintat in urma cu aproape patru ani, Fondul de Compensare a Investitorilor are rolul de a asigura plata compensatiilor catre investitori in cazul in care o societate de brokeraj sau un administrator de conturi individuale ar intra in faliment. Toate societatile de brokeraj si toate societatile de administrare care gestioneaza conturi individuale de investitii sunt membre ale Fondului. In 2007, plafonul de compensare a fost fixat la 4.500 de euro, in 2008 a urcat pana la 7.000 de euro, iar pentru anul in curs pragul de compensare este echivalentul in lei a 9.000 de euro pentru fiecare investitor individual. In 2012, va fi atins plafonul maxim de compensare de 20.000 de euro pentru fiecare investitor, prag stabilit prin Directiva Comisiei Europene, scrie Ziarul Financiar.

Situatia economica internationala schimba radical fata unora dintre producatorii auto. Mici sau foarte mari, producatorii auto s-au trezit cu capacitati de productie supradimensionate si cu o piata in scadere drastica cauzata de lipsa de lichiditati in randul populatiei. Despre industria auto americana analistii spun ca a ramas in urma producatorilor japonezi si europeni pentru ca nu a trecut la productia de masini cu propulsoare mici si economice. In cazul companiei italiene Pininfarina, nu propulsoarele de litraje mari sunt problema, ci liniile de credit de peste jumatate de miliard de dolari pe care nu le mai poate plati. Pentru a nu cere procedura de faliment, familia Pininfarina, care detine afacerea inca din anii 1930, de la infiintare, a aplelat la un grup de banci pentru acoperirea datoriilor, scrie StiriAuto.ro.

Hamann a anuntat lansarea, in viitorul apropiat, a unui program complet de modificari, care vizeaza partea estetica, dar si motorul, pentru Bentley Continental GT si GT Speed. Deocamdata, Hamann a publicat doar 4 imagini cu un Continental astfel preparat, dintre care una din interior. Va fi interesant de vazut ce parametri va afisa propulsorul unui Continental by Hamann, avand in vedere ca un Continental GT dispune din fabrica de un propulsor W12 de 6.0 litri si 560 CP (650 Nm), in timp ce versiunea "sportiva" a acestuia, botezata Speed, dispune de 610 CP (750 Nm). Cat despre interior, dupa cum ni-l dezvaluie imaginea difuzata de Hamann, aceasta masina isi va gasi destui adepti in tarile din Orientul Mijlociu, afirma AutoNews.ro.